آمادگی نیرو های امریکا برای مساعدت به نیروهای مسلح افغانستان

© Flickr / The US Army آمادگی نیرو های امریکا برای مساعدت به نیروهای مسلح افغانستان
آمادگی نیرو های امریکا برای مساعدت به نیروهای مسلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، گفت که نیروهای بیشتر امریکایی که به افغانستان فرستاده می‌شوند در سطح کندک و غند با نظامیان افغان همکاری خواهند کرد.

اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، در نشست سنای امریکا که روی استراتیژی تازۀ امریکا برای افغانستان گفت‌وگو می‌کردند، گفت که برای نُخستین بار تمام شش قول اردوی ارتش افغانستان در عملیات‌های نظامی تهاجمی مشغول‌اند.

او در این نشست گفت: «ما هیچ‌گاهی ندیده‌ایم که هر شش قول اردو همزمان در حال انجام وظیفه باشند.»

بر بنیاد گزارش آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس که ناوقت روز سه‌شنبه به نشر رسید، این گفته‌ها نشان می‌دهند که امریکا زمان درازی را سپری کرد تا به جایی برسد که اکنون نظامیان افغان توانایی عملیات نظامی تهاجمی را پیدا کرده‎اند.

در همین حال جان مک‌کین، رئیس کمیته خدمات تسلیحاتی سنای ایالات متحده، در این نشست گفت که ایالات متحده نشانی جاده‌هایی را در کویته که شبکۀ حقانی در آن‌جا به سر می‌برد می‌داند. اما او گفت که پناهگاه‌های طالبان در آن کشور همچنان پابرجا استند.

این در حالی‌ست که در سال ۲۰۰۹ میلادی، بارک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا، پیشنهاد کرد که ۳۰ هزار سرباز امریکایی به افغانستان فرستاده شوند که با این کار شمار این سربازان در کشور به بیش از ۱۰۰ هزار رسید و این باعث شد که بخش‌هایی که زیر ادارۀ طالبان بودند محدود شوند.

اما رئیس‌جمهور اوباما مأموریت نظامی نیروهای امریکایی را در سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان رساند.

در آغاز سال روان میلادی، جنرال جان نیکولسن، قوماندان نیروهای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، گفت که نبرد افغانستان با یک «بن بست» روبرو است.

آقای متیس گفت که سربازان بیشتر که به افغانستان فرستاده می‌شوند برای مشوره‌ دهی به نیروهای افغان در سطح کندک و غند مأموریت شان را انجام خواهند داد و اما اجازه داده خواهند شد که نیروهای افغان را در میدان نبرد همراهی کنند و می‌توانند شلیک نیز کنند — به این معنا که در نبرد سهم داشته باشند.

او گفت که نیروهای امریکایی همچنان صلاحیت بیشتر برای انجام حمله‌های هوایی در برابر طالبان خواهند داشت.

در جریان ریاست جمهوری اوباما، طالبان باید در یک فاصلۀ معین می‌بودند تا از سوی نیروهای امریکایی هدف قرار می‌گرفتند.

آقای متیس گفت که سربازان بیشتر بخشی از استراتیژی تازۀ امریکا برای افغانستان است که رهبران نظامی آن را «آر ۴ اس» نام‌گذاری کرده‎اند که به معنای منطقه‌یی ساختن، نوسازی ساختار، نیرومند سازی، بسیج کردن، و نگهداشتن است.

آقای متیس افزود که منطقه‌یی ساختن به معنای یک دید همه‌جانبه روی پایان دادن نبرد است بازیگران منطقه‌یی مانند هند، پاکستان، ایران، روسیه و چین را دخیل می‌سازد.

او می‎افزاید: «نوسازی یا تجدید ساختار به معنای تغییر تلاش‌ عمدۀ نیروهای امریکایی به آموزش و مشوره‌دهی نیروهای افغان در سطح کندک و غوند است. نیروهای افغان نبرد را به پیش خواهند برد اما نیروهای امریکایی واحدهای تخنیکی را همراهی خواهند کرد و در صورت نیاز به آنان حمایت نظامی خواهند کرد.»

او در ادامه گفت: «اشتباه نشود، این یک مأموریت نظامی است، اما نیروهای افغان در سطح رهبری این نبرد باقی می‌مانند.»

او اضافه کرد که نیرومندسازی به معنای نیروهای اضافی امریکایی بیش از سه هزار است که در ماه‌های آینده به افغانستان فرستاده می‌شوند.

او بیان داشت که نیروهای بیشتر تلاش‌های مشوره‌دهی نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا را بیشتر می‌سازد.

به گفتۀ او، ۱۵ کشور گفته‌اند که شمار نیروهای شان را افزایش می‌دهند.

آقای متیس گفت که راهبرد تازه از لحاظ سیاسی، مالی و نظامی پایدار خواهد بود.

ازسوی هم، جنرال جوزف دنفورد استردرستیز مشترک اردوی ایالات متحده دنفورد از ارتباطات سازمان استخباراتی پاکستان یا «آی‌اس‌آی» با هراس‌افگنان سخن گفت.

او بیان داشت که برای او روشن شده است که «آی‌اس‌آی» با گروه‌های هراس‌افگن ارتباطات دارد.

این جنرال بلند پایۀ امریکایی همچنان گفت که نیاز است تا واشنگتن به جای زیر فشار قراردادن پاکستان به تنهایی رویکرد چندین جانبه را در برابر پاکستان در پیش گیرد.

با این هم او دیدار اخیر جنرال قمر جاوید باجوه، رییس ستاد ارتش پاکستان، را از کابل دلگرم‌کننده خواند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала