تا کمتر از دو سال دیگر دو خط متروبس در کابل ایجاد می‌شوند

© Flickr / StopSpammingتا کمتر از دو سال دیگر دو خط متروبس در کابل ایجاد می‌شوند
تا کمتر از دو سال دیگر دو خط متروبس در کابل ایجاد می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات شهرداری کابل گفته اند که الی ختم سال 1397 شهر کابل دارای دو خط متروبس خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، متروبس یا بی آر تی (Bus Rapid  Transit)  یکی از سیستم‌های پیشرفتۀ ترانسپورت عامه می‌باشد که در اکثر کشورهای دنیا، جهت ایجاد سهولت سفر برای شهروندان، ایجاد شده است.

عبدالله حبیب زی، سرپرست شهرداری کابل می گوید که شهرداری کابل برای اولین بار در افغانستان، در نظر دارد تا جهت فراهم آوری سهولت برای شهروندان کابل و کاهش ازدحام ترافیک، سیستم (بی آر تی) یا متروبس را در این شهر راه اندازی و تطبیق کند.

مرحلۀ نخست ساخت متروبس در شهر کابل، از ده افغانان الی سرای شمالی به طول 8 کیلومتر بوده که این مسیر تمام ضروریات یک سیستم مترو بس مدرن را دارا خواهد بود، کار روی دیزاین تفصیلی آن جریان دارد و کار اعمار و راه اندازی آن تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.

مترو - اسپوتنیک افغانستان
کار ساخت نخستین خط متروبس در کابل آغاز می شود

به گفته سرپرست شهردار کابل، مرحلۀ دوم متروبس از مسیر بره کی — باغ بالا — کوتۀ سنگی- دهمزنگ الی ده افغانان بوده که دیزاین تفصیلی آن به زودی آغاز گردیده و کار ساختمان آن بعد از ختم دیزاین آن شروع خواهد شد.

مسیرهای متروبس به اساس ماسترپلان ترانسپورت عامۀ شهری نظر به تعداد رفت و آمد در هر مسیر (همانند ساحات مزدحم تجارتی و رهایشی، مراکز تحصیلی بزرگ، مراکز دولتی وغیره) انتخاب شده است که با تطبیق این دو مسیر متروبس، نواحی سمت شمال با نواحی غرب کابل وصل خواهد گردید.

این کار ضمن مرفوع شدن مشکلات عمدۀ ترانسپورتی باشنده گان مناطق مذکور، مشکلات حمل و نقل محصلین دانشگاه های کابل، پولی تخنیک، تعلیم و تربیه و بعضی موسسات تحصیلی دیگر (موجود در این مسیر) را تا حد امکان مرفوع خواهد نمود.

در قدم بعدی مسیرهای دارالمان، کارتۀ نو و دشت برچی تحت پلان قرار دارد تا سیستم متروبس آن تطبیق گردیده و شهرداری کابل متعهد است تا 5 سال آینده به طول 111 کیلومتر مسیرهای متروبس را در تمام سرک‌های اصلی شهر کابل تطبیق و راه اندازی کند.

قابل یادآوریست که متروبس دارای مسیر جداگانه، بس‌های خاص، ایستگاه‌های پیشرفتۀ مجهز با تکنالوژی روز و مرکز کنترول دیجیتالی بوده که با ایجاد راه‌های مختلف برای تسریع حرکت بس‌های این سیستم مانند مسیرهای مخصوص، ایستگاه‌های پیشرفته، سیستم جمع آوری پول الکترونیک و چراغ‌های ترافیکی هوشمند این سیستم از امنیت، سرعت و آسایش بالا برخوردار می‌باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала