آمریکا در افغانستان به دنبال چیست؟

© AP Photo / Carolyn Kasterآمریکا در افغانستان به دنبال چیست؟
آمریکا در افغانستان به دنبال چیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنگ افغانستان برای ایالات متحده حدود یک تریلیون دالر هزینه داشته و این عدد افزایش هم خواهد یافت. تخمین مصارف واقعی جنگ بسیار سخت است و دولت ایالات متحده هرگز سعی نکرده تا جزییات هزینه های جنگ در افغانستان را شرح دهد.

جنگ افغانستان، طولانی ترین جنگ خارجی امریکا بود که چند ماه بعد از یازدهم سپتامبر شروع شد.  جان ساپکو، بازرس ارشد بودجه های بازسازی افغانستان گفته است که میلیارد ها دالر هزینه ی امریکا برای باز سازی ملت افغانستان یا دزدیده شده یا به هدر رفته است.

وی گفت: ما نمیتوانیم به سادگی این مقدار از ثروت مان را از دست بدهیم مردم امریکا با این قضیه کنار نخواهد آمد، هزینه های ایالات متحده برای بازسازی افغانستان با در نظر داشت تورم، از هزینه های طرح های نظامی برای بازسازی غرب اروپا پس از جنگ جهانی دوم بیشتر است.  

این هزینه ها مانند بار گران بر شانه های مالیات دهندگان آمریکایی که قبلا هزینه جنگ عراق را می پرداختند، قرار گرفت.

آمریکا در افغانستان به دنبال چیست؟ و هدف اصلی آمریکا از این همه مصارف در چه نهفته است ؟ دست آورد های آمریکا در این 16 سال چیست؟

آقای صالح محمد ریگستانی نماینده پارلمان افغانستان و کارشناس مسایل حقوقی افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک در این خصوص گفت:

 

"هدف اصلی این جنگ به اصطلاح مبارزه با تروریسم، از بین بردن شبکه القاعده، طالبان و حامیان آن بود. اما با گذشت 16 سال از آن زمان، تاکنون امریکا و متحدان آن نتوانستند، تروریسم را در افغانستان و منطقه ریشه‌کن کنند. 

آنها همچنان نتواستند طالبان را بالای میز مذاکره بکشانند. بر عکس طالبان حتا قادر شدند  که مناطق تحت کنترول خود را گسترش هم دهند و در جمع سایر تروریست ها داعش هم اضافه شده. بناً میتوان گفت که آمریکا در تامین امنیت در افغانستان موفق نیست."

در خصوص دولت سازی اندکی دستآوردهای دارند که از آنجمله میتوان گفت که در حال حاضر دولت قانونی وجود دارد قانون اساسی داریم، ارتش و نهاد دولتی فعال است، اما  تمام این نهاد ها به شدت فاسد بوده و این همه برای شماری از گروه ها انگیزه میشود و در برابر دولت بجنگند. 

"در بخش اقتصادی ،آمریکا در اواخر حکومت کرزی علاقمندی به استخراج معادن لیتیوم نشان داده بود، اما به دلیل ناامنی در این عرصه سرمایه گذاری صورت نگرفت و فعلا هم در خصوص استخراج و بهره برداری از این معادن هیچ گونه سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

یگانه قرارداد با چین در استخراج مس عینک صورت گرفت که آنهم در اثر ناامنی به سوی فسخ شدن روان است. باید گفت که در عرصه های امنیتی و اقتصادی نه آمریکا و نه هم افغانستان راضی نیستند."

از طریق وسایل اطلات جمعی گاه گاهی به گوش میرسد که امریکا مواد مخدر و یورانیم هلمند را استخراج میکند و به خاک خود انتقال میدهند آیا این واقیعت است؟

آقای ریگستانی گفت:"تا آنجا که من میدانم و از متخصصین خود ما درا ین باره پرسیده ایم، آنها گفته اند که استخراج یورانیم یک سرمایه گزاری بزرگ را ایجاب می کند. استخراج این معادن همچنین بسیار پیچیده میباشد زیرا تشعشات رادیو اکتیفی را دارا است.  لهذا آمریکایی ها نمی توانند یورانیم را به طور پنهانی اسخراج کنند.

آنچه که در مبارزه با مواد مخدر ارتباط دارد، آمریکایی ها از اول برنامه نداشتند و این وظیفه به هندوستان محول شده بود.  و اکنون نیز که ترامپ استراتژی آمریکا را در قبال افغانستان اعلام کرد برنامه مبارزه با مواد مخدر شامل آن نیست.

دوران مواد مخدر زیاد تر به مافیا و قاچاقچیان بین المللی در ارتباط است و ساحه وسیع از امریکا و اروپا گرفته تا کشورهای مختلف دیگر، یک پروژه پیچیده  را در برمیگیرد. 

اقای ریگستانی میگوید، در کشور ما طالبان و مواد مخدر باهم کاملا وابسته بوده و طالبان  خود یک بخشی از این پروژه هستند، طالبان در منطقه ای که هستند تولید مواد مخدر را گسترش میدهند و از کار کشت و تولید آن حمایت میکنند. از زارعین کوکنار مالیه میگرند. طالبان، مواد مخدر و تروریسم به هم مرتبط اند و بخشی از پروژه پیچیده را تشکیل می دهند."

آیا امریکا شامل این پروژه می باشد؟

"در این شکی نیست که آمریکایی ها نیز شامل مافیای مواد مخدر میباشند اما ما در این عرصه زیاد کار نکردیم و کدام سندی هم در دست نداریم. مافیا در هر گوشه که است به مواد مخدر افغانستان ارتباط دارد، زیرا گفته میشود که 95 درصد کل مواد مخدر جهان در افغانستان تولید میشود و مافیایی جهانی در قاچاق آن ذینفع بوده و دست دارند. برعلاوه باید گفت که 13 سال نیروهای بریتانوی در هلمند بودند و در فاصله چند صد متری شان کوکنار کشت می شد و حتا پایگاه های شان در وسط همین کشتزار ها قرار داشت. هیچگاه آنها در مبارزه با مواد مخدر دستاورد نداشتند و کدام اقدام جدی نکردند. با آنکه پول زیاد بنام مبارزه با مواد مخدر و کشت بدیل مصرف شد و نهاد های مستقل قضایی در خصوص مواد مخدر ایجاد گردیده، اما عملا کشت کوکنار توسعه پیدا می کند و تولید مواد مخدر بیشتر شده است." 

تغییر استراتژی ترامپ در افغانستان

© Flickr / ResoluteSupportMediaآمریکا در افغانستان به دنبال چیست؟
آمریکا در افغانستان به دنبال چیست؟   - اسپوتنیک افغانستان
آمریکا در افغانستان به دنبال چیست؟

اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه "خسته شدن و یاس مردم آمریکا از جنگی که در آن پیروز نباشند را با شما درمیان می گذارم. در نهایت می جنگیم و پیروز می شویم" بیش از افکارعمومی جهانی، اذهان مردم آمریکا را متوجه خود کرده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که علت تنش سیاسی در دنیا کاهش و ادامه کاهش میزان منابع طبیعی کشورهای پیشرفته به دلیل انتقال منابع طبیعی متعلق به کشورهای جهان سوم به کشورهای خودشان است.

تغییر موضع ترامپ در افغانستان مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفته است. ترامپ در گفتگو با میشل سیلور مدیر ارشد اجرایی «American Almanac» از وجود منابع طبیعی به ارزش بیش از یک تریلیون دالر در خاک افغانستان مطلع شده است.

وی در گفتگو با رئیس شرکت مواد کیمیاوی آمریکایی یادآوری نموده بود که "منابع طبیعی افغانستان می تواند اقتصاد آمریکا را به اوج برساند. لذا لازم است حضور نظامی آمریکا در افغانستان ادامه یابد".

President Donald Trump gestures as he speaks at the Conservative Political Action Conference (CPAC), Friday, Feb. 24, 2017, in Oxon Hill, Md. - اسپوتنیک افغانستان
کوهستانی: «استراتژی ترامپ با عث افزایش جنگ در افغانستان می شود»

این واقعیت که "علت عدم اجازه ورود مردم افغانستان به برخی مناطق به دلیل "جنگ" جلوگیری از برملا شدن تلاش نیروهای خارجی برای استخراج منابع طبیعی این مناطق است"، با صدای بلند به زبان آورده می شود. 

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نظامی ایالات متحده در افغانستان، اعلام نمود که استراتژی رئیس جمهور، نشانه ای از تعهد بلند مدت در قبال اهداف کمپاین افغانستان است. ترامپ اظهار داشت که تصمیم وی برای افزایش تعداد سربازان "چک خالی" نیست، اما با وجود این هم درک این واقیعت که استراتژی او در افغانستان متفاوت از هم مسلکان قبلی وی میباشد هنوز هم دشوار است.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала