چین از مقابله امریکا و روسیه استفاده میکند، تا امتیاز بزرگ در اروپا بدست اورد

© AP Photo / Andrew Harnikچین از مقابله امریکا و روسیه استفاده میکند، تا امتیاز بزرگ در اروپا بدست اورد
چین از مقابله امریکا و روسیه استفاده میکند، تا امتیاز بزرگ در اروپا بدست اورد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نفوذ امروز پیکن در بخش انرژی منطقه ای تنها با آنچه که در طول جنگ سرد توسط مسکو مورد استفاده قرار میگرفت، قابل مقایسه است.

مارک پفیفل (Mark Pfeifle) که معاون مشاور امنیت ملی ریئس جمهور جورج دبلیو بوش درمقاله خود در روزنامه ایThe National Interest، چاپ امریکا مینگارد، در حالی که کشور دقیقا از تویت های ریاست جمهوری پیروی می کند و کفش های بانوی اول را مورد بحث قرار میدهد،  در اروپا تحولات جیوپولیتیک رخ میدهند که موهای سر ما از آن میخیزند.

به تازگی، چین به طور قابل توجهی نفوذ نظامی و اقتصادی خود را در شرق اروپا، گسترش داده، اگر چه تعدادی کمی از افراد به این موضوع توجه مبذول داشته اند.

 این منطقه کلیدی است که در معرض خطر قرار گرفته و ایالات متحده امریکا آن رادر تجارت و جیوپولتیک خود قرار میدهد. این منطقه حایل است که ایالات متحده امریکا را از چین وروسیه حفاظت میکند. چینی ها همچنان به طور خاص در پی جلوگیری توسعه سلاح های هسته ای در کوریای شمالی نیستند، آنها قبلاً سهام قابل توجهی را در بندر پیرئوس یونان به دست آورده اند.

چینی ها سخت تلاش می کنند، تا دارایی ها را در جمهوری چک، هنگری وپولند از جمله قراردادهای ساخت نیروگاه های هسته ای، بدست آورند.

 در عین حال، در بلغاریا، تلاش های وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده امریکا هیلاری کلینتون، به هدف مجبورساختن بلغاریایی ها جهت لغو قرارداد با شرکت دولتی روسی Rosatom (یکی از رهبران بازار جهانی غنی سازی یورانیوم)، تاثیر معکوس داد: در حال حاضر، به جای روسیه، چین در ساختن استیشن برق اتومی جدید "بلین" شرکت خواهد کرد.

روس اتوم دوسیه دعوی علیه بلغاریا را ترتیب نموده است که به موفقیت انجامید.

بلغاریا موظف است 660 ملیون دالر قرض را پرداخت کند —این یک رقم بزرگ برای کشور کوچک محسوب میشود.

 بلغاریا برای جبران خسارات در مورد خصوصی سازی پروژه مذکور تصمیم گرفته است.

بر اساس گزارش رسانه ها، چین قیمت پروژه را به شدت افزایش داده است.

اگر پیشنهاد چین برنده شود، شرکت های هسته ای دولتی از تجهیزات روسی استفاده خواهند کرد. اما در همه ای جهات دیگر بر نیروگاه هسته ای جدید کنترول کامل خواهد داشت.

چرا چین و روسیه از سیستم مدافعه ضد راکتی امریکا نفرت دارند - اسپوتنیک افغانستان
چرا چین و روسیه از سیستم مدافعه ضد راکتی امریکا نفرت دارند

 ، بر خلاف ، برنامه های توسعه هسته ای شان را معمولا بر روی یک طرح نسبتاً سهل تحقق می بخشند و برای تامین مالی ساخت وساز کریدیت های حکومتی را اجازه میدهد و در عین حال مدیریت را به مقامات محلی منتقل می کند ، چین اصرار دارد که سهم خود را در سرمایه و حق کنترول عملیاتی داشته باشد. در نتیجه، چین کنترول کامل بر مهمترین زیربنا ها،- در این مورد تاسیسات مهم هسته ای در یکی از کشورهای مهم، متحدان شوروی سابق خواهد داشت. بنابراین، چین در منطقه نفوذ بدست می آورد که تنها با نفوذ مسکو در دوران جنگ سرد قابل مقایسه است.

وضعیت مشابه در حال حاضر درپولند، جایی که چین توانسته قراردادی اعمار نیروگاه هسته ای که قرار بود ایالات متحده امریکا آن را بسازد، به دست آورده، بوجود آمده است. با این حال با توجه به ورشکستگی Westinghouse و عدم توانایی شرکت جنرال الکتریک برای جمع آوری سرمایه حتی برای ریاکتورهای پیشرفته هسته ای خود با استفاده از آب جوش، در کشورهای پیشرفته صنعت هسته ای امریکا در حال حاضر در بهترین وضع قرار ندارد. چینی ها پول زیاد دارند و فیصدی بزرگی از این نوع اشیا در تجارت با ایالات متحده امریکا بدست میاورد. به عبارت دیگر، چین از روابط جیوپولیتکی بین روسیه و ایالات متحده استفاده می کند، تا مهمترین اجزای زیرساخت انرژی را بدست آورد و بر آنها کنترول داشته باشد. از برکت این تکتیک، چین قبلا "کمربند انرژی" را که از دریای بالتیک به دریای سیاه گسترش می یابد، ایجاد کرده است: در برنامه تحقق آن پروژه های مهمی شبکه اقتصادی در بلغاریا، جمهوری چک، پولند، رومانیا و سلواکی قراردارند.

 پذیرفتن این امر غیرممکن به نظر میرسد که این وضع ادامه و گسترش خواهد یافت و رهبران سیاست خارجی هر دو طرف، ظاهراً، این موضوع را درک میکنند.

مایک پومپو «Mike Pompeo» رئیس CIA و بن رودز Ben Rhodes معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور بارک اوباما در این مورد باهم اتفاق نظر دارند که امروز پیکن تهدیدی بزرگتر از مسکو می باشد.

کاخ سفید باید بلافاصله صفوف وزارت امور خارجه را با کارشناسان در امور اروپا و آسیا پر کند و همچنین افسران با استعداد سرویس دیپلماتیک را ارتقا دهد، نه اینکه آنها را به سمت عقب سوق میدهد.

 این کارشناسان باید تأثیر روز افزون چین را در منطقه در نظر بگیرند.

برخورد ما باید سنجیده شده باشد: ما باید ازسیاست نامنظم خوداری کنیم و به نفع استراتیژی گام برداریم که راه را برای پروژه های روسی باز میکند. بدین شرط که آنها به امنیت انرژی اروپا وامنیت ایالات متحده امریکا ضرر نه رسانند.

ما باید برای جلوگیری از ساخت نیروگاه هسته ای روسیه در قلمرو بیلاروس به لیتوانیا تسلیم نه شویم. ریاکتور روسیه بر اساس آخرین تکنولوژی ساخته شده است. پروژه توسط تنظیم کنندگان مستقل در بیش از ده کشور، از جمله فنلاند، اعمار شده و با معیارهای امنیتی بالا، مطابقت دارند. نگرانی امنیتی لیتوانیا مبنی بر گسترش خطر جیوپولتیک بیشتر کنترول چین بر زیرساخت ها صحت ندارد.

بازی شطرنج جیوپولیتیک نیاز به این دارد که بازیکنان اقدامات خود را بر اتکا بر یک طرف انجام ندهند، و با اتکا بر دو، سه یا جوانب بیشتر به پیش حرکت کنند.

بازیکنان باید جنبه های متنوعی از اقتصاد، جیوپولیتیک و استراتژی نظامی را در نظر بگیرند، علاوه بر این در این مورد ما در حال حاضر با چندین مخالف در یک وقت مواجه می باشیم.

مسابقه در زمینه شبکه اقتصادی و مدیریت نیروگاه های هسته ای فقط یکی از جهات جغرافیایی سیاسی است و ایالات متحده باید سهم خود را در این بازی افزایش دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала