«سیا» با کمک جاسوسان خود "جنگ سایه ای" را در افغانستان به پیش میبرد

© AFP 2023 / Saul LoebЭмблема Центрального разведывательного управления в главном офисе в Лэнгли, Вирджиния
Эмблема Центрального разведывательного управления в главном офисе в Лэнгли, Вирджиния - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در افغانستان "جنگ سایه" ایالات متحده بطور خاص، توسط یک واحد " نظامی کاملا محرمانه" که در قتل غیرنظامیان، شکنجه، و دستگیری های مشهور دخیل می باشند ، هدایت می شود.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز می نویسد، جنگ 16سالۀ افغانستان جان 18 تن از مأموران مخفی «سی‌آی‎ای» را نیز گرفته است.
در این گزارش اشاره شده که جان باختن این 18 تن، این را می ‏رساند که جنگ افغانستان بهای سنگینی در بخش استخباراتی نیز برای واشنگتن، داشته است.
آیا واقعا چنین است ؟ زیرا این نُخستین باری‌ است که از شمار جان باخته‎گان جاسوسان «سی‎آی‎ای» در افغانستان، پرده برداشته می‌شود.
درجریان عملیات نظامی ایالات متحده در افغانستان، سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) همچنان با کمک نیروهای محلی تحت کنترل خود که از مقامات کابل اطاعت نمیکنند مأموریت های شان را در کشور ادامه می دهد.
این واحد ها باید با جنبش افراطی "طالبان" و شبکه های تروریستی "حقانی و داعش "خصوصا در مناطق همجوار پاکستان مبارزه نماید.
احمد سعیدی کارشناس ارشد مسایل سیاسی افغانستان استاد دانشگاه و کنسل اسبق افغانستان در پاکستان ،در مصاحبه با اسپوتنیک، اشاره می کند، که اعضای این واحد در کشتار و قتل غیر نظامیان دخیل هستند.
او در پاسخ به اینکه آیا سیا در افغانستان عملیاتی را اجرا میکند که در هماهنگی با دولت و مقامات کابل قرار نمیگیرد؟ اظهار داشت:
کشته شدن کارمندان« سی ای ای و اف بی آی» به این معنی نیست که آنها در عملیات علیه تروریست ها کشته شده باشند. از زمانیکه آمریکا در افغانستان آمده است ،کارمندان استخباراتی آن ها، هم در بین مخالفین دولت وجود دارد و هم میان خود مقامات دولتی.
آنها با اندیشه های مختلف و با لباس و باور مختلف در افغانستان فعالیت دارند. اما در مورد افراد کشته شده باید بگویم که آنها در بین گروپ های تروریستی از جمله القاعده ، داعش و طالبان مصروف فعالیت بودند. و کشته شدن آنها مربوط به این نیست که آنها به نحوی در دولت بوده و کشته شده اند.
آیا در مورد چنین فعالیت ها در افغانستان معلومات وجود دارد یا خیر که آنها مصروف عملی کردن کدام اهداف خود هستند و چه فعالیت ها و اقدامات را اجرا میکنند ؟
در مورد فعالیتها و اهداف کارمندان استخبارات ایالات متحده گفته میتوانم که آنها برعلاوه اهداف استراتیژیک آمریکا ، اهداف نظارت بر کشور های منطقه را نیز دنبال میکنند. یعنی کوشش دارند ازقضایای کشور های منطقه از جمله ایران ، روسیه و سایر مناطق همسایه آگاهی داشته باشند. و این موضوع تنها در یک فضای باز و آزاد امکان پذیر میگردد. از آنجاییکه امروز فضای افغانستان برای آمریکایی ها این امکان را میسر میسازد.امروز گفته میتوانم که آنها مخابرات و اطلاعات جمعی و رسانه ای را در اختیار دارند. آنها میتوانند تلفن ها را تعقیب کنند ، ثبت نمایند و حاکمیت آزاد و باز را در افغانستان در اختیار دارند.
به نظر شما آیا ایالات متحده مایل است که برای بدست آوردن و رسیدن به اهداف شان جان کارمندان خاص خود را در خطر انداخته و چنین قیمتی را پرداخت نماید؟
در تمام امور سیاست منافع کشور ها مهمترین مسله شمرده میشود. واستخبارات آمریکا هم برای بدست آوردن اهداف دراز مدت خود حاضر به اجرای هر گونه اقدامات میباشد. و اینکه آنها افشا نمودند که تعدادی از کارمندان شان کشته شده ،مقصد اینست که ایالات متحده میخواهد به جهانیان اعلان نماید و به این ترتیب نشان دهد که ما در افغانستان کار کردیم و گویا تلفات دادیم. آنها نمیتوانند که مستقیم اعلام کنند که کارمندان ما در جریان جاسوسی در بین طالبان و داعش کشته و نابود گردیده اند زیرا در آنصورت آنها افشا میگردند.
فقدان باز بودن در چنین عملیات های مخفی ،تنها نشان می دهد که اکثر اقدامات ایالات متحده در افغانستان از جمله — مرگ و شکنجه غیر نظامیان بصورت یک راز باقی خواهد ماند ؟ و ایا امکان دارد که چنین مسایل سرپوشیده باقی بماند؟ اقای سعیدی گفت:
کشور های مانند کشور ما که فاقد استقلال اقتصادی و سیاسی میباشد توان هیچگونه توانی را برای جلوگیری از اقدامات آمریکایی ها در افغانستان ندارند. در مقایسه با افغانها ، فضای افغانستان برای آمریکایی ها بیشتر آماده میباشد و آنها میتوانند تحت عنوان مبارزه علیه تروریزم هر نوع اقدامات جاسوسی ، استخباراتی و سیاسی را در افغانستان به پیش برند.
آنها اهداف دراز مدت و استراتیژیکی دیگری را پیشروی خود قرار داده و تحت عنوان مبارزه علیه تروریزم این اهداف را دنبال میکنند.
در مورد شمار این افراد در افغانستان و اینکه آیا در بین آنها امکان موجودیت افغان ها نیز است؟ جناب سعیدی افزود:
من به صراحت اعلام میکنم که چنین افراد در میان کارمندان ومقامات دولت ما بسیار زیاد است.
این واحد های مخفی در موردعملیات جنگی افغان ها بسیار به خوبی آموزش دیده اند، گفته میشود که مربیان آنها آمریکایی ها هستند.
علاوه بر اینکه دولت ما نمیفهمد ، من فکر میکنم که خود حکومت آمریکا حتا در این مورد اطلاع ندارد که چه تعداد جاسوسان در بین نظامیان و دولت ما و حتا خود نیرو های آمریکایی در افغانستان موجود است
من باور دارم که حتا رئیس جمهور ایالات متحده و وزیر دفاع وی از این امر آگاه نیست که سی آی ای در افغانستان مصروف پیشبرد کدام اهداف میباشد.
در افغانستان برعلاوه نیرو های استخباراتی، کمپنی های سیکوریتی شخصی مانند بلک واتر وغیره حضور دارند و آدم کشی میکنند.
اقای سعیدی در پایان افزود:هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که در افغانستان کسانیکه عضویت سی آی ای را نداشته و به یکی از کشور های جهان وابسته نباشد در کدام مقام رسمی مقرر شده نمی تواند. من به صراحت اعلام میکنم که چنین افراد در میان کارمندان ومقامات دولت ما بسیار زیاد است.
از سوی دیگر جنرال ظاهرعظیمی سخنگوی سابق وزارت دفاع ملی در این مورد ابراز نظر نموده گفت:
زمانیکه آمریکا در جنگ با تروریزم بین المللی — مانند داعش ، القاعده و امثال آن مواجه است، قبلا توافق شده ، که ایالات متحده دست باز دارد و آزادانه می تواند هر نوع عملیات، از جمله عملیات های استخباراتی را انجام دهد. اقای عظیمی می افزاید:
«اصولا از نظر پرنسیب توافق وجود دارد. در جزئیات آنها باید موضوع مبارزه شانرا به دو بخش تقسیم نمایند. بخش اول برمیگردد به تروریزم جهانی که اینجا آمریکا منافع خود را در نظر دارد. آنها میتوانند از طریق افغانستان و یا هر کشور دیگر ،در صورتیکه منافع شان تهدید میگردد ،آزادانه علیه دشمنان شان به هر نوع اقدامات از جمله اقدامات استخباراتی دست برند.
اما انچه که به مسایل داخلی کشور ما مربوط میگردد مثلا مبارزه با طالبان و مسایل داخلی افغانستان ، این مسایل با ریاست امنیت ملی هماهنگ میگردد.»
با این حال ، یک تن دیگر از کارشناسان برجسته افغانستان اقای نصر الله ستانکزی استاد دانشگاه حقوق و علوم سیاسی به این نظر است که ، درمجموع هر اقدامی که در افغانستان صوت میگیرد باید در هماهنگی با دولت افغانستان و بر اساس توافقاتی که بین ناتو و دولت افغانستان وجود دارد ، صورت بگیرد.در غیر آن این گونه اقدامات نقض حاکمیت ملی دولت ما شمرده می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала