عدم تمایل واشنگتن به مصالحه در افغانستان

© AFP 2023 / Nicholas Kammعدم تمایل واشنگتن به مصالحه در افغانستان
عدم تمایل واشنگتن به مصالحه در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان در حالی با مشکلات بسیاری از جمله فروپاشی اقتصادی، فساد، نارضایتی روزافزون مردم و بحران سیاسی داخلی روبرو است که ترامپ تمایلی به مصالحه در این کشور ندارد و افزایش نظامیان آمریکایی نیز قادر به حل این بحران نخواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نیویورک رویو با بیان این مطلب نوشت برای «جرج بوش» و «باراک اوباما» افغانستان جنگی مشروع بود، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا ظاهرا پیشتر تمایلی به حضور در آن نداشت و در آغاز ریاست جمهوری‌ خود نیز با اعزام نیروهای بیشتر به این کشور مخالفت کرده بود.
با این حال، ترامپ پس از نزدیک به هشت ماه و اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان، در نهایت با فشار فرماندهان نظامی ارشد آمریکایی حاضر به اعزام حدود 3900 نظامی بیشتر به افغانستان شد در حالی که زمانی را نیز برای بازگشت نظامیان آمریکایی به کشورشان تعیین نکرده است.
با این حال، این جنگ پس از 16 سال همچنان ادامه دارد و همانطور که دیدارهای اخیر در شورای امنیت سازمان ملل نشان داد، جنگ افغانستان از زمان بوش و اوباما نیز بسیار پیچیده‌تر شده است.
افغانستان اکنون با شماری از تهدیدها رو به افزایش مانند حملات تروریستی، پیشروی طالبان، سقوط اقتصادی، فساد، نارضایتی فزاینده مردم و بحران سیاسی داخلی روبرو است در حالی که برخی از جریان‌های داخلی نیز دولت «اشرف غنی» را تحت فشار قرار داده‌اند.
واشنگتن توجه زیادی به جدیت این تهدیدها ندارد. ترامپ در اعلام استراتژی‌ خود در افغانستان و همچنین در سازمان ملل درباره اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان سخنانی را مطرح کرد اما در این باره توضیحی نداد که این نیروها قرار است چه اقدام متفاوتی را برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته توسط طالبان انجام دهند.
از سوی دیگر، به منظور تشدید عملیات نظامی در افغانستان، دولت ترامپ در نظر دارد تا محدودیت‌هایی که در زمان اوباما برای حملات پهپادی گذاشته شده بود را نیز بردارد. بنابراین سازمان سیا قادر خواهد شد تا در افغانستان به صورت مجزا از پنتاگون حملات هواپیماهای بدون سرنشین را انجام دهد.
ترامپ همچنین تاکید داشت که واشنگتن دیگر به دنبال «دولت‌سازی» در افغانستان نیست، اما به حمایت‌های اقتصادی و دیپلماتیک از دولت افغانستان نیز اشاره‌ای نکرد.
وی ضمن این اظهاردات گفت: ترامپ علاقه‌ای به مصالحه در افغانستان ندارد و شرکای آمریکا در ناتو بر راه‌حل سیاسی در جنگ افغانستان و گفت‌وگوهای صلح با طالبان تاکید دارند، اما هیچ نشانه‌ای از تمایل ترامپ برای مصالحه و یا علاقه برای مذاکره وجود ندارد.
تنها راه مذاکره با طالبان دفتر سیاسی این گروه در قطر است که در شش سال گذشته توسط نمایندگانی از سازمان ملل، آمریکا و چندین کشور اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала