پول برای حملات تروریستی از کجا می‌شود؟

© Photo / Pixabayپول برای حملات تروریستی از کجا است؟
پول برای حملات تروریستی از کجا است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طوریکه می گویند، پول انجین جنگ است. پس تروریستان از کجا پول بدست می آورند که رد پای خونین را در اروپا: در لندن، بارسلونا، پاریس، نایس و غیره از خود بجا میگذارد.

ان ویدالی (Anne Vidalie) در مقاله منتشره در نشریه «L'Express»، چاپ فرانسه مینویسد، مساله تمویل مالی تروریزم بصورت مفصل در جریان بررسی دوسیه "عبدالقادر میرا" که در 2 اکتوبر در پاریس آغاز شده، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.  برادر محمد میرا (مسوول قتل در تولوز و مونتوبان)، به ارائه "پشتیبانی لوژستیکی "  و در اختیارقراردادن وسایل که امکان انجام جرائیم را فراهم ساخته، متهم می باشد.

به عبارت دیگر، پول نیز در اینجا مورد بررسی قرار می گیرد: 9000  یورو از کریدت مصرفی که طی سه ماه عبدالقادر میرا و همسرش با استفاده از استاد جعلی پرداخت اخذ نموده بودند. محمد شخصاً در حدود 20 هزار ویا 30 هزار یورو بدست اورده بود: به گفته وی، او از کمک های مالی القاعده (سازمان تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) امتناع ورزید، زیرا کافی بود که " برای تامین مالی عملیات، دارایی کافران را سرقت کند". او در سرقت جواهرات 10 هزار یورو بدست اورده بود.

تجزیه و تحلیل منابع مالی خانواده او، بسیار چیز های مبهم را روشن میسازد که سوالاتی زیادی را بوجود میاورد: جهادیون و حامیان آنها چگونه چنین زندگی می کنند؟ آنها برای طرح های سیاه و سفید، سفر به مناطق، مبارزه و حملات تروریستی علیه "کافران"  ازکجا پول می گیرند؟

امانوئیل مکرون متقاعد شده است که پول اعصاب جهاد است و بنا براین در اوایل سال 2018 برگزاری کنفرانس در باره این مساله را در پاریس اعلام کرد. او نیاز به "شفافیت بیشتر در اشکال مختلف تامین مالی تروریزم" دارد.  این کانال های متنوع، غیرقانونی و قانونی هستند که در قدم اول توسط نامحسوس بودن فرق میشوند و به ترافیک سرمایه ها مربوط نمی گردند که می تواند باعث سوءظن کنترول کنندگان سیستم مالی گردد.

تروریزم کم مصرف اقتصادی

یک مقام ارشد سابق استخبارت داخلی گفت: " امروز ما با تروریزم کم مصرف اقتصادی روبرو هستیم — مردم توسط بس یا موتر سفر می کنند، و با دوستان خود زندگی میکنند.  منابع انها، به نوبه خود، اغلباً برای پولیس غیرمحسوس باقی می مانند — گویا این مددمعاش اجتماعی او، و یا هم کریدت های کوچک مصرفی اند و یا هم انواع ممکن قاچاق است".

مرکز مطالعات دفاعی ناروی مطالعات جالبی را انجام داد که در آن 40 هسته جهادی که برنامه های حملات تروریستی در اروپا را از سال 1994 تا 2013 پلانگذاری کرده بودند، مفصلاً بررسی شده اند. 

در ستون "مخارج"، در اکثر موارد، مقادیر بزرگ مبالغ نشان داده شده: در سه چهارم موارد آنها از 10 هزار دالر تجاوز نمی کنند. حتی حملات تروریستی خونین به قیمت گزاف تمام نه شده اند، فکر میکنید بمب های که در قطارهای اطراف مادرید در مارچ 2004 منفجر شدند، (در آنها 191 تن کشته شدند) چقدر مصرف داشت؟ این مصرف از 50 هزار دالر کم بود. و در پاریس در خزان سال 2015، در تیراندازی بر مردم که (130 قربانی) بجا گذاشت ؟  مصرف آن بیش از 30 هزار یورو نه بود.

 در مطالعات ناروی، اشاره شده است که 10 درصد از حملات تروریستی نیاز به مقدار 100 تا 1000 دالر و 8 درصد کمتر از 100 دالر مصرف دارند.  به هر حال، رویدادهای اخیر به طور دقیق به تروریزم کم مصرف اقتصادی اشاره می کنند:  افراطیون مردم را با موترهای باربری می زنند و با چاقو بر محافظین، پولیس،  ژاندارم، و افراد اردو حمله میکنند.  

تروریستان خود کفا

در امور مالی تروریستان، ستون "درآمد"، نیز باعث تعجب میگردد. از سال 1994 تا سال 2013، تنها یکی از چهار هسته در اروپا از یک سازمان تروریستی بین المللی سبسایدی دریافت کرده است. علاوه بر این، سهم آن در فرانسه (50٪) بطور محسوس از اسکندنیویا (29٪) یا انگلستان (15٪) بیشتر بود. متخصص این عرصه میگوید"آخرین مورد حمایت پولی از" دولت اسلامی "(داعش — سازمان تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول)  در قلمرو ما تائید گردیده است — این دوسیه اورلیان است".

اندکی قبل از جشن میلاد مسیح سال 2015، دو مرد جوان در آنجا بازداشت شدند که قصد حمله بر بارک های عسکری  یا کمیسارها داشتند. دوست آنها که به جنگ در سوریه رفته بود ، برای آنها چند حواله به مبلغ 3000 یورو جهت خرید اسلحه ارسال نموده بود.

یک ماه قبل از آن که صلاح عبدالسلام و همکارانش از داعش دستور راه اندازی کشتار در پاریس دریافت کردند، آنها نیز از داعش حمایت مادی دریافت کرده بودند: این پول هنگام رفتن از سوریه بطور نقده داده میشد، از طریق سازمان های که پول انتقال میدادند، ارسال میشد و یا هم به دست شان داده میشد. این برای همه نامحسوس بود.

کدام کشورها آماده حضور داعش هستند؟ - اسپوتنیک افغانستان
کدام کشورها آماده حضور داعش هستند؟

در گزارش اخیر مرکز بررسی اطلاعات مالی بلجیم گفته شده:" گرچه داعش همچنین از [سازمان دهندگان حملات تروریستی در پاریس و بروکسل] پشتیبانی مالی نموده بود، اما بخش عمده ای بودجه این هسته ها بطور مستقل صورت می گرفت —  بخش قابل توجهی از وجوه موجود در حساب های بانکی آنها، شامل حقوق، مددمعاش بیکاری و سبسایدی های اجتماعی بودند. علاوه براین ، در منابع تامین مالی حملات ترورستی، احتمالاً جنایتکاری های "کوچک" شامل بودند".  پول نقد برای بدست اوردن سلاح، مواد منفجره و اجاره محل بسیار مفید بود.

در حال حاضر تمویل مستقلانه مالی اولویت شمرده میشود، زیرا شکست های نظامی، داعش را تضعیف کرده ساخت، گرچه منابع آنها از بین نه رفته است. در گزارش ماه اگست سازمان ملل متحد گفته شده: "عناصر وابسته به آن به طور فزاینده به خودمختاری مالی تمایل دارند". اما این کار آنها را کمتر خطرناک نمی سازد:"هسته های کاملاً مستقل چانس بیشتری ادامه اقدامات دارند. این، احتمالاً، به آن مربوط است که کشف آنها به دلیل عدم موجودیت روابط مالی با تروریستان شناخته شده، دشوار است".

کار تصادفی

برخی جهادیون با دستمزد زندگی می کنند:  راننده بس(یکی از شرکت کنندگان تیراندازی در پاریس)، یا انتقال دهنده اجناس (قاتل از نایس)، (که در اوایل ماه سپتمبر بازداشت شد ، مرد مسلح از ویلجیف بود).  بسیاری از آنها به دنبال منابع اضافی درآمد هستند". متخصص مبارزه با تروریزم می گوید: "انها به دنبال فرصت شغلی، در اقتصاد زیرزمینی هستند، اما نه در پی بنیادگرایی بزرگ".  همچنان در میان جامعه شیعه مشاهده می شود که طرفداران داعش آن را نفرین می کنند.  بر اساس گزارش مرکز تحلیلی تروریزم، تیرانداز در چارلی ابدو، شریف کوهشی، کفش های ورزشی نایک Nike را در چین خریداری نموده بود و آنها را از طریق اینترنت یا به طور مستقیم در فرانسه 3 تا 5 برابر گرانتر می فروخت.

"  پولیس، در اثنای جستجوها، اغلب محصولات تقلبی را پیدا می کند- این مطلب را (دلفین سرفاتی- سوبریرا)، مدیر عامل شرکت Unifab بیان نموده است — طوری که هریک با ما کار میکند، مگر باانهم این شرکتها ، در تحقیقات ضد تروریستی ذکر شده ، به ما چیزی نمی گویند". این متخصص اطلاعات گمرکی این وضعیت را ، شگفت آور نمی بیند: "گروه های تروریستی اغلب افرادی را استخدام می کنند که در قاچاق و جعلکاری دخیل اند: آنها پول خوبی بدست می آورند، اما با مجازات های جدی تهدید نمیشوند".

اثر پولی

 اما چگونه میتوان با جهادیون مبارزه کرد که به استراتیژی استقلال و حملات تروریستی "اقتصادی" پابند هستند؟ "جنگ با تامین مالی تروریزم شکست خورده است"-  این مطلب را پیتر نومان، مدیر مرکز بین المللی مطالعه رادیکالیزم از کالج کینگ لندن بیان داشته است. در مقاله " Foreign Affairs" وی به سیاست محدودی اشاره میکند که به منظور کنترول شدید جریانات  مالی بین المللی صورت میگیرد. چنین ابزارها به گرگ اجازه نمی دهد، که به تنهایی جمعیت را به موتر بزند. به نظر وی، تنها گزینه، تبادل اطلاعات بین دولت ها و بخش های مالی است. برونو دالس رئیس مرکز مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد در مورد ضرورت " ادغام اطلاعات مالی در مبارزه با تروریزم" اظهار اعقیده نموده  است.

نمونه خوب، یک جفت اسلامگرایان بود، که هنگامی بسته شدن حساب بانکی شان خواستند، از بیمه زندگی در صورت مرگ پدر و مادرشان در خارج برای کودکان پول دریافت کنند. تحقیقات نشان داد که این مرد ازچچن بود، در پاریس حملات تروریستی را در اوایل 2000 پلانگذاری نموده بود. برونو دالس تأکید می کند که با کمک چنین اطلاعات، ممکن است نشانه های خروج یا بازگشتی که برای سرویس های اطلاعاتی ارزشمند هستند، پیدا کنید ".

سازمان های نظارت بر اجرای قانون این روند را دنبال می کنند. سال گذشته، به یکی از کارکنان شعبه ضد تروریزم څارنوالی پاریس دستور داده شد تا نظارت بر تحقیقات مالی انجام کند. اینجا کارهای زیادی وجود دارد:  در حال حاضر از جمله چنین موارد در حدود 100 مورد ظاهرشده است.

 وکیل مدافع پاریس مارتین پرادل میگوید — والدین که برای کودکی در سوریه پول روان میکنند، این کار را برای کمک به او انجام می دهد و به داعش ربط ندارد.

خروج سرمایه

در این باره در 7 سپتمبر جولیان کینگ، کمیسار امنیت اروپا، اعلام داشت. او افزود " در حالیکه ما در مبارزه با داعش در عراق و سوریه موفقیت های را جشن می گیریم، آنها پول های خود را به خارج از کشور انتقال می دهند. او در مورد " تهدید واقعی جریان جدید منابع مالی برای تروریزم" ابراز نگرانی کرد. درگزارش سازمان ملل متحد در ماه اگست گفته شده است که انتقالات اغلباً "در چندین بخش انجام می شوند که شناسایی آنها را پیچیده تر می سازد-  در برخی موارد، داعش از قاچاقچیان حرفه ای استفاده می کند".

علاوه بر این، داعش یک منبع جدید پول نقد پیدا کرده ، چند ماه پیش، بطور استثنایی از ارز خود در تمام معاملات استفاده کردند. کارشناس اطلاعات جاسوسی لارنس بیندر Laurence Bindner میگوید "ساکنان مجبور بودند که پوند و دالر سوریه را مبادله کنند، اگر آنها هنوز در اختیار داشتند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала