حمایت یک عضو پارلمان کشور از تخریب مجسمه‌ی بودا توسط طالبان

© AP Photo / Stringerحمایت یک عضو پارلمان کشور از تخریب مجسمه‌ی بودا توسط طالبان
حمایت یک عضو پارلمان کشور از تخریب مجسمه‌ی بودا توسط طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه طالبان پس از تسلط شان بر افغانستان، در سال ۲۰۰۱ مجسمه‌های بودا را در بامیان منفجر ساختند و برخی از کارشناسان در این مسئله نیز دست‌های بیرونی از جمله پاکستان را دخیل می‌دانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری خامه، امان‌الله پیمان، نماینده ولایت بدخشان در مجلس نمایندگان کشور، در واکنش به کشتار جمعی مسلمانان توسط بوداییان در میانمار، در فیسبوکش نوشته‌است، باارزش‌ترین کاری را که طالبان در زمان بودن‌شان در بامیان انجام دادند، انفجار مجسمۀ کثیف بودا بود.

آقای پیمان اما با حمایتش از این اقدام طالبان تنها به این مسئله نیز اکتفا نکرده و نوشته‌است تپه‌یی که مجسمه‌های بودا در آن بودند نیز باید هموار گردد.

او می‌گوید ما نمی‌خواهیم با استفاده از نام کثیف‌ترین بشر روی زمین و با استقبال از مجسمۀ آن، نان بخوریم.

این نمایندۀ پارلمان همچنان نوشته است که جاسوسان ما به فکر این هستند که از مجسمۀ بودا نان بخورند… فلسفه و تفکر دینی ما احترام ادیان بود اما بودایی‌ها هیچ‌گونه مرز را نگذاشتند و من اگر دستم برسد از بت‌ها تا هرآن‌چه باشد، انجام خواهم داد.

البته گفته‌های امان‌الله پیمان واکنش شدید شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را هم برانگیخته؛ هرچند شمار اندک نیز از این گفته‌های او حمایت کرده‌اند.

باید یادآور گردید که در واکنش به کشتار مسلمانان در میانمار، حزب اسلامی به رهبر گلبدین حکمت‌یار با نشر اعلامیه‌یی خلاف آن‌چه آقای پیمان می‌اندایشد، طالبان را عامل این کشتار در برما خواند.

در اعلامیۀ حزب اسلامی گفته شده که کشتار مسلمانان در میانمار پس از انفجار مجسمه های بودا در بامیان و انتشار فلم ان از طریق رسانه ها شدت یافت.

این در حالی‌ست که مردم افغانستان به مجسمه‌های بودا در بامیان به چشم ارزش باستانی و تاریخی و نماد شکوه‌مندی از تمدن‌های گذشته در تاریخ این سرزمین یاد می‌کنند.

این مجسمه‌ها در گذشته نیز سالانه پای هزاران توریست و جهان‌گرد را به کشور می‌کشانیدند و اکنون هم بامیان به خاطر موجودیت مغاره‌ها و حتا جای خالی بت‌ها، یکی از بخش‌های مهم توریستی در کشور است.

سرانجام گروه طالبان پس از تسلط شان بر افغانستان، در سال ۲۰۰۱ پیکره‌های بودا را در بامیان منفجر ساختند و برخی از کارشناسان در این مسئله نیز دست‌های بیرونی از جمله پاکستان را دخیل می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала