امریکا نمیداند در افغانستان چه کند

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaقصر سفید
قصر سفید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امروز بزرگترین قدرت های قرن در مقابل همدیگر جهت تسخیر و کنترول شاهراه های استراتیژیکی آسیا – افغانستان با هم در مقابله و زور آزمائی قرار گرفته اند

حالا همه میدانند که شکست شوروی سابق در جنگ سرد متحدین به چه رویداد های غیر قابل تصور روبرو شد که ثمره تلخ آن — تروریزم و بحران عظیم اقتصادی را تا امروز مشاهده می نمایم. امروز واضح شد که جنگ سرد یک حرکت مثبت نبوده، برعلاوه خسارات مالی و اجتماعی، انسانها را بکام مرگ فرستاد و باعث بوجود آمدن فقر، مهاجرت، انواع مختلف امراض و فاجعه های قرن در کشور های چون افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لیبیا و سائر نقاط جهان گردید.

جیمز ماتیس یکتن از سیاستمداران در مجلس سنای امریکا اظهار داشت که ایالات متحده درافغانستان موفق نبوده ولی حقیقت امر این است که استراتژی جدید امریکا بشکل غیرعلنی در افغانستان عملی می گیرد و براساس همین استراتژی گلبدین حکمتیار از لیست سیاه خارج شد و با دولت افغانستان به تفاهم رسید و امروز در کابل فعالیت دارد.

وحید مژده؛ کارشناس امور سیاسی می گوید، حالا گمان میرود که امریکا در افغانستان سردرگم شده است و نمی داند چه کار می کند. میتوانم بگویم که اکنون بزرگترین قدرت های قرن در مقابل همدیگر جهت تسخیر و کنترول شاهراه های استراتیژیکی آسیا — افغانستان با هم در مقابله و زور آزمائی قرار گرفته اند

محمد اکبر وفا کارشانس افغان در این ارتباط به خبرنگار آژانس اسپوتنیک معلومات داده گفت:

 "به نظر من، امریکا در افغانستان سر در گم نیست. زیرا در افغانستان رژیم طرفدار امریکا در قدرت است و تمام فعالیت های سیاسی و اقتصادی  حتی اجتماعی افغانستان به مشوره امریکا صورت میگرد. تا جائیکه من معلوات دارم، طی سال های زیادی امریکا در فکر نفوذ در افغانستان بود. بعد از حادثه ساختگی و نمایشی 11 سپتامبر، میتوانیم بگویم که واشنگتن به بهانه ئی مبارزه با تروریزم داخل آسیا و بخصوص داخل افغانستان شد، زیرا جاده گذر به جنوب آسیا و آسیائی مرکزی است و ارزش استراتیژیکی برای امریکا دارد.

پس از دخول در افغانستان، امریکا پایگاه استراتیژیکی خود را در افغانستان ایجاد کرد که اهدف آن، نه مبارزه با تروریزم، بلکه تحت فشار قرار دادن قدرت های منطقوی بود".

اکبر وفا افزود: سوال در مورد اینکه امریکا نمی داند در افغانستان چه کند، منطقی نیست، زیرا هدف که امریکا داشت به مقصد خود رسید. حالا در افغانستان پایگاه خود را دارد و افغانها را گروگان خود ساخته، زیرا دولت امروزی کابل به حمایت امریکا نیاز دارد و بدون حمایت امریکا توانایئ دفاع از قدرت را ندارد. تلفات را که امریکا متقبل میشود، پیشبینی شده است و به این تلفات را پیش از پیش پذیرفته اند.

وی در جواب به سوال خبرنگار اسپوتنیک گفت: "می توانم به صراحت بگویم که در جریان 10-20 سال آینده امریکا پلان خارج شدن از افغانستان را ندارند. فقط به بهانه ای دفاع از اینکه وضع در افغانستان خراب است، گاه گاهی تبلیغ ضد تروریزم  نموده  به جامعه جهانی از مبارزه با تروریزم بحث میکنند. بناً نمی توانیم بگویم که امریکا در افغانستان نمی داند چه کند. امریکا خوب می داند که چه کند. رهبران امریکا تغییر می کند ولی سیاست خارجی آن تغییر نمی کند. آنها طبق پلان پیش میروند".

وفا افزود: یکی از اهداف دیگرامریکا دستیابی به منابع مدنی افغانستان بود که حالا به بهانه مبارزه با تروریزم منابع را دردست خود دارد و هیچ کسی نمی تواند مانع آن گردد. بناً تا زمان زیاد امریکا به بهانه مبارزه با تروریزم در افغانستان حضور خواهد داشت. هر گاه افغانستان خالی از منابع گردد, در آنصورت امریکا بدون در نظر داشت امنیت افغانستان و مبارزه با تروریزم، افغانستان را ترک می کند.

باید گفت که امریکا برای برائت دادن عدم دستاورد در افغانستان سرو صدا را بلند می کند که گویا نمی داند به افغانستان چه کند. امریکا دو راه دارد. یا اینکه از افغانستان خارج شود و یا باقی بماند. اما همه می دانیم که امریکا از افغانستان خارج نمی شود. بناً علنی بگویم که امریکا در افغانستان باقی می ماند.

"میتوانم با یک جمله کوتاه بگویم که امریکا قصد خروج از افغانستان را ندارد و خوب می داند که در افغانستان چه کند. امریکا اهداف استراتیژیکی خود را به بهانه های مختلف  پیش میبرد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала