قرلق: امریکا و غنی موانع اصلی برگشت دوستم به کشور اند

© AFP 2023 / Shan Marai قرلق: امریکا و غنی موانع اصلی برگشت دوستم به کشور اند
قرلق: امریکا و غنی موانع اصلی برگشت دوستم به کشور اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای حزب جنبش ملی در پیوند به تاخیر بازگشت جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری از ترکیه به افغانستان گفته اند که امریکا و رییس جمهور غنی موانع اصلی ورود جنرال دوستم به‌ کشور اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، اعضای حزب جنبش ملی با تایید اینکه چندی قبل نیز جنرال عبدالرشید دوستم به ‌وطن برگشته بود اما در میدان هوایی مولانا جلال‌الدین بلخی به طیاره حامل وی اجازه نشست داده نشد؛ می‌گویند که اگر معاون اول ریاست جمهوری اینبار نیز به‌ کشور برگردد به‌همان سرنوشت دچار خواهد شد.

عبدالله قرلق، سناتور ولایت کندز و از نزدیکان جنرال دوستم در گفتگو با خبرگزاری آوا، امریکا و رییس جمهور غنی را به ‌ایجاد موانع برای بازگشت معاون اول ریاست جمهوری به کشور متهم کرد.

این عضو مجلس سنا افزود: "امریکا به‌ دلیل اینکه جنرال دوستم بیشتر تمایل به روسیه دارد، از برگشت وی می‌هراسد".
این در حالی است که برخی گمانه‌زنی ها نیز بر این است که امریکایی‌ها برای ناامن سازی شمال کشور نیاز به نبود دوستم دارند.

قرلق همچنین اضافه کرد: "رییس جمهور غنی یک شخص منتقد و عدالت‌خواه را به‌هیچ وجه در کنار خود نمی‌پذیرد و از همین رو به‌دستور وی سد راه برگشت جنرال دوستم موانع ایجاد می‌شود".

او با بیان ‌اینکه چندی قبل نیز جنرال دوستم به افغانستان آمده بود اما از سوی قوت‌های آلمانی به طیاره حامل وی اجازه نشست داده نشد؛ گفت که اگر این بار نیز آقای دوستم به کشور برگردد به‌همان سرنوشت دچار خواهد شد.

جنرال عبدالرشید دوستم، حدود پنج ماه پیش به دلیل آنچه نزدیکان وی درمان عنوان کردند، به ترکیه رفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала