نخستین هلیکوپترهای «بلک هاوک» به نیروی هوایی افغانستان تحویل داده شد

© AP Photo / Alik Kepliczنخستین هلیکوپترهای «بلک هاوک» به نیروی هوایی افغانستان تحویل داده شد
نخستین هلیکوپترهای «بلک هاوک» به نیروی هوایی افغانستان تحویل داده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پنتاگون دو هلیکوپتر UH-60 Black Hawk را برای نیروی هوایی افغانستان تحویل داد.

به گزارش اسپوتنیک، روز چهارشنبه روزنامه نظامی «ملیتری تایمز» امریکا به نقل از کاپیتان ویلیام سلوین نماینده رسمی نیروهای ایالات متحده امریکا در افغانستان نوشت: پنتاگون دو هلیکوپتر UH-60 Black Hawk را برای نیروی هوایی افغانستان تحویل داد.

آغاز آموزش پیلوت های افغان از ماه اکتبر - اسپوتنیک افغانستان
آغاز آموزش پیلوت های افغان از ماه اکتبر

ویلیام سلوین گفته است: هلیکوپتر ها به کندهار در بخش ارتش «اس-17» انتقال داده شده است و دو هلیکوپتر «بلک هاوک» در راه است و در هفته آینده تحویل داده خواهد شد.

وی اظهار داشته است، که این چهار هلیکوپتر برای بازآموزی پیلوتان افغانستانی در نظر گرفته شده اند که در حال حاضر با هلیکوپترهای می-17 روسی پرواز می کنند.

او گفته است، که دو گروه از پیلوتان افغانستانی را از ماه اکتوبر تا ماه نومبر آموزش می دهند، که گروه 36 نفره از این پیلوتان در پایگاه هوایی کندهار و گروه دوم پیلوتان 25 نفر می باشند که در پایگاه هوایی فورت ریکر ایالت آلابامای امریکا زیر آموزش قرار می گیرند.

تکیه بر حملات هوایی

پنتاگون با این کار خود می خواهد نیروی هوایی افغانستان را به طور قابل توجهی تقویت کند تا بتواند نقطه عطفی در جنگ 16 ساله افغانستان باشد.

در همین حال جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان می گوید: ما می دانیم که قدرت نیروی هوایی افغانستان دشمن را وحشتزده می کند و این کار ما بیهوه نیست.

پول اختصاص یافته برای تقویت نیروی هوایی افغانستان

در اوایل سال روان، کنگره امریکا 814 میلیون دالر برای بازسازی زیر ساخت نیروی هوایی افغانستان اختصاص داد.

و آنها برای این کار دست به خرید هلیکوپترهای «بلک هاوک» و دیگر هلیکوپترهای جنگی برای افغانستان زده اند که نخستین محموله آن به کندهار رسیده است.

بنابراین پنتاگون هرسال مجبور خواهد شد که از کنگره امریکا برای به روز کردن نیروی هوایی افغانستان باقیمانده قیمت 106 هلیکوپتر «بلک هاوک» را درخواست کند، چرا که برنامه به روز کردن نیروی هوایی افغانستان برای 30 سال در نظر گرفته شده است.

بیرون کردن می-17 روسی از نیروی هوایی افغانستان

در همین حال پنتاکون این را هم پنهان نمی کند که آنها خواهان جایگزین کردن هلیکوپترهای امریکایی به جای می-17 روسی در افغانستان می باشند.

در ماه جون وزارت دفاع امریکا در گزارش زیر عنوان «بهبود ثبات و امنیت در افغانستان» چنین نوشت: جایگزین کردن هلیکوپترهای UH-60 به جای هلیکوپترهای Mi-17 روسی در جریان چند سال آینده رخ خواهد داد. اما این تغییرات و جاگزین کردن هلیکوپترهای امریکایی به جای هلیکوپترهای Mi-17 روسی با پیچیدگی های روبرو و نیاز به افزایش بودجه است.

در دسمبر سال گذشته همچنان جنرال نیکلسون اعلام کرد، که پنتاگون به خاطر موضوع اکراین، کریمه و تحریم های بین المللی بر روسیه می خواهد به جای هلیکوپترهای Mi-17 روسی هلیکوپترهای امریکایی را جاگزین کند.

در حال حاضر، در نیروی هوایی افغانستان 78 هلیکوپتر Mi-17 روسی موجود می باشد که از آن جمله 18 فروند پرواز کرده نمی توانند.

مشکل با پیلوتان

تغییر هلیکوپترها نیاز به پیلوتان جدید و یا بازآموزی پیلوتان پیشین را دارد. در همین حال پنتاگون اطمینان می دهد که تنها 12 هفته طول می کشد که تا پیلوتان نیروی هوایی افغانستان مجددا آموزش ببینند.

این پیلوتان کسانی هستند که در حال حاضر با هیلکوپترهای می-17 پرواز می کنند و شمار شان به 68 نفر می رسد.

در همین حال کاشناسان می گویند، که این پیلوتان تنها 9 تا 13 ماه نیاز دارند که زبان انگلیسی را بیاموزند و به آن صحبت کنند و بنابراین پنتاگون با چالش آموزش نزدیک به 100 پیلوت برای پرواز باهلیکوپترهای UH-60 و MD-530 در دو سال آینده درگیر خواهد بود.

ارسال هلیکوپترهای Black Hawk و تسلیحات دیگر امریکایی به اردن - اسپوتنیک افغانستان
امریکا به اردن چهار هلیکوپتر Black Hawk و تسلیحات دیگر ارسال نموده است

شاید دیر شود

در همین حال شماری از کارشناسان امریکایی ایده جاگزینی هلیکوپترهای امریکایی را به جای Mi-17 خوب نمی دانند.

متی ارکیبولد، کارشناس امنیت در جنوب آسیا گفته است: هلیکوپتر «بلک هاوک» توانایی ارائه پشتیبانی هوایی به اندازه

Mi-17  را ندارد.

فرانتس استفان تحلیلگر موسسه «شرق و غرب» در نیویورک بر این باور است، که در 21 ماه که برای ارائه نخستین محموله هلیکوپترهای UH-60، در نظر گرفته شده است، می توان دیگر مزایای بهتر از این به افغانستان به ارمغان آورد.

وی گفته است:- "ارتش افغانستان نمی تواند چند سال دیگر صبر کند، از نظر تاکتیک ها و برنامه ریزی عملیاتی، این یک تصمیم بد برای نیروهای افغانستان است."    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала