18 جاسوس امریکایی در افغانستان کشته شده است

© Flickr / Erik bij de Vaate18 جاسوس امریکایی در افغانستان کشته شده است
18 جاسوس امریکایی در افغانستان کشته شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مرگ 18 جاسوس سازمان سیا تاکنون از طرف سازمان اطلاعات مرکزی امریکا تایید شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، روزنامه انگلیسی دیلی میل نوشت: پس از حادثه 11 سپتمبر 2001 و حمله امریکا به افغانستان تاکنون نزدیک به 18 تن از جاسوسان اداره اطلاعات مرکزی امریکا موسوم به سیا در شهرهای مختلف افغانستان کشته شده اند.

این روزنامه به ترتیب محل و تاریخ کشته شدن چند تن از این جاسوسان را این طور می نویسد: «برایان ری هوک» 42ساله و «ناتانیل پاتریک دلمر» 47ساله اکتوبر سال 2016 میلادی در درگیری با جنگجویان داعش در خارج از شهر جلال‌آباد کشته شدند.

یکتن دیگر از این جاسوسان به نام «جورج ویتنی» 38 ساله در همین منطقه اما در دسمبر سال گذشته میلادی کشته شده بود.

Задержанный член диверсионно-террористической группы, обезвреженной ФСБ РФ в Москве - اسپوتنیک افغانستان
جاسوس پاکستانی در کابل دستگیر شد

این روزنامه در ادامه می نویسد، این افراد تنها دو نفر از هزاران جاسوسی بودند که از زمان آغاز  جنگ در افغانستان وارد این کشور شده بودند.

بر اساس این گزارش هوک و دلمر در 26 اکتبر سال 2016 برای حمله به یک پایگاه داعش در جلال‌آباد اعزام شده بودند که هوک هنگام پایین آمدن از دیوار مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

هوک بر اثر جراحت در میدان نبرد کشته شد، اما دلمر پس از مجروح شدن به آلمان منتقل شد و اندکی پس از آن کشته شد.

«داریو ناتال لورنزتی» 42ساله، در 13 اکتوبر سال 2012 میلادی در حمله انتحاری که توسط یکی از نیروهای امنیت ملی افغانستان صورت گرفته بود کشته شد.

«جی هنیگن» 61ساله، در 25 سپتمبر سال 2011 میلادی در شلیک یک نیروی پیمانکاری افغانستانی در ساختمان سازمان سیا در کابل کشته شد.

«هارولد برون» 37ساله، در 30 دسامبر سال 2009 میلادی در حمله انتحاری در پایگاه نظامی «چپمن» در نزدیکی شهر «خوست» در شرق افغانستان کشته شد.

«الیزابت هانسون» 30ساله، نیز در حمله به پایگاه چپمن کشته شد.

«درن لابانته» 35ساله، در حمله به پایگاه چپمن کشته شد. وی پیش از پیوستن به سازمان سیا در سال 2006 میلادی در  اداره فدرال امریکا کار می‌کرد.

«جنیفر لین متیوس» 45ساله، در حمله به پایگاه چپمن کشته شد از سال 2009 میلادی فرمانده این پایگاه بود که براساس گفته مقامات امریکایی یکی از کارشناسان ارشد امریکا در رابطه با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی محسوب می‌شد.

«دن کلارک پارسی» 46ساله، نیز در حمله به پایگاه چپمن کشته شد؛ وی از پیمانکاران امنیتی این پایگاه بود.

«اسکات مایکل رابرسون» 39ساله، در حمله به پایگاه چپمن کشته شد؛ وی رئیس بخش امنیت سازمان سیا در این پایگاه بود.

«جرمی وایز» 35ساله، پیمانکار امنیتی نیز در حمله به پایگاه چپمن کشته شد.

«دونالد بارگر» 40ساله، در سال 2008 میلادی در کمین طالبان کشته شد.

«ویلیام کارلسون» و «کریستوفر گلن مولر» به‌ترتیب 43 و 42 ساله در 29 اکتوبر سال 2003 میلادی در کمین گروه‌های تروریستی در نزدیکی روستای «شکین» در جنوب شرقی افغانستان کشته شدند.

«هلگو بوز» 32ساله، در پنجم فوریه سال 2003 میلادی در هنگام عملیات آموزشی رزمی و بر اثر انفجار نارنجک کشته شد.

«ناتان راس چپمن» 31ساله، در چهارم جون سال 2002 میلادی در حالی کشته شد که در عملیاتی فوق‌محرمانه در ولایت «خوست» به سر می‌برد. مرگ وی در اپریل سال 2016 میلادی توسط سازمان سیا تأیید شد.

«جانی مایکل اسپن» 32ساله، در 25 نومبر سال 2001 توسط یکی از اعضای طالبان در زندان «قلعه جنگی» کشته شد. این عضو طالبان پیش از کشته شدن 8 نفر را با تپانچه کشت.

گفتنی است که اسپن اولین جاسوس سازمان سیا بود که پس از حمله به افغانستان کشته شد.

امریکا برعلاوه نیروی جنگی چندین هزاری در افغانستان صدها جاسوس هم در این کشور دارد که اوضاع در افغانستان را بررسی و به مقامات امریکایی گزارش می دهند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала