بازی دوگانه عربستان سعودی

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر بازی دوگانه عربستان سعودی
بازی دوگانه عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشور سعودی، از روسیه راکت های دوربرد دافع هوا S-400، و از ایالات متحده امریکا – سیستم ضد راکتی THAAD خریداری میکند.

هیئت مدیره همکاری نظامی پنتاگون تایید کرد که وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا، تقریبا با ارزش 15 میلیارد دالر امکان فروش سیستم های ضد راکتی " THAAD " را به عربستان سعودی تایید کرده است.  براساس اطلاعات ارائه شده از سوی حکومت، ریاض آماده است تا 44 پلاتفورم Thaad، 360 راکت و همچنین رادارها و واحد های کنترول را خریداری کند. همانطوریکه در بیانیه دفتر آمده است، " این فروش احتمالی متناسب با حمایت از اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده و بهبود امنیت کشور دوست میباشد. علاوه بر این، آن را در چارچوب منافع سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده قرار می دهد  وحفظ امنیت عربستان سعودی و مناطق خلیج فارس را از تهدیدات ایران و منطقه در دراز مدت تامین می کند".

اخبار مربوط به کسب سیستم Thaad برای خاندان شاهی سلطنتی سعودی از لحاظ سیاسی چیزی جدید نیست. نباید فراموش کرد، که یکی از نخستین قراردادهای بزرگ  دونالد ترامپ، هنگامی که به قدرت رسید، قرارداد یک ملیارد دالری با عربستان سعودی بود. این موافقتنامه بزرگ در نهایت در دیدار رسمی رئیس جمهور ایالات متحده با دولت عربستان شعودی امضا شد و این رویداد با جشن و مراسمی خاصی برگذار شد. این توافقتنامه نه تنها راجع به خرید وفروش سلاح بود، بلکه عربستان سعودی را به مثابه شریک عمده استراتیژیک امریکا در منطقه شرق میانه و در نتیجه، متحد در مقابله با ایران و همچنین مقابله با توسعه بالقوه آن در غرب تائید کرد.

اگر در واقع پلان چنین پلانگذاری شده باشد که عربستان سعودی قصد دارد سیستم ضد راکتی را از امریکا خریداری کند، این کدام خبر هیجان انگیز نیست، جالب اینست که پیام پنتاگون را با آخرین اقدامات مجلس سعودی در زمینه سیاست بین المللی پیوند دهیم.  در حقیقت، پیام، که در آن ادعا می شود که وزارت امور خارجه ایالات متحده این  فروش را تصویب کرده، بلافاصله پس از آن که عربستان سعودی یک یادداشت برای همکاری با فدراسیون روسیه در ارتباط با فروش سیستم جدید S-400 را امضا کرد، پخش شده است.

 سیستم مشابه را، اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز میخواست که خریداری نماید، که با مقاومت شدید قوماندانی ناتو مواجه گردید، و اکنون ناتو میخواهد ببیند که کشور های دیگر این سازمان، سیستم ضد راکتی روسی را خریداری میکند یا خیر. یاداشت درمورد همکاری بین عربستان سعودی و روسیه به دو دلیل بسیار جالب است. اولاً علاوه بر دسترسی به سیستم راکتی روسیه، برنامه آموزش برای پرسونل در عربستان سعودی از سوی نظامیان روسیه نیز در نظر گرفته شده است، تا به خوبی از این سیستم استفاده کنند. به این ترتیب، سخن در مورد همکاری بسیار جدی میان دو قدرت نظامی که طی چندین سال باعث اختلاف نظر شدید دو کشور در مورد سوریه محسوب میشد، مطرح میباشد. علاوه بر این، طبق گزارش آژانس خبری عربستان سعودی، این توافقنامه همچنین برای خرید سلاح های دیگر، مخصوصا تفنگ های اتومات کلاشینکوف AK-103 Kalashnikov را فراهم می کند. این مهم است، زیرا در توافقتنامه تذکر بعمل امده است، که شرکت روسی «روس ابارون اکسپورت»، برای رسیدن به اهداف  استراتیژیک " پیشبینی شده تا سال 2030"، از صنعت نظامی در پادشاهی حمایت خواهد کرد. در موافقتنامه پیشبینی شده است که بخشی از تولید تکنالوژی تفنگ های کلاشینکوف به قلمرو عربستان سعودی منتقل خواهد شد. این یک تصمیم بسیار مهم است، زیرا از انجایکه  این بخشی از " پیشبینی تا سال 2030"  است — هدف این پروگرام، حمایت کشور از استقلال صنعت نظامی از بسیاری جهات در کشورهای دیگر است.

ملاقات تاریخی عربستان سعودی و روسیه برای اسرائیل به چه معنی است - اسپوتنیک افغانستان
ملاقات تاریخی عربستان سعودی و روسیه برای اسرائیل به چه معنی است

این بازی دوگانه ریاض با مسکو و واشنگتن است که بسیار دلچسپ به نظر میرسد، اما، حتی خلاصه نتایج اولیه، برای رمز گشایی بسیار آسان است. عربستان سعودی، پس از سفر شاه سلمان بن عبدالعزیز ال سعود به مسکو تائید کرد که بدون روسیه از دیدگاه سیاسی، اقتصادی و نظامی، چیزی نمی تواند، انجام دهد. این تصادفی نیست که همراه با توافقتنامه فروش اسلحه در مسکو، موضوع  شریک ساختن کمپنی نفتی عربستان سعودی آرامکو در پروژه قطب شمال Gnl 2 جهت تولید گاز مایع، به ویژه با شرکت روسی Novatek مورد بحث قرار گرفت. در جمله موضوعات دیگر، مساله قیمت نفت، که بخش اعظم اقتصاد عربستان سعودی به آن متکی است، موضوع بود که پوتین و پادشاه سلمان به آن به تفاهم رسیدند.

از سوی دیگر، عربستان سعودی مجبور است که باید نقش دوگانه ایفا کند، زیرا نمی تواند با ایالات متحده رقابت کند.

تصادفی نیست، که به زودی پس از اعلام فروش سیستم S-400 وموافقتنامه درمورد گاز، خبر فروش سیستم Thaad پخش گردید، ریاض کاملا آگاه است که حمایت از ایالات متحده به عنوان متحد آن از لحاظ استراتژیک در شرق میانه ضروری است، به خاطر اینکه هر دوکشور مخالف به پاه استاده شدن ایران اند. تاکنون عربستان سعودی این بازی خطرناک را به طور جدی رهبری کرده، اما، ممکن، به زودی پایان یابد. امکان پذیر نیست، با دو ابرقدرت در مدت طولانی متحد بماند. در عین وقت، چنین تغییرات ناگهانی، که به موضوعات تروریزم و بخش جیوپولوتیک ارتباط میگرد، منجر به واکنش منفی در محافل خاص شده  و تیر اندازی بر کاخ سلطنتی در جده که در رسانه ها گزارش شده، ممکن، امر تصادفی نباشد.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала