افزایش حملات هوایی نیروهای امریکایی پس از به قدرت رسیدن ترامپ و عواقب آن

© AFP 2023 / Luis AcostaСамолет F-16 американских ВВС
Самолет F-16 американских ВВС - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس تازه‌ترین آمار نشر شده توسط رسانه‌های امریکایی و بریتانیایی، تعداد حملات هوایی نیروهای امریکایی پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به مراتب افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک، آژانس خبری و تحقیقاتی بریتانیاییBureau of Investigative Journalism با نشر اطلاعات درمورد تعداد حملات هوایی نیروهای امریکایی در افغانستان و همچنان آمار قربانیان این حملات، نوشته است که پس از آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تعداد این حملات بیشتر از دو برابر نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است.

افزایش حمله های هوایی امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
افزایش حمله های هوایی امریکا در افغانستان
براساس این آمار، در طول 9 ماه گذشته سال 2017 نیروهای هوایی ایالات متحده امریکا 2353 حمله هوایی در افغانستان انجام داده اند. در حالیکه در سال 2016 تعداد این حملات 1072 حمله گزارش شده است.
این در حالیست که آگاهان نظامی و سیاسی افزایش این حملات را نه تنها مفید بلکه باعث تشدید اوضاع امنیتی در افغانستان، می‌خوانند.

محمد هاشم الکوزی، رییس کمیسیون امنیت داخلی و دفاعی مجلس سنا در مصاحبه با اسپوتنیک در رابطه با افزایش حملات هوایی نیروهای امریکایی و تلفات ملکی این حملات را به دلیل اینکه برخلاف خواست ملت افغانستان است، غیر مفید دانسته گفت:

"حملات هوایی امریکایی که براساس راهبرد جدید ترامپ برای افغانستان، انجام می‌شوند، و در نتیجه آن افراد ملکی و کودکان افغان شهید می‌شوند، باعث ایجاد فاصله میان مردم و حکومت شده اند".


به گفته این عضو مجلس سنا، در صورتیکه هزینه‌های جنگی بالای پروسه صلح مصرف شوند، امکان دارد از یک جانب، زحمات و مصارف بی‌جای ترامپ و دیگران کاهش یابند و از جانب دیگر در افغانستان صلح و امنیت نیز تامین شود.
وی درباره شهادت افراد ملکی در نتیجه حملات هوایی امریکایی گفت:

"متاسفانه رییس جمهور افغانستان که باید جویای احوال افراد ملکی و کودکانی که در نتیجه حملات هوایی امریکایی‌ها شهید یا زخمی شده اند، می‌شد و عاملین این کشتار را پیگیری کند، برای اینکه خارجی‌ها، سفارت امریکا و یا دیگر نهادهای بین‌المللی را آزرده خاطر نسازد، نمی‌خواهد این حملات را پیگیری کند".


به گفته آقای الکوزی، یگانه راه حل موضوع افغانستان پروسه صلح است، که در این مورد باید توجه جدی و اساسی صورت بگیرد، وی گفت:

"این پروسه که خلیلی در راس آن قرار دارد، مفید نیست. حکومت برای راضی ساختن افراد ناراضی آنها را به رهبری این پروسه گماشته است. این افراد صلح آورده نمی‌توانند. این افراد هیچ درکی از طالبان و این پروسه ندارند، آنها یا کسانی اند که در بیرون از افغانستان بوده اند و یا هم کسانی که تا دیروز علیه طالبان می‌جنگیدند و افراد یکدیگر را به قتل رسانیده اند. این راه حل نیست و باید به مردم و ملت افغانستان مراجعه شود".


جنرال نظیفه ذکی، عضو مجلس نمایندگان در مصاحبه با اسپوتنیک عدم هماهنگی با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را دلیل ناکامی و تاثیر منفی حملات هوایی نیروهای امریکایی خوانده گفت:

"دشمن از خانم‌ها و کودکان ملکی به عنوان سپر استفاده می‌کنند و نیروهای خارجی نیز با انداخت به این خانه‌ها باعث تلفات ملکی می‌شوند".


به گفته‌ی وی تا هنوز حملات هوایی نیروهای امریکایی در افغانستان موثر نبوده، و در اکثر موارد باعث کشتار افراد ملکی و حتی نیروهای نظامی افغان شده اند. این عضو مجلس نمایندگان در رابطه به محاکمه عاملین این کشتار گفت:

"چون این‌ها (امریکایی‌ها) یکی از ابر قدرت‌ها جهان اند، بناً هیچ کس از خون قربانیان ما دادخواهی نمی‌کنند. و اعتراضات داخلی در افغانستان نیز از طریق پارلمان، جامعه مدنی و رسانه‌ها نتیجه نمی‌دهند".


خانم ذکی در اخیر یگانه راه حل این مشکل را دخالت جامعه جهانی و کشورهای صلح‌دوست در این موضوع خواند، وی گفت:

"باید جامعه جهانی و کشورهای صلح‌دوست و دوست‌های بین‌المللی افغانستان باید خواستار مجازات گنهکاران شوند تا این دیگران جرم نکنند، درست است که در چند سال به نیروهای ما کمک کرده اند، اما بازهم چنین تخطی‌ها بابخشودنی است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала