گلبدین حکمتیار: در شمال علیه پشتون‌ها “تصفیه قومی” جریان دارد

© AFP 2023 / Noorullah ShirzadaЛидер Исламской партии Афганистана Гульбеддин Хекматияр
Лидер Исламской партии Афганистана Гульбеддин Хекматияр - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلبدین حکمتیار می‌گوید که در شمال افغانستان علیه پشتون‌ها “تصفیه قومی” جریان دارد و جنگ در آنجا شکل قومی به خود گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از شفقنا افغانستان، حکمتیار در گفت‌وگو با خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است که از اظهارات رئیس جمهوری ایران در مورد آب‌های افغانستان و سخنان مقام‌های نظامی ایران در مورد وضعیت نظامی افغانستان "بوی خون" می‌آید.
آقای حکمتیار که میان سال‌های 1998 تا 2001 در ایران بسر برده بود، مدعی شده که او در آنجا زندانی سیاسی بوده و برخلاف میلش مجبور به اقامت در ایران شده بود.
رهبر حزب اسلامی همچنین در این مصاحبه گفته که باور ندارد که آمریکا نیروی بیشتری به افغانستان بفرستد و دونالد ترامپ در صحبت‌هایش به راه حل صلح‌آمیز با طالبان تاکید کرده است.
او گفت که بیرون شدن آمریکا از افغانستان، این کشور را به شرایط قبل از 11 سپتامبر 2001 بر می گرداند و خلاء به وجود آمده ‌را "تروریست‌ها" پر خواهند کرد.
گلبدین حکمتیار می‌گوید که در شمال افغانستان علیه پشتون‌ها "تصفیه قومی" جریان دارد و جنگ در آنجا شکل قومی به خود گرفته است.
حکمتیار همچنین گفته که در نتیجه جنگ‌ها در ولایت‌های بغلان، بلخ، قندوز، تخار و دیگر ولایات شمالی، 40 هزار خانواده پشتون و گجر از مناطق‌شان مجبور به فرار شده‌اند".
او قدرت‌های خارجی را به ایجاد جدایی میان شمال و جنوب افغانستان متهم می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала