تشکیل "مثلث سیاه": ایتلاف القاعده، طالبان و داعش در افغانستان

© AP Photo / Pakistani Taliban handoutتشکیل "مثلث سیاه": ایتلاف القاعده، طالبان و داعش در افغانستان
تشکیل مثلث سیاه: ایتلاف القاعده، طالبان و داعش در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع غربی از شکل‌گیری ایتلاف شبکه القاعده، طالبان و گروه داعش، برای گسترش حملات‌تروریستی این گروه‌ها در افغانستان خبر داده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی یک، اخیراً شبکه القاعده از همه گروه‌های تروریستی به شمول داعش خواسته است که با طالبان مدغم شوند و فعالیت‌های‌شان را در برابر حکومت افغانستان و نیروهای بین‌المللی ادامه دهند.

یک نامه سری گروه القاعده که رسانه‌ها به آن دسترسی یافته اند، نشان می‌دهد که هدف قراردادن منافع امریکا در افغانستان و پاکستان در اولویت فعالیت‌های تخریبی این ایتلاف قرار دارد.

امکان دارد شایعه‌های ایتلاف تازه شبکه القاعده، داعش و طالبان، اقدام تبلیغاتی تلافی‌جویانه در برابر راهبرد جدید امریکا برای افغانستان باشد، اما این ایتلاف در یک نشست امنیتی شماری از کشورها در اسراییل، نکوهش شده است.

فیلیپ هنی، کارشناس پیشین مبارزه با هراس‌افگنی در وزارت امنیت داخلی امریکا در این نشست گفت: "هم اکنون جنگجویان بیشتری بیعت شان را از شبکه القاعده در کشورهای جنوب آسیا مانند، افغانستان، پاکستان، هند، بنگلادیش اعلام کرده و در افغانستان یک نوع ایتلاف داعش، طالبان و شبکه القاعده شکل گرفته و جنگجویان این گروه‌ها با راه اندازی عملیات‌های مشترک در افغانستان غیرنظامیان و نیروهای امنیتی این کشور را هدف قرار می‌دهند".

برخی‌ها به این باورند که شکل گیری این "مثلث سیاهی" القاعده، داعش و طالبان، استقلالیت گروه مخالفان مسلح طالب را زیر سوال برده و در نهایت منجر به آغاز روند زوال طالبان می‌شود.

وزارت امور داخله افغانستان در واکنش به این اقدام هراس‌افگنان، گفته است که ایتلاف جهانی برای از بین بردن این گروه‌ها پابرجا و روزافزون بوده و هیچ گاه این هراس‌افگنان به اهداف شان نمی‌رسند.

نجیب دانش، سرپرست دفتر مطبوعاتی وزارت امور داخله افزود: "در گذشته نیز طالبان، شبکه القاعده و گروه داعش چنین ایتلاف‌ها را شکل داده اند اما از هم پاشیده و آنان با این اهداف شان هرگز در برابر نیروهای امنیتی پیروز نمی‌شوند".

برخی از آگاهان باور دارند که پس از اعلام راهبرد امریکا و نیز، اجماع جهانی برای نابودی هراس افگنان در افغانستان و منطقه، این گروه‌ها را نگران کرده و آنان در تلاش ایجاد ایتلاف‌ها اند.

شماری باور دارند که طالبان همواره از سوی گروه‌های هراس‌افگن بیرونی برای پیش برد برنامه‌های کشورهای رقیب افغانستان، می‌جنگند.

بطور مثال گروه طالبان در چند دهه گذشته نیز در یک روابط نزدیک با گروه القاعده در افغانستان جنگیده اند و حتا اسامه بن لادن، رهبر القاعده را پناه داده بودند و اما گروه نو ظهور داعش با راه اندازی فعالیت های هراس‌افگنانه خشن‌تر، در برخی موارد با جنگجویان طالبان درگیر شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала