به بهانۀ سفر وزیر دفاع امریکا و دبیر کل ناتو به افغانستان مبارزه با تروریسم باید صادقانه و شفاف باشد

© REUTERS / Eric Vidalبه بهانۀ سفر وزیر دفاع امریکا و دبیر کل ناتو به افغانستان مبارزه با تروریسم باید صادقانه و شفاف باشد
به بهانۀ سفر وزیر دفاع امریکا و دبیر کل ناتو به افغانستان مبارزه با تروریسم باید صادقانه و شفاف باشد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جیمز متیس وزیر دفاع امریکا و ینس استولنبرگ، دبیر کل ناتو امروز در یک سفر از پیش اعلام ناشده وارد کابل شدند. سفر این مقامات ارشد امریکا و ناتو در حالی به کابل انجام شد که نیروهای طالبان فرودگاه نظامی کابل را آماج چندین موشک قرار دادند.

سخنگوی طالبان گفت هدف این راکت‌ها، هواپیمای حامل وزیر دفاع امریکا بوده است.این نخستین سفر یک مقام امنیتی امریکا و دبیر کل ناتو پس از اعلام راهبرد تازۀ ایالات متحده برای جنگ در افغانستان است.

راهبردی که چند روز پیش، رییس‌جمهور ترامپ اعلام کرد به افزایش نیروهای جنگی امریکا در افغانستان متمرکز شده و از احتمال "حضور دایمی" این نیروها در افغانستان پرده برداشت. این دو مقام همراه با رییس‌جمهور افغانستان دیدار کرده و در یک نشست خبری ظاهر شدند. هرچند رییس‌جمهوری افغانستان پیش از این از استراتیژی تازۀ امریکا در قبال افغانستان استقبال کرده بود، اما امروز در نشست خبری گفت که هیچ کسی از مسیر جنگ در افغانستان به پیروزی دست نخواهد یافت.

استراتیژی تازۀ امریکا در قبال افغانستان در حالی انجام می‌شود که وضعیت امنیتی در این کشور خوب نبوده و حملات مخالفان به شدت افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات بخش‌هایی قابل توجهی از افغانستان در کنترول مخالفان مسلح دولت به ویژه طالبان بوده و ضعف و فساد به طور گسترده در ساختار امنیتی افغانستان هویدا است.

در تازه‌ترین گزارش از وجود فساد، سازمان «سیگار» گزارش داده که بیوه‌های سربازان افغان، برای دریافت حقوق همسران شان که در جنگ کشته شده اند، وادار به برقراری رابطۀ جنسی می‌شوند، اتفاقی که وزیر داخلۀ افغانستان آنرا «تکان‌دهنده» خوانده است.

In this photograph taken on February 23, 2015, a burqa-clad Afghan woman carries chopped logs after buying them at a firewood yard in Herat - اسپوتنیک افغانستان
گزارش تکان دهنده سیگار: بیوه‌های سربازان افغان در بدل گرفتن معاش تقاعدی مورد سوء استفادۀ جنسی قرار گرفته‌اند

آگاهان سیاسی و نظامی باور دارند در صورتیکه ناتو و امریکا، نتوانند شفافیت و صداقت را در جریان کمک به امنیت افغانستان رعایت کنند، رسیدن به پیروزی در این جنگ، دشوار و ناممکن است.

همواره گزارش‌هایی وجود داشته است که سربازان غربی در افغانستان در عملیات‌های هوایی، به اشتباه مردم ملکی را آماج قرار می‌دهند و در مواردی عزم کافی برای مقابله با تروریستان ندارند.

در حالی که سیاست نو رییس‌جمهور ترامپ نوید مبارزه قاطع این کشور با مخالفان دولت افغانستان را می‌دهد، اما نیاز است تا مبارزه با گروه‎های تروریستی مبتنی بر منافع ملی افغانستان و به صورت شفاف و صادقانه صورت بگیرد و غربی‌ها بتوانند اعتماد مردم افغانستان که نسبت به این نیروها کمرنگ شده را، اعاده کنند، در غیر آن چنان‌چه رییس‌جمهور افغانستان گفته است پیروزی در این جنگ ممکن نیست.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала