مجاهد: «جنگ بدلیل این که امریکا به نام طالب مردم بیگناه را قتل عام کردند افزایش یافته است»

© AP Photo / Abdul Khaliqمجاهد: «جنگ بدلیل این که امریکا به نام طالب مردم بیگناه را قتل عام کردند افزایش یافته است»
مجاهد: «جنگ بدلیل این که امریکا به نام طالب مردم بیگناه را قتل عام کردند افزایش یافته است» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنگ بر ضد دهشت افگنی و تروریزم از طرف نیرو های ایتلاف بین المللی با رهبری ایالات متحده امریکا طی اضافه تر از 15 سال گذشته نتایج ملموس نداشته است.

طبق گزارش نیویارک تایمز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده امریکا (سیا) مایک پامپیو، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده را تحت فشار قرار داده تا قدرت خود را در زمینه استفاده از طیاره های بدون سرنشین برای اهداف نظامی علیه تروریست ها در افغانستان گسترش دهد. روزنامه نوشته است که ترامپ مایل به دیدار با پامپیو است.
بر اساس گزارش روزنامه، کاخ سفید در حالی بررسی پیشنهاد رئیس سازمان سیا می باشد. لغو محدودیت های سازمان اطلاعات را باراک اوباما، رئیس جمهور سابق که به دنبال کاهش تلفات ملکی ناشی از حملات طیارات بدون سرنشین امریکا در افغانستان بود تحمیل کرده بود.

Afghan woman Афганистан женщина زن افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان در بین سه سنگ آسیاب می چرخد

با این حال، بعضی از مقامات امریکای می هراسند که در صورت عملی شدن درخواست پامپیو ممکن است راه برای عملیات های گسترده سیا در کشورهایی مانند لیبیا، سومالیا و یمن، که در آن ایالات متحده با گروه تروریستی "دولت اسلامی" شبکه "القاعده" مبارزه می کنند باز شود.

عباس فراسو مبصر سیاسی در مورد افزایش عملیات های نظامی توسط نیرو های خارجی در افغانستان گفت: «افزایش عملیات‌های نظامی و مخصوصأ عملیات‌های که از جانب قوای ناتو و نیروهای امریکایی در افغانستان اگر با دقت لازم انجام شود، موجب قربانی شدن افراد ملکی یا غیر نظامی نخواهد شد».

اما به نظر حاجى الله گل مجاهد نماينده مردم کابل در پارلمان جنگ بدلیل این که امریکا به خانه و ناموس مردم افغانستان احترام نگذاشتند، وحشت را ایجاد کردند، خانه های مردم و حتی محافل عروسی مردم را بمبارد نمودند و به نام طالب مردم بیگناه را قتل عام کردند افزایش یافته است.

به طور مثال در ننگرهار ما شاهد قتل بیش از ۱۵۰ تن بیگناه توسط امریکای ها بودیم، همچنین در هلمند نیز آن ها قتل نموده بودند، اما بعد گفتند که عسکر شان تکلیف روانی داشت.
این نماینده پارلمان تاکید می کند که در اصل هیچ افغانی نمی خواهد که در افغانستان کشور خارجی حضور داشته باشد. آن ها از امریکای ها هیچ خاطره خوب ندارند و نمی خواهند که آن ها در خاک شان باشند.

С ПРИХОДОМ ТРАМПА КОЛИЧЕСТВО АВИАУДАРОВ ВВС В АФГАНИСТАНЕ РЕЗКО ВОЗРОСЛО - اسپوتنیک افغانستان
قربانی اصلی حملات هوای امریکا در افغانستان کی ها اند

داکتر روح الله احمدزی، آگاه مسایل روابط بین الملل و افغانستان به آژانس خبری اسپوتنیک گفت آنچه مبرهن است جنگ بر ضد دهشت افگنی و تروریزم از طرف نیرو های ایتلاف بین المللی با رهبری ایالات متحده امریکا طی اضافه تر از 15 سال گذشته نتایج ملموس نداشته است.

به نظر احمدزی، عوامل ناکامی در طولانی ترین جنگ بین المللی که امریکا مستقیم در ان ذیدخل است و افغانستان در محراق تمرکز آن قرار دارد، همانا اعتماد بالای پاکستان در مبارزه با شبکه های دهشت افگن و حامی تروریزم در خاک این کشور است. پاکستان در اضافه تر از 15 سال گذشته با امریکا چنین معامله نموده بود که در بدل پرداخت میلیارد ها دالر کمک به پاکستان، آنکشور مبارزه با تروریزم و شبکه های دهشت افگنی را در قلمرو خودش اجرا میکند و در طول این مدت هزینه های گزاف را از امریکا دریافت کرد.

به عقیده این مبصر سیاسی، حکومت کنونی ایالات متحده امریکا با رهبری دونالد ترمپ کاملا این اشتباه 15 ساله را درک کرد و در این راستا نقش دیپلوماسی فعال رئیس جمهور غنی در دو سال گذشته و اینکه پاکستان را به عنوان کشور حامی تروریزم و یک هم پیمان غدار به امریکا معرفی کرد. به عباره دیگر این دولت فعلی افغانستان بود که توانست با ارائه شواهد مستند و راه اندازی دیالوگ های سازنده در کنفرانس های بین المللی امریکا و هم پیمانان اروپایی اش را قناعت بدهد که پرداخت میلیارد ها دالر کمک نقدی به پاکستان به معنی حمایت و تمویل گروه های دهشت افگنی از سوی پاکستان است نه حمایت از مبارزه پاکستان با تروریزم و دهشت افگنی.

کرزی: امریکا خواستار تدوام جنگ در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: امریکا خواستار تداوم جنگ در افغانستان است

داکتر روح الله احمدزی می گوید که حملات نظامی امریکا اینبار بالای اهداف ملکی در افغانستان کمتر متمرکز خواهد بود، بلکه بسیار سنجیده شده و پلان شده روی اقامتگاه های مصون تروریستان در مناطق مرزی افغانستان و قلمرو پاکستان صورت خواهد گرفت و موارد حمله بر مردم ملکی در دو طرف خط دیورند در اجندا این حملات هوایی قرار نخواهد داشت. یگانه خطری که میتواند در همه حال برای افراد ملکی در شهر ها و مناطق مسکونی افغانستان رونما شود، همانا حملات متقابل سازمان استخباراتی پاکستان در داخل شهر های افغانستان و مراکز نظامی نیرو های امنتیی افغان و بین المللی خواهد بود که مانند گذشته این چنین حملات را افزایش خواهند داد.

به نظر محمد وحيد غروال رییس دیپارتمنت ٰژونالیزم دانشگاه کابل با افزایش عملیات های هوای توسط نیرو های ناتو و امریکا برای افراد ملکی یقینن که زیان می رسد، اما اگر در این عملیات ها طیاره های بدون سرنشین واقعن به شکل موثر به کار گرفته شود به مردم عام صدمه نخواهد رسید. 

روسیه پوتین به افغانستان برمیگردد: کشت و مات نوبتی به امریکا - اسپوتنیک افغانستان
روسیه به افغانستان برمیگردد: کیش و مات نوبتی به امریکا

براساس تازه‌ترین آمار نشر شده توسط رسانه‌های امریکایی و بریتانیایی، تعداد حملات هوایی نیروهای امریکایی پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به مراتب افزایش یافته است.
آژانس خبری و تحقیقاتی بریتانیایی Bureau of Investigative Journalism با نشر اطلاعات درمورد تعداد حملات هوایی نیروهای امریکایی در افغانستان و همچنان آمار قربانیان این حملات، نوشته است که پس از آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تعداد این حملات بیشتر از دو برابر نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است.

براساس این آمار، در طول 9 ماه گذشته سال 2017 نیروهای هوایی ایالات متحده امریکا 2353 حمله هوایی در افغانستان انجام داده اند. در حالیکه در سال 2016 تعداد این حملات 1072 حمله گزارش شده است.

این در حالیست که آگاهان نظامی و سیاسی افزایش این حملات را نه تنها مفید بلکه باعث تشدید اوضاع امنیتی در افغانستان، می‌خوانند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала