استاد قاسمی: «ما در برابر تهاجم فرهنگی قرار داریم»

© Sputnik / Zuhal SarhadМузыка موسیقی
Музыка  موسیقی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به نظر استاد قاسمی کارهای مشترک میان آوازخوانان افغانستان و تاجک، ایرانی و برخی کشورهای دیگر روابط خیلی خوب است به شرط آن‌که این اشتراک سمبولیک نباشد و هنرمندان ما به نمایش ارزش‌های موسیقی و فرهنگ خویش بپردازند .

استاد وحید قاسمی می گوید که در مقایسه با کشورهای دیگر، پدیده موسیقی در کشور ما از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. بیشترین آثار موسیقی امروزه ما جویده و یا فوتوکاپی موسیقی کشورهای دیگر است.

از سویی هم، دولت افغانستان برای تولید موسیقی، گسترش و یا پاسداری از این ارزش‌ها، کوچکترین برنامه‌یی روی دست ندارد.

اریانا سعید - اسپوتنیک افغانستان
آریانا سعید: «برگزاری کنسرتم روحیه مردم را تغیر می دهد»

این هنرمند مشهور افغانستان در گفتگوی با سایت فارسی رو گفت که تولید آهنگ‌های حوزه موسیقی شرق و جنوب کشور در پشاور به نام موسیقی افغانی توسط شاعران، آهنگسازان و نوازندگان پشاور صورت می‌گیرد و به نام موسیقی افغانی به دسترس منابع نشراتی ما در داخل و خارج کشور قرار می‌گیرد و بدون توجه به این نکته، مورد استقبال می‌گیرد.

برخی دیگر، آهنگ‌های مست و بزمی را با چیدمان واژه‌های کوچه‌باغی در قالب آهنگ‌های به اصطلاح قطغنی با پاکوبی دختران زیباروی تاجکی و ازبکی تقدیم این جامعه می‌دارند.

برخی دیگر، ضرب‌ها، نغمه‌ها و آهنگ‌های ایرانی را به نام آهنگ‌های جدید افغانی تقدیم این جامعه می‌نمایند. با این حال، موسیقی ما کاملاً به سوی بی‌هویتی روان است.

او به جواب سوال در مورد کارکرد هایش روی موسیقی محلی گفت: «ما در برابر تهاجم فرهنگی قرار داریم. گفتنی‌ها آن‌قدر زیاد است که حیرانم به کدام نکته زودتر اشاره کنم»!

آنچه را از بخش موسیقی در چهار ولایت کشور هرات، بادغیس، تخار و بدخشان گردآوری نموده‌ام، منظورم از پاسداری نمونه‌ها به عنوان داشته‌های ارزشمند موسیقی این سرزمین بوده است. باور دارم به این‌که با گذشت یک و یا دو دهۀ دیگر همه این آثار به باد فراموشی سپرده خواهد شد. مانند فلک‌خوانی بدخشان که مشترکات دیرینه موسیقی تاجکستان و افغانستان می‌باشد. اما اکنون فلک‌خوانی در تمام دنیا به حیث موسیقی تاجکستانی معرفی می‌باشد.

موسیقی افغانی در سویدن - اسپوتنیک افغانستان
موسیقی افغانی در سویدن (ویدیو)

به یاد دارم در یکی از جشنواره‌های فلک‌‌خوانی در تاجکستان، ریاست موسیقی افغانستان به جای فلک‌خوانان بدخشان، گروه موسیقی چاریکار را برای هنرنمایی در این جشنواره فرستاده بودند.

همین‌گونه مشترکات موسیقی ایران و افغانستان به نام موسیقی خراسانی — موسیقی کهن حوزه غرب کشور- توسط هنرمند گرامی ایران بانو سیما بینا از قریه‌ها و روستاها جمع آوری می‌گردد و به نام موسیقی خراسانی در بزرگترین ستیژهای دنیا به نمایش گذاشته می‌شود.

حالا اگر ما از موسیقی خراسانی یاد کنیم، فوراً ما را متهم می‌شمارند که چرا موسیقی خراسانی می‌گویید؟

این هنرمند افغان در مورد روابط هنری- فرهنگی افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی گفت ما می‌توانیم با استفاده از بورس‌های تحصیلی و از اندوخته‌ها و تجارب عملی استادان و و هنرمندان مسلکی این کشورها استفاده کنیم.

داکتر نجیب الله - اسپوتنیک افغانستان
پیانوی داکتر نجیب الله به انستیتوت موسیقی افغانستان اهدا گردید

در گدشته‌های نه چندان دور استادان حوزه موسیقی ترکمنی و ازبکی کشورما از موسیقی شش مقام سخن می‌گفتند، آنها کسانی بودند که موسیقی مقامی را می‌شناختند و اجرا می‌نمودند. وضیعت موسیقی ازبکی و ترکمی کشور بحرانی تر از همه است.

امروز وحید قاسمی  روی برنامه‌های پژوهشی و گردآوری ارزش‌هایی‌که هویت فرهنگی و موسیقی ما می‌باشد، مصروف می‌باشد.

با وجود تهدید های امنیتی این استاد می گوید که افغانستان  زادگاه من است. مردمم را دوست دارم و مردمم مرا دوست دارند و با باور به این ارزش‌ها با خانواده‌ام در کشورم زندگی می‌کنم و از این مشکلاتی که دامنگیر همه مردم ماست، نمی‌هراسم و با بودنم برای جوانان روشن ضمیر روحیه می‌دهم تا وطن‌شان را ترک نکرده و در برابر سختی‌ها مبارزه نمایند.

وحید قاسمی از سال ۲۰۰۶ تا کنون در داخل افغانستان به گردآوری، شناسایی و تحقیقات موسیقی اصیل و فولکلور کشور مصروف می‌باشد و برای تحقیقات ساحوی، سفرهایی به ولایات، شهرها و روستاهای کشور دارد. قاسمی در تلاش برای بازآفرینی موسیقی سنتی افغانستان و حفظ این گونه موسیقی که تاریخ و سازنده روشنی ندارد به سراغ هنرمندان اصیل، نوازندگان سازهای قدیمی و خوانندگان آوازهای فولکلور افغانستان می‌رود و صدای آنها را ضبط می‌کند.  وی در بازخوانی آوازهای فولکلوریک افغانی شهرت دارد.

اریانا سعید - اسپوتنیک افغانستان
کلوپ ویدیو
واکنش آریانا سعید به انتقادات مردم(ویدیو)

استاد قاسمی از معدود هنرمندان افغانستان است که موسیقی را به گونۀ علمی و اکادمیک می‌داند و می‌فهمد. آقای قاسمی، صدها پارچه آهنگ به زبان‌های فارسی و پشتو خوانده است و آهنگ‌هایش میلیون‌ها طرف‌دار دارد. آقای قاسمی، از با سابقه‎ترین‎های عرصۀ موسیقی افغانستان است. او در سال‌های پسین، روی موسیقی محلی افغانستان کار کرده است. هدف آقای قاسمی جلوگیری از انقراض موسیقی محلی و ناب کشور می‎باشد. دولت افغانستان به پاس خدمات و تلاش‌های وحید قاسمی در عرصۀ هنر موسیقی، به تازه‎گی به او لقب استادی داد. کسب لقب «استادی» در عرصۀ موسیقی 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала