آزمایش هستوی کوریائی‌شمالی امریکا را تکان داد

© AFP 2023 / Jung Yeon-Jeآزمایش هستوی کوریائی‌شمالی امریکا را تکان داد
آزمایش هستوی کوریائی‌شمالی امریکا را تکان داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرمنشی سازمان ملل در واکنش به آزمایش هستوی کوریائی‌شمالی گفت که این آزمایش ثبات را به شدت متزلزل می‌کند.

اسپوتنیک به نقل از تسنیم، آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل طی سخنرانی گفت: آزمایش بمب هستوی کوریائی‌شمالی ثبات را به شدت متزلزل می‌کند.

منابع خبری روز یکشنبه پس از اعلام وقوع حداقل دو زمین‌لرزه در نزدیکی پولیگون هستوی کوریائی شمالی واقع در شمال شرق این کشور، از اقدام پیونگ‌یانگ برای انجام ششمین آزمایش هسته‌ای خود خبر دادند.  

ابتدا سازمان زمین‌شناسی امریکا اعلام کرد که زلزله‌ای به بزرگی 6.3 در مقیاس ریشتر را در این منطقه ثبت کرده است. دولت کوریائی جنوبی گفت به نظر می‌رسد این زمین‌لرزه ناشی از انجام آزمایش هسته‌ای بوده است.

پس از آن، مرکز زلزله شناسی چین اعلام کرد زمین‌لرزه دومی با قدرت 4.6 در مقیاس ریشتر را به فاصله هشت دقیقه پس از زمین‌لرزه اول به ثبت رسانده است که احتمالاً ناشی از انفجار بوده است.

وزیر خارجه جاپان در جمع خبرنگاران تأیید کرد که این زمین‌لرزه  ناشی از آزمایش هستوی بوده است.  صدراعظم جاپان گفت که کشورش آزمایش هسته‌ای دیگر را تحمل نخواهد کرد.

همچنین رئیس جمهور امریکا در توئیت جدیدی در واکنش به آزمایش بمب هایدروجنی توسط کوریائی‌شمالی نوشت: من با جنرال کلی، جنرال ماتیس و دیگر مقامات نظامی در کاخ سفید دیدار خواهم کرد تا با آنها درباره کوریائی‌شمالی گفت‌وگو کنم.

وی افزود: علاوه بر این امریکا به دنبال افزودن گزینه‌های دیگر است که بر اساس آن تجارت را با هرکشوری که با کوریائی شمالی داد وستد دارد متوقف کند.

پیش از این نیز کاخ سفید اعلام کرده بود که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور امریکا نشستی را با شورای امنیت ملی این کشور برای بررسی آزماش بمب هایدروجنی امروز کوریائی‌شمالی برگزار خواهد کرد.

از سوی دیگر وزارت مالیه امریکا اعلام کرد که در حال آماده سازی تحریمات جدید علیه کوریائی شمالی است.

کاخ کرملین روسیه نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه آماده مشارکت در کلیه مذاکرات درباره کوریائی‌شمالی به عنوان بخشی از سازمان ملل می‌باشد و رئیس جمهور روسیه تا کنون هیچگونه طرحی برای برگزاری گفت‌وگو با رهبر کوریائی‌شمالی ندارد.

کرملین تاکید کرد: تحریم‌ها علیه کوریائی‌شمالی عدم تاثیرگذاری خود را ثابت کرد. مسکو و پیکن بر ضرورت جلوگیری از تشدید تنش‌ها درباره بحران کوریائی‌شمالی تاکید کرده و بر هماهنگی‌ها برای محدود کردن استفاده از سلاح اتمی توافق کردند.

 

بر اساس این بیانیه کرملین اعلام کرد: روسیه به دلیل سرحد مشترک با کوریائی‌شمالی بیشتر نگرانی را از اوضاع کنونی داشته و بر حل سیاسی این بحران تاکید دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала