علل خروج امریکا از یونسکو

© AFP 2023 / Loic Venanceعلل خروج امریکا از یونسکو
علل خروج امریکا از یونسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چند روز بعد از امضای موافقت نامه راجع به آشتی بین جنبش فتح فلسطین و گروه حماس و اعاده سلطه خودمختاری فلسطین در نوار غزه، امریکا و اسرائیل راجع به خروج از یونسکو اعلام داشتند.

نازنین ارمانیان (Nazanin Armanian) در نشریه Publico.es، چاپ اسپانیه مینویسد، آنها خروج شان از سازمان مربوط به مسایل معارف، علوم و فرهنگ ملل متحد توسط مغرض بودن ضد اسرائیلی یونسکو توضیح نمودند. در سال 1983 اداره رونالد ریگان راجع به خروج از این سازمان فیصله نمود و آن را به فساد و وفاداری ایدیولوژیکی نسبت به اتحاد شوروی متهم ساخت. بارک اوباما در سال 2011 تمویل مالی یونسکو را بعد از آن متوقف ساخت، وقتیکه در ترکیب این سازمان بین المللی خودمختاری فلسطین به صفت عضو کامل الحقوق پذیرفته شد.
بینیامین نیتان یاهو صدراعظم اسرائیل یونسکو را با داعش (سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) یکسان خواند و از فیصله ترامپ استقبال نمود.
این کاملاً دروغ است که سازمان ملل متحد و موسسات آن سیاست ضد اسرائیل را پیش می برد. امریکا و اسرائیل انتقاد را با فعالیت خصمانه غلط میکنند. بطور مثال، فیصله نامه شماره 2334 شورای امنیت سازمان ملل متحد که استعمار اسرائیل را محکوم میکند، در انظار فلسطینیان خنده آور معلوم میشود. در زمان کار سازمان ملل متحد هیچگونه اقدامات اتخاذ نشده، تا تل ابیب را به رعایت قوانین بین المللی مجبور سازد.
جالب اینکه عین وضع پیرامون قتل عام نانکین بوجود آمده، وقتیکه نظامیان جاپانی در سال 1937 مردم ملکی چین را قتل عام نمودند و بر زنان تجاوزات جنسی کتلوی انجام دادند (در جریان این قتل عام بیش از 300 هزار نفر کشته شدند). جاپان در صورت تحقق پروگرام به اصطلاح یادبود صلح در باره دفاع از میراث مستند جهانی به خروج از یونسکو تهدید نمود.
به نظر امریکا یونسکو به انجام «جنایات» آتی متهم می باشد:
— این سازمان بی اساس عقیده دارد که اسرائیل بیت المقدس شرقی را در خاک خود مدغم ساخته و حفریات که انجام میدهد، محکوم میکند؛
— این سازمان اسرائیل را دولت — اشغالگر می نامد و آن را با رژیم نژادپرست در افریقای جنوبی مقایسه میکند؛
— یونسکو شهر باستانی الخلیل و مسجد ابراهیم را میراث تاریخی فلسطین می شناسد.
در واقعیت همه چیز چنین نیست.
فیصله های بسیاری روسای جمهوری امریکا به اندازه «پاکت های» صیهونیستان مربوط می باشند. به این ترتیب، کنفرانس نیروهای صیهونیستی (ZPC) طی 30 سال اخیر به قانونگذاران امریکایی 100 میلیون دالر هدیه داده است. جیک سترو (Jack Straw) دیپلومات انگلیسی معلومات داده که «در ارگان قانونگذاری امریکا نیروی قوی مدافع یهودیان وجود دارد که سیاست به نفع اسرائیل را طراحی میکند و دارای وجوه مالی غیرمحدود می باشد».
ویلیام فولبرایت (William Fullbrighth) سناتور امریکایی به نوبه خود در سال 1973 اعلام داشت که «اسرائیلیان سیاست سنا و کانگرس امریکا را کنترول میکنند».
توم کوتون (Tom Cotton) سناتور امریکایی که جمع آوری امضا ها علیه معامله بارک اوباما با ایران سازماندهی نموده بود، از گروه طرفدار اسرائیل مبلغ یک میلیون دالر دریافت کرده بود.
برای اداره ترامپ اسرائیل از همه مقدمتر است.
نیکی هیلی (Nikki Haley) نماینده امریکا در سازمان ملل متحد به طرفداران اسرائیل در کمیته امریکا — اسرائیل وعده داده که امریکا برای دفاع از اسرائیل «ژاندارم نو» خواهد بود.
هیلی به شورای دفاع از حقوق بشر هشدار داد که حالا هرماه در اجندای شورای امنیت سازمان ملل متحد مسایل، مربوط به ایران، سوریه، حماس و «حزب الله» شامل خواهند بود، نه اسرائیل.
امریکا نقش رهبری کننده خود را در یونسکو از دست داده و تا جای که معلوم میشود، قصد احیای آن را ندارد.
یونسکو به ابتکار 37 کشور طرفدار غرب در سال 1945 برای حل دو مساله اساسی تاسیس شده بود:«غیرملیتی ساختن» معارف در اروپا و دفاع از ارزش های لیبرال کاپیتالیستی در برابر کگسترش مفکوره های سوسیالیستی اتحاد شوروی.
اعلامیه امریکا و اسرائیل راجع به خروج از یونسکو — عکس العمل در برابر مقاومت فلسطین و همبستگی روز افزون جهان با ملت فلسطین می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала