ترویج خشونت علیه زنان از طریق برخی تلویزیون ها در افغانستان

© Fotolia / Sdecoretترویج خشونت علیه زنان از طریق برخی تلویزیون ها در افغانستان
ترویج خشونت علیه زنان از طریق برخی تلویزیون ها در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه‌ها در کنار موثریت و مفید بودن برای آزادی بیان، آگاهی و انتقال ارزش‎ها، در بعضی موارد تاثیرات سوء و مخرب در جامعه و به‌ویژه روی قشر آسیب پذیر زنان نیز داشته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، یک نظر سنجی تازه که توسط موسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان برگزار شده بود، نشان می‌دهد که برخی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های دیداری از طریق برنامه‌های خود خشونت علیه زنان در جامعه را ترویج می‌کند.

نتایج این نظر سنجی که به‌شکل تحقیق کیفی در سه‌ولایت کابل، بلخ و هرات انجام شده‌است نشان می‌دهد که برخی رسانه‌ها به‌علت فقدان آگاهی، دید مقطعی در برخورد با پدیده خشونت، عدم رعایت قوانین و برخورد جنسیتی، زمینه‌ساز ترویج خشونت علیه زنان بوده‌اند.

زهرا سپهر، مسوول این نهاد، امروز (چهارشنبه) در نشست ارایه نتایج این نظر سنجی، تصریح کرد که ۱۰۱ تن در این نظر سنجی شامل کارمندان زن و مرد در رسانه‌ها، کارمندان دولتی، فعالین حقوق زن و شهروندان شرکت کرده بودند.

خانم سپهر افزود که نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد که رسانه‌ها در کنار موثریت و مفید بودن برای آزادی بیان، آگاهی و انتقال ارزش‎ها، در بعضی موارد تاثیرات سوء و مخرب در جامعه و به‌ویژه روی قشر آسیب پذیر زنان نیز داشته‌اند.

او گفت که پاسخ دهنده‎گان با اشاره به تاثیرگزاری تلویزیون در جامعه و ترویج خشونت علیه زنان از طریق بعضی برنامه های این رسانه‌ها گفته‌اند که برخی تلویزیون‌ها ارزش‎، اصول و رسالت شان را نادیده می‌گیرند. 

او اضافه کرد که پاسخ دهنده‎گان این نظر سنجی بر بُعد های متفاوت تاثیرات و پیامدهای مخرب بعضی برنامه‎ها و تولیدات رسانه‎ی بر زنان از جمله "از‎هم پاشیدن نظم خانواده و طلاق"، "فرار از منزل"، "خشونت شوهر علیه زن"، "تاثیرات روانی" و "بی‌اعتمادی" اشاره داشته‌اند.

سپهر خاطر نشان کرد که در رده‌دوم پاسخ دهندگان به‌ویژه زنان انترنت و شبکه‌های اجتماعی را ابزار ترویج خشونت علیه زنان خوانده و گفته‌اند که آنها محیط شبکه های اجتماعی را ناامن احساس می کنند و با انواع آزار و خشونت در آن مواجه بوده اند.

خانم سپهر با بیان‌اینکه پاسخ‌دهندگان مواردی را برای بهتر شدن محتوای نشرات رسانه ها پیشنهاد داده اند، اضافه کرد که یک گروه مشترک نظارتی دولت، جامعه‌مدنی و رسانه ها به منظور جلوگیری از تخطی‌های رسانه‌ای در خصوص پخش و نشر موارد خشونت علیه زنان ایجاد شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала