سلاح روسی برای سربازان افغان بهتر از سلاح امریکای است

© Photo / Press Service of Kalashnikov ConcernНовый автоматизированный комплекс "Соратник" от концерна "Калашников"
Новый автоматизированный комплекс Соратник от концерна Калашников - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پانزده سال گذشته ناتو و ایالات متحده امریکا بخش بزرگی از سلاح و مهمات روسی ارتش افغانستان را جمع‌آوری کرده و نابود ساخت. اما همچنان بخش قابل توجه نیروهای امنیتی افغانستان، از سلاح و تجهیزات جنگی روسی استفاده می‌نمایند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارسی رو ایالات متحدۀ امریکا در نظر دارد ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان را از تجهیزات نظامی شوروی سابق پاک‌سازی کند.

باید گفت که هم اکنون هزاران تانگ و توپ تخریب‌شدۀ روسی در قرارگاه‌ها و مراکز نظامی افغانستان وجود دارد، اما اراده‎یی برای ترمیم آنها وجود ندارد.

Отремонтированные американские вертолеты UH-1 Huey - اسپوتنیک افغانستان
جنرال خداداد: «طیاره های امریکای جواب گوی محاربه درقرن ۲۱ نیستند»

طبق گفته های یک فرمانده ارتش در پانزده سال تلاش برای جای‌گزینی سلاح‎ها و تجهیزات جنگی روسی با سلاح‌های امریکایی و کشورهای عضو ناتو صورت گرفت اما ارتش تا کنون نیروهای امنیتی  قادر به تصفیه سلاح روسی و تانگ و توپ آن کشور نگردیده‎اند.

مردم افغانستان با سلاح و تجهیزات جنگی شوروی سابق آشنایی کامل دارند و سلاح ساخت روسیه به دو دلیل در افغانستان از محبوبیت بالایی برخوردار است:
نخست این‌که از کیفیت بالا برخوردا می‎باشد. سلاح روسی برعکس سلاح کشورهای دیگر از جمله امریکا، در برابر باد و باران مقاومت کافی دارد. در جریان جنگ‌های چهل ساله، اکثر مردم سلاح‌ها و مهمات جنگی روسی را زیر آوارها و در چاه‌ها پنهان کردند. با گذشت حتا بیست سال سلاح و مهمات همچنان قابل استفاده است و سالم مانده است. این نشان‌دهندۀ کیفیت و مقاومت سلاح ساخت روس و کشورهای شوروی پیشین می‎باشد.

جنرال دانفورد: امریکا به راه حل جنگ طولانی مدت افغانستان نزدیک است - اسپوتنیک افغانستان
جنرال دانفورد: امریکا به راه حل جنگ طولانی مدت افغانستان نزدیک است

همچنان، سلاح روسی در جریان نبردها از کار نمی‌افتد. ویژه گی ‎که در سلاح امریکایی دیده نمیشود. به همین دلیل است که سربازان ارتش افغانستان از سلاح روسی راضی هستند.

دوم این‎که اکثر مردم افغانستان به ویژه افسران و سربازان نیروهای امنیتی روش استفاده از سلاح و مهمات روسی را به ساده‎گی می‎فهمند، زیرا در سه چهاردهه تحولات از این سلاح و مهمات استفاده کرده‌اند.

یک منبع آگاه گفت که هم اکنون هزاران تانگ و توپ بازمانده از جنگ در قرارگاه‌های نظامی و قول اردوهای ارتش در انبارهای نظامی وجود دارد که با مصرف اندک قابل استفاده می‎باشد؛ اما نیروهای امریکایی و همکاران بین‎المللی، علاقه‎یی به بازسازی و ساخت این تجهیزات جنگی ندارند.

طیاره چندمنظوره شکاری سو-30 اس ام - اسپوتنیک افغانستان
آزمایش سلاح جدید هدایت شونده هوائی روسی

یک منبع دیگر گفت: "امریکا حتا یک پوچک متعلق به شوروی سابق را در انبارهای نیروهای امنیتی افغانستان نخواهد ماند."

نیروهای ناتو و امریکا در پانزده سال اخیر مسوولیت تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی افغانستان را برعهده داشته‌اند. اما اکثر سلاح‎های کمکی و تجهیزات جنگی این کشورها با گذشت دو سه سال از کار افتیده است.

در سال‌های پسین تلاش‎هایی صورت گرفت که سلاح و تجهیزات جنگی ارتش و پولیس افغانستان از روسیه خریداری شود. اما نیروهای امریکایی در افغانستان اجازۀ این موضوع را ندادند. از آنجایی‌که نیروهای امریکایی مسوولیت تمویل ارتش افغانستان را بر عهده دارد، آن‌ها تصمیم می‌گیرند که ارتش و پولیس افغانستان از سلاح ساخت کدام کشور استفاده نمایند.

باید گفت که روسیه بارها تلاش ورزید تا با هزینۀ اندک طیاره های جنگی را به افغانستان بفروشد. همچنین حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به مسکو و کشورهای آسیای مرکزی بار ها سفر نمود،  اما به دلای نا مشخص تا کنون این مسأله جنبۀ عملی نگرفته است.

هم اکنون برخی از طیاره های که در افغانستان موزد استفاده قرار می گیرند ساخت شوروی سابق می‎باشد. پیلوت‎ها و نیروهای هوایی افغانستان به ساده‎گی از این طیاره ها استفاده می‎کنند. اما برخی از طیاره های ساخت امریکا قابل استفاده نمیباشند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала