فرسایش زمین نتیجه تغییرات اقلیمی شمرده میشود

© Fotolia / Xyفرسایش زمین نتیجه تغییرات اقلیمی شمرده میشود
فرسایش زمین نتیجه تغییرات اقلیمی شمرده میشود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلریز شاه اظهر (Gulrez Shah Azhar) در مقاله منتشره در نشریه Project Syndicate، چاپ امریکا می نویسد، در هند که با شدیدترین خشکسالی طی 140 سال اخیر مواجه گردیده، دهقانان جهت اعتراض به خیابان ها برامده اند.

در تابستان روان هنگام اعتراضات در مادهیا-پرادیش پولیس بر دهقانان که سهلترساختن بار مالیاتی و بلندبردن قیمت محصولات را مطالبه میکردند، آتش گشودند و 5 نفر را به قتل رساندند. در تامیل نادو مولدین خشمگین دست به اعتراضات مشابه زدند و شمع را به یاد کشته شدگان روشن کردند. در یک میتنگ در دهلی نو دهقانان جمجمه های انسانی را آوردند که به گفته آنها، به دهقانان تعلق داشتند که بعد از دست دادن مخرب حاصلات طی شش ماه اخیر دست به خودکشی زده بودند.
طبق تحقیقات اخیر که کالتون محقق پوهنتون کالیفورنیا در بیرکلی تاما انجام داده، تعداد خودکشی ها در بین دهقانان هندی متناسب به درجه حرارت طوری افزایش می یابد که افزایش درجه حرارت اوسط به اندازه یک درجه سانتی گراد با تقریباً 70 خودکشی نو منجر میگردد.
برعلاوه عواقب سیاست ناکام در عرصه زراعت، خشکسالی در سال روان همه را تکان داده و نشان میدهد که تغییرات اقلیمی نه تنها برای هند، بلکه برای کشورهای دیگر تهدیدی را به بار می آورد. نظر به اینکه درجه حرارت جهانی افزایش خواهد یافت و خشکسالی ها هرچه بیشتر گسترش خواهند یافت، تبلیغات سیاسی، بی نظمی های اجتماعی و حتی توسل به خشونت نیز افزایش خواهد یافت.
در سال 2008، وقتیکه هوای شدید صادرات غله جهان را کاهش داد و به افزایش قیم مواد غذایی منجر گردید، بسیاری کشورها، از مراکش تا اندونیزیا، با تکان های سیاسی مواجه شدند. تا چندی قبل امنیت مواد غذایی در جنگها در یمن و سوریه به مثابه سلاح استفاده میشد.
به عقیده مرکز در باره مسایل اقلیمی و امنیت، ناتوانی در دادن پاسخ به «چنین خطرات اقلیمی» میتواند به تشدید مبارزه بر سر منابع آب، غذا، انرژی و زمین، خاصتاً در مناطق بی ثبات، منجر گردد. مرکز 12 «منبع» را تعیین میکند که در آنها تغییرات اقلیمی میتوانند منازعات را شعله ور و عمیقتر سازند که گروپ بزرگ جمیعت را در بر خواهند گرفت و فرارتر از سرحدات ملی گسترش خواهند یافت.
این تصادفی نیست که منازعات یکجا با بلندرفتن درجه حرارت گسترش می یابند. تحقیقات که در سال 2013 انجام شده، نشان میدهند که خشونت ها بین اشخاص به اندازه 4% و منازعات بین گروپ ها — به اندازه 14% «در صورت هر تغییر انحراف معیاری اقلیم بسوی درجه حرارت بلندتر یا بارندگی های شدیدتر» افزایش می یابند.
در کشورهای افریقایی واقع در جنوب صحرا محقیقن رابطه شدید بین سه دهه بلندرفتن حرارت و بروز جنگهار داخلی کشف نموده اند. اگر تمایل گرم شدن حفظ شود، جنگ های داخلی و منازعات دیگر در افریقا، بحیره چین جنوبی، ارکتیکا، امریکای مرکزی و دیگر جاه ها هرچه بیشتر گسترش خواهند یافت. برای جلوگیری از چنین سناریو، تجدید حمایت به شکل قراردادهای چندین جانبه، مانند موافقت نامه سال 2015 پاریس راجع به اقلیم که چندی قبل نسبت خروج امریکا تضعیف شد، ضروری می باشد.
در افریقا و هند تغییر درجه حرارت و کاهش مقدار بارندگی ها در سال روان شاید حاصلات را صدمه زنند. در صورت فقدان امکانات دیگر اقتصادی جوامع ممکن دست به خشونت ها بزنند، چون آنها بر سر مواد غذایی و منابع محقر باهم رقابت میکنند.
سازمان های بین المللی کمک دهند که با دول و حکومات فدرالی در عرصه کمک رسانی کار میکنند، باید برنامه های دراز مدت طرح کنند که با دهاقین در عرصه بلندبردن حاصلات کمک نمایند.
برعلاوه این، استراتیژی های نو برای هماهنگی مساعی جهت رساندن کمک ها در صورت آفات طبیعی ضروری می باشد. در غیر آن سلسله فقر و خشونت در جوامع آسیب پذیر ادامه خواهد یافت.
ما، بالاخره، به سیاست موثر کنترول مهاجرت مردم که بخش اعظم آن با شرایط ناگوار جوی و خشکسالی ها مربوط می باشد، ضرورت داریم. در سال 2015 تعداد مهاجران بین المللی به سطح بی سابقه 244 میلیون نفر رسیده بود. نظر به تغییرات اقلیمی مناطق کامل میتوانند به بیابان های غیرقابل استفاده برای زندگی مبدل گردند و تعداد زیادی مردم به ترک سرزمین های آبایی شان مجبور خواهند شد. بطور مثال بسیاری کشورهای شرق نزدیک بیش از حد گرم خواهند شد و در شهر دهلی نو با جمیعت زیاد تا 200 روز درجه حرارت از مثبت 35 درجه پائینتر نخواهد بود. سازمان بین المللی مهاجرت از هجوم سیل آسای مهاجران هراس دارد که بر امکانات تطابقی محلی اثر بدی بجا خواهد گذاشت.
دانشمندان با این امر موافق اند که تغییرات اقلیمی خطر جدی برای سیاره به بار می آورد. ولی سیاستمداران و ماموران حکومتی به کدام علتی رابطه منطقی بین اقلیم در حال تغییر و منازعات بشری نه یافته اند. در جمله تهدیدهای کثیر، مربوط به تغییرات اقلیمی، مسایل امنیت جهانی میتواند به تهدید بدتر از همه مبدل گردد. دهقانان که جمجمه ها را در خیابان های هند باخود حمل میکنند، همین اکنون علامت بسیار بدی شمرده میشود. ولی اگر به خطرات امنیتی، مربوط به اقلیم توجه جدی مبذول نگردد، ما در آینده به نشانه های هنوز هم بدتر مواجه خواهیم شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала