افزایش کشیدن سگرت در میان دختران ایرانی

© Flickr / DucDigitalSmoking
Smoking - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سالانه در ایران ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف مواد دخانی فوت می کنند.

سخنگوی وزارت صحت ایران گفت که افزایش نگران کننده مصرف سگرت و قلیان در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ بخصوص دختران نگران کننده است.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری، اظهار داشت: همچنین ۵۰۰ هزار مورد بستری ناشی از عوارض مصرف مواد دخانی داریم که حدود ۵ درصد بستری ها را شامل می شود. وی گفت: مصرف سیگار در سنین ۱۳ تا ۱۵ سال افزایش ۴ دهم درصدی داشته و به ۳.۴ رسیده است که سهم دختران بیشتر است. بطوریکه میزان مصرف سیگار از ۹ دهم درصد به ۲.۱ درصد رسیده و قلیان نیز سهم ۶.۶ درصدی در بین دختران نوجوان دارد.

Cigarette butts - اسپوتنیک افغانستان
واردات سگرت به طور بی پیشینه ای در افغانستان افزایش یافته است

سخنگوی وزارت صحت ایران شیوع مصرف دخانیات را در مردان ۲۵.۱۶ و در زنان ۴ درصد اعلام و تاکید کرد: مصرف دخانیات در زنان رو به افزایش است. در پنج سال گذشته آمار مصرف دخانیات در ایران از ۱۴.۹ به ۱۴.۱۳ رسیده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که مصرف روزانه سگرت در شش سال گذشته از ۱۰.۹ به ۱۰.۱ کاهش پیدا کرده است، اما مصرف قلیان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه آمار مصرف سگرت در دختران نوجوان از کمتر از یک درصد به ۲.۱ درصد رسیده است، تصریح کرد: این آمار در پسران از ۵.۱ به ۴.۸ کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه سگرت و قلیان در حوزه ورود به مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی است، خانواده‌ها باید هوشیار باشند و بدانند که مصرف قلیان در کنار نوجوان‌ها چه ضربه‌ای می‌تواند به آنها وارد کند.

فرانسه بزرگترین کشور اروپایی معتاد به سگرت است - اسپوتنیک افغانستان
فرانسه بزرگترین کشور اروپایی معتاد به سگرت است

در حال حاضر ۶.۶ دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله سابقه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسران ۱۱.۱ درصد اعلام شده است. برآورد شده است که سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می‌شود که به دنبال آن سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از ثروت ملی نیز دود می‌شود. همچنین حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان در سال صرف هزینه بهداشتی و سال‌های از دست رفته عمر افراد سگرت می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала