آیا روسیه وارد کننده بزرگ میوه افغانستان خواهد شد؟

© Sputnik / Aleksandr Kryazjevمیوه
میوه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر اثر جنگ های چندین دهه که تا سال 2001 ادامه داشت، اقتصاد افغانستان از هم پاشیده و در نتیجه سرمایه دورانی و ارزش پول این کشور به نسبت عدم پشتیبانی بانکی و نسبت ازبین رفتن سرمایه ثابت از چرخش افتاد. به جز تولیدات اندک زراعتی دیگر همه تولیدات از بین رفت.

روسیه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
توسعه همکاری های اقتصادی بین فدراسیون روسیه و افغانستان: بلخ از این مناسبات چه انتطار دارد؟
پس از سال 2002 به دلیل کمکهای بین‌المللی اقتصاد افغانستان تقویه شد. جامعه جهانی در سال 2002 در بن آلمان مبلغ 97 میلیارد دلار را غرض کمک به افغانستان وعده دادند که از آن جمله 39 میلیارد دلار آن در عرصه‌های ساختمانی، راه ومیدان سازی، اعمار کانالها، آبرسانی شهر و دهات کمک، به دهاقین و مالداران، تربیه اردو و پولیس، تعلیم و تربیت (معارف)، و تقویه دولت داری خوب به مصرف رسیده‌است. امروز افغانستان 92 درصد گندم خودرا خودش تولید می‌کند، با این حال هنوز کشور وابسته به کمکهای خارجی بوده و درقطار کشورهای فقیر ودر حال انکشاف به شمار می رود.
اخیراً اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت که، او قصد دارد افغانستان را به یک کشور صادر کننده بزرگ تبدیل نماید.
رئیس جمهور افغانستان وعهده سپرد تا از صادرات میوه کشور به هندوستان و سایر کشورها پشتیبانی کند.
روی این موضوع جناب محمد نادر الکوزی یک تن از متشبثین خصوصی در مصاحبه با خبرنگار آژانس اسپوتنیک در مورد قصد رئیس جمهور غنی مبنی صادرات میوه کشور به خارج و از آنجمله روسیه و کشور های آسیای میانه گفت:

 

"تصمیم رئیس جمهور افغانستان در مورد رشد صادرات میوه به کشور روسیه و کشور های اسیای مرکزی وسایر همسایه های افغانستان کاملاً عاقلانه و بجا است.
صادرات میوه های خشک و تازه به کشور های خارجی و از جمله کشور های همسایه، طبیعتاً به رشد اقتصاد کشور ما بی نهایت مفید است، زیرا همزمان با ایجاد مناسبات اقتصادی، مناسبات در ساحات دیگر منجله مناسبلت سیاسی و دیپلوماتیک و مناسبات فرهنگی رشد می نماید. مراکز تجارتی که جناب اشرف غنی در خصوص تاسیس آن در کشور های آسیای مرکزی و روسیه یاد آوری کرد به کشور ما سود آور بوده و زمینه رشد اقتصادی در کشور ما را فراهم می سازد.
بطور سنتی بازار روسیه یکی از خوبترین بازار ها برای خرید میوه خشک افغانستان و بخصوص به عنوان مثال کشمش کشور ما می باشد. بر علاوه باید گفت در صورتیکه میوه تازه ما هم اگر به بازار روسیه راه پیدا کند کار درست و بجا خواهد بود".


باید خاطر نشان ساخت که در اینده افزایش صادرات در مارکیت های خارجی به احیای هویت اقتصادی افغانستان کمک خواهد کرد.
ضمناً باید گفت، افغانستان از چهار طرف به خشکه محاط بوده و از نظر اقتصادی یک کشور نیمه صنعتی نیز نمی باشد. بناءً بخش عمده صادرات کشور تولیدات زراعتی و مواد خام معدنی میباشد. با در نظر داشت این وضعیت، صادرات افغانستان نسبت به واردات آن به مراتب کمتر میباشد. هرچند در سالهای اخیر رشد صادرات در مقایسه بر واردات چند برابر افزایش یافته است. اکثر صادرات افغانستان به قسم مواد اولیه و بدون پروسس و آن هم از طریق کشورهای همسایه صادر میشود. در نتیجه بخش عمده مفاد این صادرات را کشورهای همسایه میبرد و در برخی موارد مشکلات نیز در برابر این صادرات ایجاد میگردد.
اقلام صادراتی افغانستان به خارج از کشور عمدتاً میوه جات خشک و تازه، نباتات طبی، قالین، پوست، صنایع دستی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و برخی اقلام دیگر می باشد که در مقایسه با واردات کشور بسیار ناچیز و غیر قابل مقایسه است. تا زمانی که تجار و تولید کنندگان داخلی بازارهای جهان را خوب نشناسند، بسته بندی مناسب بامعیارهای جهانی از کالاهای صادراتی صورت نگیرد و تسهیلات قابل توجهی در زمینه مالیاتها برای صادر کنندگان از سوی دولت در نظر گرفته نشود، افغانستان نخواهد توانست جایگاه خود را در عرصه تجارت منطقه ای و جهانی به دست بیاورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала