تقریباً هر کشتی روسیه با راکت های مافوق سرعت صوت مجهز می باشد

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر تقریباً هر کشتی روسیه با راکت های مافوق سرعت صوت مجهز می باشد
تقریباً هر کشتی روسیه با راکت های مافوق سرعت صوت مجهز می باشد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گر همه چیز مطابق پلان پیش رود، پس در حوالی اواسط سال های 2020 نیروهای بحری روسیه راکت بالدار بنام «زیرکون» دریافت خواهد کرد. این راکت بالدار دارای قابلیت بلند محاربوی است که میتواند با سرعت، بیش از 5 برابر سرعت صوت، از برکت عصری ترین انجن هوایی - ریاکتوی، پرواز نماید.

روبرت بیکهاوزین (Robert Beckhusen) در نشریه War is Boring، چاپ امریکا می نویسد، چنین انجن زمان فعال میشود، وقتیکه راکت سرعت بلند را به وسیله انجن معمولی با مواد سوخت جامد کسب نماید. در پروسه حرکت انجن هوایی — ریاکتوی مافوق سرعت صوت مستقیم الحرکت هوا را با سرعت مافوق سرعت صوت جذب و متکاثف می سازد و به راکت چنان سرعت می بخشد که انجن های ضعیف به آن قادر نمی باشند.
چون راکت با سرعت بسیار بلند پرواز میکند، پس ساختمان بدنه و سیستم های داخلی توجیه کننده باید در برابر درجه حرارت و اصطحکاک بلند که در نتیجه مقاومت هوا با سرعت М=5 و بلندتر از آن بوجود می آیند، تاب آورند و این یکی از پرابلم های پیچیده در ساختن سلاح مافوق سرعت صوت شمرده میشود.
اگر روسیه به حل این پرابلم های انجنیری (و آنها بسیار مهم اند)، پس آنگاه این کشور میتواند یکی از مرگبارترین راکت های ضدکشتی در جهان بسازد و از آن جهت تسلیح کار گیرد. از ماه اپریل سال 2017 چندین آزمایش راکت «زیرکون» انجام شده، اگرچه اعلامیه راجع به سرعت М=8 اصلاً مبالغه آمیز است. باید گفت که روسیه راکت های عالی می سازد که از نمونه های خارجی کم نیستند و حتی از آنها بهترند.
به این ترتیب، بوجودآمدن راکت بالدار «زیرکون» در نیروهای بحری روسیه در آینده نزدیک کاملاً ممکن است. سرعت اعظمی آن را از 800 تا 1000 کیلومتر، یعنی بیش از سه برابر بیشتر از سرعت راکت برد زیاد Нarpoon امریکایی، تشکیل میدهد.
جای تعجب نیست که نظامیان امریکایی نیز جهت ساختن سلاح مافوق سرعت صوت جدید تلاش می ورزند.
راکت بالدار «زیرکون» دراری سرگلوله به وزن 300 کیلوگرام خواهد بود و نسبت سطح کم موثر و سرعت بلند کشف آن برای دشمن دشوار خواهد بود. این سلاح نسبت توامیت قابلیت بلند مانور و سرعت زیاد تهدید بزرگ برای دشمن محسوب میشود.
مرکز تحقیقاتی Rand در گزارش تحلیلی اشاره نموده:«چنین مشخصات به راکت «زیرکون» امکان عبور از هرنوع دفاع ضدراکتی فراهم می سازد و کشور که هدف حمله چنین راکت قرار گیرد، وقت بسیار کم جهت نشان دادن عکس العمل خواهد داشت».
راکت «زیرکون» یک خصوصیت جالب دیگر نیز دارد که برای مشخصات و امکانات آن از اهمیت کم برخوردار نمی باشد. صحبت بر سر دستگاه پرتاب آن مطرح بحث می باشد.
در کشتی های برای نصب دستگاه های پرتاب عمودی راکت های مافوق سرعت صوت جای کم وجود دارد که در در بخش عمیق بدنه کشتی قرار دارد. روسان میخواهند چنین راکت را در مجتمع پرتاب متحدالمال 3С14 کشتی ها جابجا سازند که برای راکت مافوق سرعت صوت «اونیکس» و همچنان راکت با سرعت تا سرعت صوت «کالیبر» استفاده میشود.
خبر بد برای نیروهای بحری امریکا اینست که بحریه روسیه میخواهد از مجتمع 3С14 در همه کشتی ها استفاده کند.
«این بدان معنی است که اکثریت تحت البحری ها، کشتی های جنگی، کشتی های ماین فرش کن و حتی کشتی های گزمه معاصر روسیه میتوانند پرتاب این انواع راکت ها را تحقق بخشند. چنین عمل مثال برای آنست که روسیه در حال حاضر به ساختمان نوع مودلی و اصل توامیت اوپراتیفی چه توجه دقیق مبذول میدارد»، این مطلب در نشریه O.E. Watch که از طرف مرکز تحقیقات خارجی نظامی نیروهای زمینی امریکا در ماه اکتوبر منتشر شده، تذکر یافته است.
به این ترتیب، اگرچه نیروهای بحری روسیه در حال حاضر میتواند فقط وظایف حفاظتی و دفاعی در خطوط ساحلی خود انجام دهند، برد فعالیت تسلیحات آن خاطره انگیز است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала