سفیر افغانستان در روسیه: داعش در کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان آینده ندارد

CC BY 4.0 / The Federation Council / سفیر افغانستان در روسیه: داعش در کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان آینده ندارد
سفیر افغانستان در روسیه: داعش در کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان آینده ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالقیوم کوچی، سفیر افغانستان در روسیه معتقد است که مفکوره استفاده از طالبان در مبارزه با داعش یک اشتباه است.

عبدالقیوم کوچی، سفیر افغانستان در روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک تاجکستان درمورد نتایج استراتیژی ایالات متحده امریکا برای افغانستان، چگونگی پیشرفت داعش در کشورهای آسیای مرکزی و توسعه روابط میان افغانستان و روسیه ابراز نظر کرد.

 آقای کوچی در رابطه با استراتیژی جدید امریکا در افغانستان گفت:

"شانزده سال از استقرار امریکایی‌ها در افغانستان می‌گذرد، آنها پس از حادثه 11 سپتمبر سال 2001 به افغانستان آمدند و مقامات امریکایی فکر می‌کردند که این تهدید از افغانستان صورت می‌گیرد. بعدها جهان اعتراف کرد که ملت ما در این شرکت نداشتند و این حمله تروریستی را جنگجویان القاعده که رهبر شان اسامه بن لادن در افغانستان بسر می‌برد، انجام داده اند. ما باید اعتراف کنیم که در طول شانزده سال هیچ تغییری به میان نیامده است. ما می‌خواستیم که در طول این مدت به تروریسم خاتمه بخشیده می‌شد، اما متاسفانه که این اتفاق نیافتید. حالا به نظر می‌رسد که ترامپ تصمیم جدی دارد و مثل روسای جمهوری دیگر امریکا نخواهد بود. ترامپ اعلام کرد که وی می‌داند که تروریست‌ها در کجا موقعیت دارند. وی بطور مستقیم از پاکستان نام برد. مردم افغانستان از این اعلامیه راضی اند. شخصاً من نیز راضی ام. وی همچنان یک موضوع دیگر را گفت: هدف ما — از بین بردن تروریست‌ها. هدف از تروریست‌های گروه داعش و طالبان است. ما از چنین سیاست واضح در رابطه با افغانستان راضی هستیم".

 

سفیر افغانستان در جواب به اینکه آیا مردم افغانستان از بودن نیروهای امریکایی در افغانستان خسته نشده اند، گفت: "ملت افغانستان نمی‌خواهد تا نیروهای کشورهای دیگر در این کشور مستقر باشند. امریکایی‌ها با وصف اینکه علیه طالبان جنگیدند اما به نتایج بزرگ دست نیافته اند. موفقیت‌ها تنها با قربانی‌دادن جوانان افغان بدست آمده اند. به هر حال، ما از کمک ایالات متحده امریکا در راستای توسعه اقتصاد و اردوی ما، سپاسگذاریم. امریکا سالانه 5 میلیارد دالر به توسعه اردوی افغانستان اختصاص می‌دهدو ما از روسیه درخواست نمودیم تا به ما هلیکوپتر کمک نماید. ما پول نداریم، پول را امریکایی‌ها می‌دهند، اما آنها نمی‌خواهند که ما به پول آنها تجهیزات روسی خریداری نماییم".

 سوال خبرنگار اسپوتنیک: آیا معلوم است که امریکا برای چه چهار هزار نظامی دیگر را به افغانستان می‌فرستد؟

— در حال حاضر هشت هزار سرباز در افغانستان مستقر اند. آنها به نظامیان افغان کمک می‌کنند تا ظرفیت جنگی شان تقویت شود. من فکر می‌کنم امریکایی‌ها بخاطر تدریس برای افسرهای افغانی فرستاده خواهند شد.

— ریکس تیلرسون بطور آشکار اعلام کرد که روسیه طالبان را حمایت تسلیحاتی می‌کند. نظر شما در این مورد چه است؟

 

— آنچه امریکایی‌ها می‌گویند، نظر آنها است. من نمی‌توانم درمورد این مسئله توضیحات دهم. من به حیث سفیر افغانستان در این مورد هیچ چیز نمی‌دانم، و حکومت افغانستان نیز درمورد اینکه روسیه طالبان را حمایت تسلیحاتی می‌نماید، اطلاعات ندارد.

ما فکر نمی‌کنیم که روسیه به این راه برود. امروز تمام کشورها در جستجوی راه‌های مبارزه با داعش اند، و من می‌دانم که در روسیه مفکوره استفاده از طالبان در مبارزه با داعش بررسی می‌شود. از نقطه نظر ما، این یک اشتباه است. گروه تروریستی داعش تلاش دارد تا از طالبان به عنوان یک بخش ساختاری این گروه، استفاده نماید.

ما می‌خواهیم که اگر روسیه امکانات در اختیار دارد، پس به ما کمک کند تا رهبران طالبان را به مذاکره برای حل اختلافات حاضر کنند.

ما، سفارت افغانستان در روسیه همچنان برای این در روسیه ایم که روابط کشورهای مان را در زمینه‌های مختلف توسعه دهیم. ما تجارت پیشه‌های روسی را به سرمایه‌گذاری نمودن در اقتصاد افغانستان دعوت می‌نماییم، همچنان در زراعت و ساختمانی.

ما از روسیه بخاطر کمک در تدریس افسرهای جوان ما سپاسگذاریم، این برای ما بسیار مهم است. افغانستان به دوستی با روسیه، تقویت روابط دوجانبه، مبارزه مشترک با تروریسم جهانی، منجمله تهدیدی چون داعش، امیدوار است.

عبدالقیوم کوچی درباره اینکه اکثریت کارشناسان نگران اند که داعش پس از شکست در سوریه به آسیای مرکزی رو می‌آورد، گفت:

"گروه تروریستی داعش یک پدیده جدید است، اما در اصل این ادامه القاعده می‌باشد. ملت افغانستان مخالف فعالیت‌ها و وجود گروه تروریستی داعش است. این گروه افراد بیگناه را به قتل می‌رساند. گروه داعش مخالف ماهیت فرهنگ و پایه‌های مذهبی ملت افغانستان است.

من بدین باور ام که داعش نه در آسیای مرکزی و بخصوص نه در افغانستان، آینده دارد. من نمی‌توانم با اطمینان همچون چیزی درمورد کشورهای اروپایی بگویم، اما در منطقه ما آنها قابل قبول نمی‌باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала