5 کارخانه ذوب آهن در افغانستان ساخته می شوند

© Sputnik5 کارخانه ذوب آهن در افغانستان ساخته می شوند
5 کارخانه ذوب آهن در افغانستان ساخته می شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ولایت های کابل، بلخ و ننگرهار پنج کارخانه ذوب آهن ساخته خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع ، تا کمتر از شش ماه دیگر پنج کارخانه ذوب آهن با سرمایه گذاری بیش از سی میلیون دالر در افغانستان آغاز به کار خواهند کرد.

اتحادیه صاحبان صنایع ذوب آهن می گوید: با آغاز کار این کارخانه ها، 30 درصد نیازمندی های کشور در بخش تولید فلزات تامین خواهد شد.

Рабочие во время плавки и разливки стали в формы на литейном участке на Красногвардейском ремонтно-механическом заводе в Макеевке - اسپوتنیک افغانستان
جمع آوری آهن های فرسوده در سراسرافغانستان

صنایع ذوب آهن در میان 30 بخش صنایع کشور، از بخش های پیشتاز آنها است که تا کنون نزدیک به 100 میلیون دالر در آن سرمایه گذاری شده است و هم اکنون 22 کارخانه ذوب آهن در کشور وجود دارد.

پنج کارخانه دیگر در ولایت های کابل، بلخ و ننگرهار، در حالی برای آغاز کار در این بخش آماده می شوند که به علت کمبود مواد خام و مشکل برق کارخانه های موجود از کمتر از پنجاه درصد ظرفیت تولیدی شان استفاده می کنند.

پرویز خواجه زاده رئیس اتحادیه صاحبان صنایع ذوب آهن گفت:- "ما کارخانه هایی داریم که از ظرفیت بیست درصد، سی درصد و نهایتا از ظرفیت پنجاه درصد شان استفاده می کنند. اگر مشکلات برق و مشکلات مواد خام حل شوند ما می توانیم که یک بخش وسیعی از بازار افغانستان را پوشش بدهیم".

طرح فروش فلزات داغمه را که وزارت مالیه روی دست گرفته است با استقبال صاحبان صنایع ذوب آهن روبرو شده است. وزارت مالیه 37 هزار تن فلزات داغمه را تا کنون شناسایی کرده است و روند فروش این فلزات از کابل آغاز شده است.

محمد ابراهیم شمس؛ رئیس تصدی های وزارت مالیه گفت:- "ما تا کنون چهل میلیون افغانی از رهگذر فروشات این فلزات گردآوری کردیم و اینکار رضایت صاحبان صنایع را نیز به همراه شده است. اما هنوز هم مشکلاتی وجود دارد و ما باید تمامی فلزات داغمه را در سطح کشور گردآوری کنیم و در دسترس صنایع قرار بدهیم".

اما فروش فلزات داغمه راه حل دایمی به مشکل کمبود مواد خام صنایع ذوب آهن که به شدت در حال توسعه است نیست. صاحبان کارخانه های ذوب آهن می گویند: حکومت از همین اکنون باید به فکر استخراج معادن آهن باشد و راه و چاره ای برای صنایع ذوب آهن کشور در درازمدت بیابد.

پیش از این وزارت معادن افغانستان گفته بود، که گفتگوها برای اجرای پروژه استخراج معدن آجیگگ را با شرکت های آلمانی و هندی آغاز می کند.
پیش از این جواد عمر، سخنگوی وزارت معدن افغانستان گفته بود، که بر اساس جدول زمانی عقد قرارداد استخراج این معدن آغاز شده است. شرکت موسوم به کیلو گلد ماین است، که کار استخراج یک بخش از چهار بخش این معدن به آن واگذار شده و سه بخش دیگر نیز به شرکت فولاد هند سپرده شده که پیش از این برنده مزایده بین الملی برای استخراج معدن آهن آجیگک شده است. 
عمر همچنین گفته بود، که اجرای پروژهای مقدماتی برای استخراج این معدن ، از جمله ایجاد تاسیسات زیربنایی ، ایجاد کارخانه ذوب آهن و مسائل مربوط به کارگزینی در این پروژه از موضوعات مورد بحث مسئولان وزارت معادن با این شرکت ها خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала