رسانه های آلمانی: جهان عرب به پوتین احترام دارد، ولی نه به امریکا

© REUTERS / Thomas Peterرسانه های آلمانی: جهان عرب به پوتین احترام دارد، ولی نه به امریکا
رسانه های آلمانی: جهان عرب به پوتین احترام دارد، ولی نه به امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه Frankfurter Allgemeine Zeitung، چاپ آلمان می نویسد، رسانه ها بصورت فعالانه بازدید پادشاه عربستان سعودی را به مسکو مورد بحث قرار دادند. مبصرین راجع به دلایل الریاض سوالات مطرح کرده، زیرا این کشور از نقطه نظر سیاسی و اقتصادی همیشه سمتگیری بسوی امریکا - «حامی و واردکننده نفت» داشت.

روزنامه می افزاید، از زمانیکه امریکا استخراج نفت سنگهای ورقه یی آغاز کرده و خود را از نظر مواد سوخت تامین کرده، «سعودیان دیگر از نگاه کردن پی هم» بسوی واشنگتن دست برداشته اند.
تحلیلگران فیصله الریاض در مورد تعمیق همکاری با روسیه را چنین توضیح میکنند:«امریکا نفوذ خود را در شرق نزدیک از دست داده است»، «نقش امریکا به مثابه قدرت که بر نظم در منطقه نظارت میکرد، کم اهمیت شده است».
در تبصره (مورخ 05.09) روزنامه «Die Zeit» گفته شده، این که مناسبات برای دو کشور در زمان اخیر تحکیم می یافت، «کارشناسان ثبوت آن میدانند که افزایش نفوذ روسیه در جهان عرب عربستان سعودی را به جستجوی شرکای الترناتیف وادار ساخته است».
روزنامه «Der Tagesspiegel» (مورخ 10.08) نوشته بود:«زمانیکه امریکا را در شرق نزدیک احترام میکردند و از آن می ترسیدند، آن کشور تعداد زیادی متحدان و نفوذ عظیم داشت، به خاطریکه ابرقدرت های غربی شرکای مطمئین سیاسی و نظامی بودند. ولی این مدتها قبل بود و آن امریکا دیگر وجود ندارد. و در اینجا بسیار به موقع چنان شخصیت، مانند صاحب کرملن ظهور نمود، به خاطر که ولادیمیر پوتین حالا چیزهای: مانند احترام و نفوذ — دارد که امریکا در جهان عرب از دست داده است.
میخائیل لیودیرس (Michael Lüders) کارشناس امور شرق نزدیک در مصاحبه با رادیو Deutschlandfunk (مورخ 10.05) اظهار داشت که نباید انتظار «پیشرفت دیپلوماتیک یا سیاسی» در مناسبات مسکو و الریاض بعد از بازدید پادشاه عربستان سعودی داشت. او خاطرنشان ساخت:«ولی این لحظه عطف است. عربستان سعودی بدینوسیله اعتراف میکند که روسیه نقش مهم و نقش هرچه بیشتر مهمتر در شرق نزدیک، قبل از همه به خاطری بازی میکند که جنگ علیه بشار اسد و رژیم او با شکست آنهایی تمام شد، کسانی که میخواستند او را به هرقیمت سرنگون سازند. و این کار مواضع روسیه را تحکیم می بخشید و امریکا را تضعیف می سازد».
رسانه های عمده ویدیو و تبصره های در باره «اعتراضات علیه رئیس جمهور پوتین» در روز تولد او منتشر نمودند روزنامه ها راجع به بازداشت های زیاد که در شهرهای روسیه صورت گرفته بود، معلومات میدادند. روزنامه Die Welt (در تاریخ 07.10) راجع به این نوشته بود که «در سانکت پتیربورگ پولیس هنگام متفرق ساختن فعالین از خشونت کار گرفت»، در عین حال خبر دادن راجع به اینکه این فعالیت ها با مقامات مورد توافق قرار نه گرفته بودند، بالکل فراموش شده بود. باید به روزنامه Die Zeit (07.10) که، حد اقل در وسط تبصره، به این نقطه اشاره نموده که «اکثریت مراسم با ارگان های قدرت روسیه مورد توافق قرار نه گرفته بودند» ارج گذاشت.
رسانه ها در تبصره ها در باره تحلیل که انستیتوت تحقیقات اقتصادی اطریش (Wifo) به سفارش پارلمان اروپایی ترتیب نموده بود، نوشته بودند: تحریمات باید فشار بر روسیه را تقویت میکرد و اقتصاد آن را تضعیف می ساخت، ولی همه چیز برعکس ثابت شد. کارشناسان معلوم نمودند که بصورت کل نسبت تحریمات حجم صادرات اروپایی به روسیه به اندازه 30 میلیارد یورو کاهش یافته و دوران مجموعی تجارت که در سال 2013 مبلغ 120 میلیارد یورو تشکیل میداد، در سال 2016 فقط مبلغ 72 میلیارد یورو تشکیل داده است.
نشریه Focus (09.10) و Die Welt (09.10)نوشته:« کارها در اقتصاد روسیه، نسبت به هروقت دیگر، به بسیار خوبی پیش میروند». چیزیکه باعث تعجب میگردد، اینست که: در حال که اقتصاد روسیه احیا میشود، کشورهای اروپایی و در قدم اول جرمنی، متحمل خسارات میگردد. این مطلب در تبصره Focus تذکر یافته است.
طبق پیشگویی های روزنامه Die Welt، نتیجه گیری های ناخوشایند کارشناسان برای آلمانان میتوانند به اختلافات سیاسی در پروسه تشکل حکومت نو در جرمنی، بصورت مشخص در مورد آنچه که به برخورد نسبت به روسیه مربوط میگردد، دامن زند. مناقشات در این باره که این بخش سیاست خارجی برلین چگونه باید باشد، قبلاً نیز وجود داشتند: روزنامه Die Welt راجع به این یاداوری میکند که چندی قبل کریستیان لیندر (Christian Lindner) رهبر حزب آزاد دموکرات جرمنی برلین و بروکسل را «به خاطر عملکرد با مسکو» مورد انتقاد قرار داد و جهت بهبود مناسبات با روسیه دعوت بعمل آورد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала