بحران هستوی کوریای شمالی: پوتین راجع به فاجعه به مقیاس سیاروی هشدار میدهد

© Sputnik / Vitaly Ankov /  مراجعه به بانک تصاویر بحران هستوی کوریای شمالی: پوتین راجع به فاجعه به مقیاس سیاروی هشدار میدهد
بحران هستوی کوریای شمالی: پوتین راجع به فاجعه به مقیاس سیاروی هشدار میدهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حال که کیم جونگ این، طبق برخی اطلاعات، برای پرتاب راکت بالیستیکی دیگر آمادگی میگیرد، رئیس جمهور روسیه بر این پافشاری میکند که این پرابلم را میتوان فقط به وسیله دیالوگ حل کرد.

جاستین ماکاری (Justin McCurry) و تام فیلیپس (Tom Phillips) در روزنامه The Guardian، چاپ انگلستان می نویسند، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در این باره هشدار داد که تشدید بحران کوریای شمالی میتواند به «فاجعه سیاروی» و تلفات عظیم انسانی منجر گردد.
پوتین هنگام کنفرانس مطبوعاتی در چین گفت:«در چنین شرایط و در این وضع دامن زدن به عصبانیت نظامی کاملاً بی مفهوم است. این راه بنبست مطلق است. این همه میتواند به فاجعه جهانی سیاروی و تلفات بس بزرگ انسانی منجر گردد. هیچ راه دیگر، به غیر از دیالوگ، وجود ندارد».
پوتین هنگام سخنرانی در روز آخر گردهمایی بریکس در سیامین چین، اظهار داشت که مداخله نظامی در عراق و لیبیا رهبر کوریای شمالی کیم جونگ این را به این امر متقاعد ساخت که برای بقا سلاح هستوی ضروری است. پوتین گفت:«آری آنها علف خواهند خورد، میدانید، ولی از این پروگرام تا زمان دست برنخواهند داشت، تا خود را امن احساس نکنند».
هشدار پوتین درست در آن لحظه شنیده شد، وقتیکه کوریای جنوبی از مستثنی ساختن امکان استقرار مجدد سلاح هستوی تاکتیکی امریکا در خاک خود امتناع ورزید. این اقدام میتواند مانع تلاش های کاهش تشنج در زمینه این اطلاعات شود که پیونگ یانگ پرتاب دیگر راکت بالیستیکی قاره پیما را آماده می سازد.
سیول، طوری معمول، وریانت استقرار مجدد سلاح هستوی امریکا را در خاک کوریای جنوبی رد میکند، ولی وزیر دفاع آنکشور سون یون مو (Song Young-moo) اعلام داشت که در لحظه کنونی «تمام وریانت های قابل دسترسی نظامی» مبارزه با تهدید روزافزون از جانب کوریای شمالی بررسی میشوند.
در روز سه شنبه کشتی های جنگی کوریای جنوبی تمرینات محاربوی انجام دادند.
این اعلامیه وزیر دفاع کوریای جنوبی چند ساعت بعد از آن صورت گرفت، وقتیکه دونالد ترامپ و همتای کوریای جنوبی او مون چژی این راجع به رفع محدودیت ها بر تعداد سرگلوله های راکتی سیول توافق نمودند و موافقت نامه راجع به فروش سلاح و یونیفورم نظامی امریکایی به کوریای جنوبی «به اندازه چند میلیارد دالر» تائید کردند.
کیم هیون ووک (Kim Hyun-wook)، پروفیسور اکادمی ملی دیپلوماتیک کوریا در سیول، اظهار داشت:«هیچکس در کوریای جنوبی بصورت جدی استقرار مجدد وسایل استراتیژیک امریکایی، مانند سلاح هستوی، را پیشنهاد نمی کند. آنها، ممکن، چنین وریانت را اندکی بعدتر مورد بحث قرار خواهند داد، ولی در لحظه کنونی چنین پلان ها وجود ندارند».
روزنامه Asia Business Daily خبر داد که کوریای شمالی گویا کدام چیزی، بسیار شبیه به راکت قاره پیمای بالیستیکی، را به ساحل غربی می کشاند. ولی وزارت دفاع کوریای جنوبی اعلام داشته که تا به حال این خبر را تائید کرده نمی تواند.
در گذشته کوریای شمالی قدرت نظامی خود را د روزهای ملی به نمایش می گذاشت. در تاریخ 9 سپتامبر، در روز شنبه آینده، وقتیکه کشور 69-مین سالگرد تاسیس خود را تجلیل میکند، شاید پرتاب راکت بالیستیکی صورت گیرد.
در سرمقاله که نشریه Korea Herald در روز سه شنبه منتشر ساخته، گفته شده، که مهمترین وظیفه حکومت کوریای جنوبی دفاع می باشد که بر پیمان نزدیک با امریکا که بر پوتنسیال دفاعی و بازداری در برابر ضربات ممکن هستوی و راکتی شمال، استوار باشد».
روزنامه جهت استقرار فوری سیستم مدافعه ضد راکتی THAAD دعوت بعمل آورده و افزوده که این باید به گام نخست مبدل گردد.
ولی یک اقدام قاطع که حالا ماموران امریکایی مورد بحث قرار میدهند — ممنوعیت بر صادرات نفت به کوریای شمالی — به احتمال زیاد باعث نارضایتی از جانب روسیه و چین خواهد شد. به اساس معلومات کوریای جنوبی و سازمان ملل متحد، پیکن سالانه به کوریای شمالی در حدود 500 هزار تن نفت و همچنان 200 هزار تن محصولات نفتی ارسال میکند.
چین از بی ثباتی در سرحد خود در صورت سرنگونی کیم جونگ این هراس دارد.
نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل متحد در روز دوشنبه کوریای شمالی را به این متهم ساخت که این کشور «جنگ میخواهد» و افزود که زمان آن فرارسیده که شورای امنیت سازمان ملل متحد «تحریمات اعظمی ممکن شدید» بعد از آزمایش روز یکشنبه وضع کند که در جریان ان، طوریکه پیونگ یانگ اعلام داشت، بمب هایدروجنی آزمایش گردید.
هیلی گفت:« دیگر بس است. امریکا هیچگاه جنگ نمی خواست. و ما آن را حالا نیز نمی خواهیم. ولی تحمل کشور ما بی حد و حصر نیست».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала