ترکیه در صورت لزوم از تمامیت ارضی عراق حفاظت می کند

© AFP 2023 / Cyril Ndegeyaترکیه در صورت لزوم از تمامیت ارضی عراق حفاظت می کند
ترکیه در صورت لزوم از تمامیت ارضی عراق حفاظت می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه ترکیه گفت، در صورتی که عراق بخواهد تمامیت ارضی خود را پس از همه پرسی کردستان حفظ کند، ترکیه آماده حمایت از بغداد برای حل این موضوع می باشد.

وزارت خارجه امریکا در پیوند با همه‌پرسی کردستان ابراز نا امیدی عمیق کرد - اسپوتنیک افغانستان
وزارت خارجه امریکا در پیوند با همه‌پرسی کردستان ابراز "نا امیدی عمیق" کرد
به گزارش اسپوتنیک، مولود چاووش ‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت، که در صورتی که عراق بخواهد تمامیت ارضی خود را پس از همه پرسی کردستان حفظ کند، ترکیه آماده است برای حل این موضوع از بغداد پشتیبانی کند.

در همه پرسی استقلال کردستان بیش از 93 درصد رای مثبت دادند. نتایج رسمی رای گیری 5 شنبه اعلام می شود.

مقامات عراق این همه پرسی را غیرقانونی اعلام کردند و تأکید کردند، که حاضر به مذاکره با مناطق مستقل نیستند. از همسایگان کردستان عراق، ترکیه و ایران، و همچنین ایالات متحده و سازمان ملل متحد مخالف این رای گیری بودند.

یادآوری می کنیم، که پس از عراق در کشورهای ایران، ترکیه و سوریه نیز شماری زیادی از کردها زندگی می کنند که این سه کشورهمیشه به خاطر ترس از همه پاشیدن کشورشان و ایجاد یک کشور قدرتمند کردستان مخالف استقلال کردهای عراق می باشند. چون نزدیک به 20 درصد مردم ترکیه کرد هستند و دولت ترکیه همیشه کردها را سرکوب می کنند و گروهای مبارز و آزادی خواه کردها مخصوصا پی ک ک را گروه تروریستی می خواند. در همین حال ایران هم هر از گاهی کردها را مورد حملات خویش قرار می دهند و آزادی خواهان کرد را تروریزم می دانند. کردهای سوریه هم که پس از فروپاشی دولت سوریه در جنگ های رودر رو از خود خودی نشان دادند و مخصوصا در کوبانی مقاومت جوانمردانه ای نمودند که گروه تروریستی داعش با وجود حملات سنگین نتوانست این شهر را تصرف کنند، اگر چه نفوس کردهای سوریه آنقدر هم زیاد نیست و شمار آنها به بیش از 300 هزار نفر می رسد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала