سرطان سینه، خطری بیخ گوش زنان افغانستان

© AFP 2023 / SHAH MARAI سرطان سینه، خطری بیخ گوش زنان افغانستان
سرطان سینه، خطری بیخ گوش زنان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت افغانستان برنامه‌یی را برای آگاهی‌دهی از خطرات و راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه آغاز کرده است، افغانستان در میان کشورهایی قرار دارد که آمار ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها رو به افزایش است.

بر اساس آمار این وزارت، سالانه حدود 3500 مورد ابتلا به سرطان سینه در کشور به ثبت می‌رسد که حدود نیم این واقعات، منجر به مرگ افراد مبتلا به این بیماری می‌شود.

سالانه در افغانستان بیست هزار مورد ابتلا به سرطان ثبت می‌شود که از آن میان سهم سرطان سینه 17.5 درصد است. به گفتۀ میهن عبدالله، رییس برنامۀ ملی کنترل سرطان در افغانستان از هر هشت زن در کشور، یک تن آن‌ها با خطر ابتلا به سرطان سینه روبرو است.

تا کنون سه مرکز برای درمان سرطان سینه در کشور ایجاد شده است، این مراکز که دو تای آن در کابل و یکی در ولایت هرات فعالیت دارد به صورت رایگان به کسانی که با این بیماری خطرناک دست و پنجه نرم می‌کنند، خدمات تشخیص و درمان ارایه می‌کنند.

 

سرطان سینه یکی از بیماری‌های خطرناک برای زنان است که توجه جهانی را به خود معطوف کرده است، نتایج تحقیقات گستردۀ جهانی در این زمینه نشان می‌دهد که استفاده از سبزیجات، رژیم غذایی مشخص، مصرف چای سبز و لبنیات، دوری جستن از غذاهای دارای چربی‌ اشباع شده، ورزش کردن، سگرت نکشیدن و در نهایت مثبت‌اندیشی از عواملی استند که در پیشگیری از سرطان سینه می‌توانند مفید واقع شوند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала