به ختم وحشیگری های داعش چند روز انگشت شمار باقی مانده

© REUTERS / Stringerبه ختم وحشیگری های داعش چند روز انگشت شمار باقی مانده
به ختم وحشیگری های داعش چند روز انگشت شمار باقی مانده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اییال زیسیر در مقاله منتشره در روزنامه «Israel Hayom» اسرائیل می نویسد، در روز یکشنبه گذشته حزب الله و اردوی لبنان بصورت نهایی منطقه کوهستانی ارسال، واقع در شرق لبنان، منطقه به طول تقریباً صد کیلومتر در امتداد سرحد با سوریه، تحت کنترول خود قرار داد.

در اینجا نیروهای «دولت اسلامی» (داعش — سازمان تروریستی ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) یک نوع پایگاه برای نفوذ در عمق خاک لبنان ایجاد کرده بود. داعش کاملاً از لبنان رانده شده و شیخ نصرالله به عجله همه خدمات را بخود اختصاص داد. دقیقاً همینطور 17 سال قبل نصرالله — بعد از عقب نشینی اردوی دفاعی اسرائیل از جنوب لبنان، در باره «پیروزی» بر اسرائیل به خودستایی پرداخت. ولی بازهم باید اعتراف نمود که حزب الله سهم مهم را در راندن داعش از لبنان برعهده داشت.
قبلاً، چند ماه قبل از پیروزی لبنان، نیروهای اسد به حمایت روسیه و ایران، توانستند آخرین سنگرهای مستحکم داعش در غرب سوریه — برعلاوه حلب و ولایات جنوبی کشور، را تصرف نمایند. اردوی سوریه پیشروی خود را بسوی دیرالزور، در شرق کشور، ادامه داد. در آنجا تا هنوز نیروهای داعش قرار دارند. برای آن که این منظره را تکمیل نمود، باید یاداوری کرد که اردوی عراق شهر تل افار را در غرب کشور — اخرین شهر عراق که تحت کنترول«دولت اسلامی» قرار داشت، آزاد ساخت. گروه تروریستی «دولت اسلامی» اخرین روزهای خود را سپری میکند در جریان چند ماه «امپراطوری» کاذب اسلامی که هزاران کیلومترمربع اراضی سوریه و عراق (این بیشتر از خاک فرانسه یا انگلستان بود) را اشغال کرده بود، برای ابد از بین خواهد رفت. شکست داعش نتیجه افراطیت آشتی ناپذیر و وحشیگری های این گروه است که باعث خشم و بسیج شدن تمام جهان علیه آن گردید.
ولی پیروزی بر داعش در قدم اول ثمره عملیات و اراده قاطع روسیه و متحدان آن بود. امریکا نیز ظاهراً نقش را ایفا نموده است. در مبارزه علیه داعش هم قدرت و هم ضعف امریکا تبارز نمود. از یک طرف، توانایی قابل ملاحظه امریکایان در مورد تحقق پیچیده ترین عملیات جنکی با مقیاس برزگ دیده شد، ولی از جانب دیگر استراتیژی نسبت به «روز بعد» که پس از عملیات جنگی فرا میرسد، وجود نداشت. موجودیت چنین استراتیژی به امریکا امکان بهره برداری از ثمرات پیروزی فراهم می ساخت. این بدان معنی است که امریکا به بسیار آسانی و سبکسری برای ویران کردن کشورهای کامل حاضر است، ولی به آبادسازی آنها بعد از اشغال حاضر نیست.
نیروهای هوایی — فضایی روسیه با واردآوردن ضربات خوردکننده، توانستند مراکز و موسسات اساسی گروه تروریستی «دولت اسلامی» را تخریب نمایند. و چیزی که مهم است، توانست نیروهای محلی مقاومت علیه داعش را بسیج نماید. در اینجا کار و فعالیت مرکز آشتی روسیه در سوریه قابل یاداوری است. بعد از آن که داعش مراکز عمده را از دست داد و آنها بیش از این فعالیت کرده نمی توانستند، نیروهای حزب الله و اردوی لبنان و همچنان اردوی اسد داعشیان را از مناطق غربی سوریه در مجاورت لبنان راندند. نصرالله راجع به پیروزی حزب الله بر داعش در این منطقه اعلام داشت.
مشکل امریکا اینست که واشنگتن، طوریکه معلوم گردیده، هیچگونه استراتیژی برای آینده ندارد. امریکا سوریه را به این امید به مسکو گذاشته که روسیه مسوولیت ثبات در این منطقه را بردوش خواهد گرفت. این، ظاهراً، بهای ادامه حاکمیت بشار اسد می باشد. حضور ایران در سوریه نیز بخش معامله روسیه — امریکا می باشد. و این برای اسرائیل و اردن مساله جدی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала