بزرگداشت از ششمین سالگشت شهادت استاد ربانی

© Photo / کسراربانی: تجربه نظام متمرکز به بن‌بست رسیده است
ربانی: تجربه نظام متمرکز به بن‌بست رسیده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امروز (6 میزان 1396) از ششمین سالگشت شهادت استاد برهان الدین ربانی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و رییس شورای عالی صلح در خیمه لویه جرگه با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کشور بزرگداشت بعمل آمد شد.

به گزارش اسپوتنیک، برهان الدین ربانی نخستین رییس جمهور بود که قدرت را به شکل مسالمت آمیز به رییس جمهور کرزی تسلیم کرد و در سیاست افغانستان نقش برازندۀ داشت، بزرگان سیاست جهان او را "سیاست مدار خاموش" لقب داده بودند
رییس جمهور سابق استاد ربانی در (29سنبله) سال 1390 در حالی کشته که قرار بود با یک طالب در مورد پروسۀ صلح گفتگو کند. این طالب مواد انفجاری را در لنگی خود جابجا کرده بود و هنگام احوال پرسی مواد منفجر اش را فعال کرد.
حامد کرزی نخستین سخنران این همایش بود و از کارکردهای استاد ربانی یاد کرد و او را از جمله بزرگان جهاد افغانستان گفت و از خاطرات دوران جهاد حکایت کرد و در بخشی از خاطرات خود گفت " چپن که این روزهای مشهور شده است؛ اصلاً چپن استاد بود".
در ادامه سخنرانی ها صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه و رییس حزب جمعیت اسلامی گفت: " گرامی داشت از شهدا نباید مربوط هفته شهید باشد ما باید همیشه آنها را پاس بداریم و آرمان‌های شان را تعقیب کنیم".
شایان ذکر است که، برهان الدین ربانی در زمان مرگ رئیس شورای عالی صلح افغانستان و مذاکره کننده ارشد دولت با گروه طالبان بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала