کشف اشیای مرموزباستانی درعربستان سعودی+عکس

© REUTERS / Naseem ZeitoonВерблюды на границе Саудовской Аравии и Катара
Верблюды на границе Саудовской Аравии и Катара - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیمی از پژوهشگران با بررسی تصاویر ماهواره ای در صحرای عربستان موفق به کشف بقایای دیواره ها و دروازه های سنگی شده اند که در نزدیکی گدازه های آتش فشانی باستانی قرار داشته و احتمالا چند هزار سال قدمت دارند.

به گزارش اسپوتنیک، باستان شناسان، در حدود 400 ساختمان سنگی باستانی با قدامت چند هزار سال در عربستان سعودی کشف نموده اند که برخی از آنها ساختمان دیوار را داشته و در نزدیکی دهانه ها و گنبدهای ناشی از گدازه های آتشفشانی ساخته شده اند. باستان شناسان به دلیل شباهت آن ها ازمنظره بالا به دروازه، آن ها را دروازه ها نامیده اند.
این آثار در بخش های مرکزی و متمایل به غرب عربستان و در منطقه ای به نام هرات خیبر (Harrat Khaybar) قرار گرفته اند. پرفسور دیوید کندی (David Kennedy) استاد دانشگاه وسترن استرالیا در این رابطه می نویسد: «دروازه ها از جنس سنگ ساخته شده اند و تعداد کمی دیوار نیز به دست آمده است. به نظر می رسد این دروازه ها قدیمی ترین آثار ساخته شده توسط انسان در منطقه محسوب می شوند هر چند هیچ توضیح دقیقی از دلیل و هدف ساخت این دیواره ها وجود ندارد.»
کوچکترین این دروازه ها حدود 13 متر طول داشته و طولانی ترین آن ها 518 متر است. بسیاری از این دروازه ها دارای تعداد زیادی دیوار هستند که به اشکالی مانند مستطی ساخته شده. 

 

به اعتقاد این پزوهشگر، احتمالا چند هزار سال پیش در این منطقه شرایط جغرافیائی بهتری حاکم بوده و احتمالا شرایط مناسب تری برای زندگی انسان وجود داشته است.
می توان استباط کرد که تاریخ ساخت دروازه ها قدیمی تر از دیواره ها است. از سوی دیگر وجود آثار گدازه های آتشفشانی بر بالای برخی دروازه ها نشان می دهد که این آثار در زمانی پیش از فوران آتشفشان ساخته شده و بعدها با فوران آتشفشان، مواد مذاب روی بخش هایی از آن را پوشانده بود.
ویک کمپ در نوشته های خود تخمین زده است که این ساختمان ها باید در حدود 7 هزار سال قدامت داشته باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала