اهانت نظامیان امریکایی به مقدسات مذهبی: نادانی فرهنگی یا تحریک مسلمانان؟

© AP Photo / Petr David Josekاهانت نظامیان امریکایی به مقدسات مذهبی: نادانی فرهنگی یا تحریک مسلمانان؟
اهانت نظامیان امریکایی به مقدسات مذهبی: نادانی فرهنگی یا تحریک مسلمانان؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس عرف بین المللی، اهانت به مقدسات ملت‌ها یک عمل غیر زشت و غیر اخلاقی به شمار می‌ رود که در اکثر موارد این اعمال از سوی سازمان ملل و سران کشورها مورد نکوهش قرار می‌گیرد و تکرار آن، برهم زنندۀ نظم و امنیت و زمینه ساز نفرت و دشمنی میان ملت‌ها به شمار می‌ رود.

در سالیان اخیر در افغانستان معمولاً هر عمل توهین آمیز نیروهای خارجی مستقر در کشور به مقدسات اسلامی منجر به تظاهرات و در بعضی موارد حتی واکنش های خشونت آمیز مردم ملکی شده است.

 اخیراً پخش برگه های تبلیغاتی توسط نیروهای امریکایی در ولایت پروان که به گفته مقامات این ولایت این برگه ها از فضا پخش شده اند در آنها یک شیر دیده می شود که به دنبال یک سگ که روی آن پرچم طالبان ترسیم شده میباشد. به گفته این مقامات در این برگه ها روی پرچم طالبان کلمه طیبه نوشته شده است.  ،   

پخش این برگه ها باعث خشم و ناراحتی باشندگان این ولایت و حتی مقامات در پایتخت و پارلمان کشور شد. 

در حالیکه ماموریت حمایت قاطع به دلیل نشر این برگه ها در ولایت پرواز از مردم افغانستان عذر خواهی کرد، و وعده سپرد تا در مورد چگونگی اتفاق این رویداد تحقیقات انجام دهد و مسئولین آنرا تحت پیگرد قانونی قرار دهد، صدها تن از باشندگان ولایت پروان دست به تظاهرات زدند و شعار مرگ بر امریکا سر دادند. 

تظاهرات ضد امریکایی باشندگان قره‌باغ به دلیل اهانت به اسلام - اسپوتنیک افغانستان
تظاهرات ضد امریکایی باشندگان قره‌باغ به دلیل اهانت به اسلام

 مجلس نمایندگان کشور نیز با صدور یک اعلامیه واکنش تند به نشر این برگه ها نشان داد.

در اعلامیه این مجلس آمده:‌«توهین به ارزش‌های دینی تجاوز آشکار به عقیده مردم مسلمان افغانستان و همه مسلمانان جهان است؛ پخش و نشر اوراق تبلیغاتی توهین آمیز بی‌حرمتی به دین اسلام است و باعث تخریش اذهان مردم افغانستان شده است».

 برخی از اعضای مجلس نمایندگان کشور می گویند در حالیکه مردم افغانستان برای حفظ ارزش های دینی خود میلیون ها شهید و زخمی داده اند و حاضر اند در این راستا هر گونه قربانی دیگر نیز بدهند، اما نظامیان  امریکایی به مقدسات و ارزش های دینی مردم افغانستان احترام ندارند.

الحاج الله گل مجاهد،‌ نماینده ولایت کابل در مجلس نمایندگان کشور در مصاحبه با اسپوتنیک نشر این برگه ها را  یک عمل قصدی خوانده گفت:

« این بار اول نیست، آنها)امریکایی ها(یکبار قرآن کریم را در کثافت دانی انداختند، یکبار آتش زدند و این بار که برگه ها را از طریق فضا در پروان، قرباغ و کاپیسا نشر کردند، تمام مردم علیه شان خشونت نشان دادند و این ها هیچ وقت دوست مسلمانان شده نمی توانند».

 

به گفته این عضو مجلس نمایندگان همه باشندگان ولسوالی قرباغ با جمعی از علما با براه انداختن تظاهرات، حتی تصمیم حمله بر میدان هوایی بگرام را داشته اند، اما به پا در میانی بزرگان از این کار صرف نظر کردند.

   آقای مجاهد در مورد راه حل برای تکرار نشدن چنین اعمال گفت:

‌« راه حل اینست که نمایندگان ملت در پارلمان کشور قرارداد امنیتی را که با امریکا امضا شده لغو نمایند تا آنها دوباره به امریکا بروند، زیرا افغانستان یک حکومت اسلامی است و میان آنها و افغانستان شب و روز تیر نمی شود، ما ۹ سال با روس ها جنگیدیم اما آنها در دین و مقدسات ما مداخله نکردند، اگر یک بار دیگر این عمل تکرار شود، مردم افغانستان علیه شان)امریکایی ها (قیام خواهند کرد».

 

این در حالیست که حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز با نشر یک اعلامیه پخش برگه های توهین آمیز به مقدسات مذهبی مردم افغانستان توسط نیروهای نظامی امریکایی را جنگ روانی امریکا علیه مردم افغانستان خوانده است.

کرزی با نشر این اعلامیه هشدار داده است: «امریکا نباید خاموشی ما را ضعف ما تلقی کند بلکه باید بداند که با کذشت هر روز نفرت و انزجار مردم افغانستان از حضور و خود سری های نظامیان خارجی افزایش می یابد».

قابل یادآوریست که فرمانده عملیات های ویژه فرماندهی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان ضمن نشر یک بیانیه اعلام کرد که تنها عذرخواهی برای این اشتباه کافی نیست و باید پس از انجام تحقیقات و بررسی ها افراد مسئول این واقعه مجازات شوند تا در آینده چنین اشتباهی رخ ندهد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала