عقب نشینی امریکا و پیشرفت روسیه در شرق میانه

© Sputnik / Ali Abrahimعقب نشینی امریکا و پیشرفت روسیه در شرق میانه
عقب نشینی امریکا و پیشرفت روسیه در شرق میانه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حال حاضر، روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دارای بیشترین نفوذ در شرق میانه است.

در نتیجه، کشورهای کلیدی منطقه به منظور تلاش محافظت از منافع حیاتی خود از مسکو بازدید بعمل میاورند، به خصوص پس از آن که، آنها  متوجه شدند که نقش مسکو در این نقطه داغ جهان افزایش یافته است.

به طور سنتی، کشورهای منطقه نزدیک به مسکو به دنبال گسترش همکاری دوجانبه هستند و حتی متحدین ایالات متحده بسوی روسیه عجله دارند. این وضعیت، در شکل و محتوا غیرمعمول است و از این جهت به طور دلیل قانع کننده مطرح میشود که واشنگتن در منطقه دیگر اعتماد متحدین اش، را از دست داده است.

البته، در سال های اخیر این تغییرات در منطقه با تقویت مواضع مسکو از لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی مربوط نمی باشند، بلکه دلیل آنها کاهش نفوذ امریکا است. "دکترین اوباما" پیامدهای فاجعه بار برای کشورها و مردم منطقه داشت. به ویژه هنگامی که اداره اوباما بطور رسمی مسکو را جهت شرکت در درگیرهای نظامی دعوت کرد.

مشکل اساسی در اینجا است که بیشتر تصامیم که در گذشته اتخاذ شده بود، نمی تواند تغییر کند. بنا براین، اداره ترامپ قول داده، تا از بسیاری تصامیم  که اوباما در بخش های مختلف از جمله درمورد مشکلات شرق میانه اتخاذ نموده بود، عقب نشینی کند. این در حالیست که سیاست قدیمی اوباما در بسیاری از کشورها، به ویژه در سوریه، بجای خود باقی مانده است.

در دهه گذشته، اداره ایالات متحده امریکا همه متحدین خود را در منطقه ناامید و مایوس کرده است. امریکا منافع انها را در نظر نه گرفت و به آنچه که وعده داده بودند، دست، نه یافتند. طبیعی است که متحدان اعتماد بر واشنگتن را از دست دادند و به روسیه به منظورکاهش تلفات ناشی از سیاست ایالات متحده، رو آوردند.

ملاقات تاریخی عربستان سعودی و روسیه برای اسرائیل به چه معنی است - اسپوتنیک افغانستان
ملاقات تاریخی عربستان سعودی و روسیه برای اسرائیل به چه معنی است

از سال گذشته، مسکو به مرکز جذاب برای اسرائیل، ترکیه، عربستان سعودی و دیگر متحدان واشنگتن مانند اردن، مصر و قطر مبدل گشته است. با نزدیک شدن به مسکو، آنها آنچه را که برای آنها اهمیت دارد، دریافت می کنند، چیزی که آنها نمی توانند حتی به عنوان متحدان ایالات متحده، از آن کشور دریافت کنند.

بسیاری از این کشورها از وعده ها و توصیه های امریکا خسته شده اند، اما واضح است که این بدان معنی نیست که نزدیکی با مسکو راه حل همه مشکلات است و روابط نزدیک با آن در دراز مدت مفید خواهد بود. تجربه نشان می دهد که روسیه از این کشورها برای افزایش نفوذ خود استفاده می کند، اما روسیه میتواند با قبول فداکاری با برخی کشورهای منطقه روابط نزدیکی برقرار نماید، اگر احساس کند که منافع ملی آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

البته، مسکو به اندازه کافی قوی نیست که نفوذ خود را در منطقه به طور دوامدار حفظ نمائید، اما، سردرگمی امریکایان از یک طرف و روگردانی بازیگران منطقه به سوی روسیه، از سوی دیگر، یقیناً به نفع آن تمام خواهد شد. این بدون شک، پیامدهای برای روابط بین کشورهای منطقه و همچنان بین آنها و ایالات متحده امریکا خواهد داشت. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала