زمان وقوع فاجعه بزرگ برای موجودات زمین تعیین شد

© Photo / Dave PapeЗолотой тигр
Золотой тигр - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
متخصص ژئوفیزیک دانیل روتمن از موسسه تکنالوژی ماساچوست با کمک یک مدل ریاضی، کشف کرد که در پایان قرن 21، یک انقراض جهانی جدید بر روی زمین آغاز خواهد شد.


به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مقاله منتشره در مجله Science Advances ،این امردر نتیجه تغییرات در دوران کاربن دایکساید جهانی ناشی از انتشار آلودگی دی اکسید کاربن رخ خواهد داد.
راتمن تغییرات در چرخه ژئوکیمیاوی کاربن را در جریان 450 میلیون سال گذشته ،تجزیه و تحلیل کرد که شامل پنج انقراض بزرگ بوده و میزان انقراض موجودات از حد معمول زیاد تر بوده است. او متوجه شد که بی ثبات سازی بیوسفر زمانی رخ می دهد که سطح دوران کاربن به حد فاجعه بار رسیده باشد.
محقق با استفاده از یک فرمول، تغییر نسبی حجم کاربن معدنی در اقیانوس را با میزان این تغییر مرتبط می کند. او نشان داد که فاجعه در یکی از دو شرایط رخ می دهد. اگر کاربن به آرامی تجمع کند، انقراض زمانی رخ می دهد که میزان انباشت آن بیش از میزانی است که اکوسیستم ها می توانند آن را انطباق دهند. در صورت تجمع سریع در کوتاه مدت، میزان تغییر در حجم نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
به گفته دانشمندان، به دلیل انتشار آلودگی های گازهای گلخانه ای، سناریوی دوم در حال حاضر اجرا می شود. تا سال 2100، کاربن موجود در اقیانوس ها سبب از دست رفتن ثبات در بیوسفرشده و منجر به شروع انقراض ششم خواهد شد. ناپدید شدن گونه های وحشی حیوانات و گیاهان می تواند چندین هزار سال طول بکشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала