نگرانی امریکا از کومپلکس های اس-400 روسیه که قواعد بازی در شرق نزدیک را تغییر میدهند

© Sputnik / Sergei Malgavkoنگرانی امریکا از کومپلکس های اس-400 روسیه که قواعد بازی در شرق نزدیک را تغییر میدهند
نگرانی امریکا از کومپلکس های اس-400 روسیه که قواعد بازی در شرق نزدیک را تغییر میدهند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ستیفان برایئن (Stephen Bryen) در مقاله منتشره در مجله The National Interest امریکا می نویسد، فیصله عربستان سعودی در باره خریداری کومپلکس های اس-400 «تریوئومف» به ضربه قوی بر ایالات متحده امریکا و متحدین اروپایی آن مبدل گشت.

قبل از این ترکیه با روسیه موافقت نامه به ارزش 5،2 میلیارد دالر راجع به خریداری همین راکت های اس-400 امضا نموده بود. در حال حاضر مسکو با مصر راجع به صدور این سیستم ها مذاکرات انجام میدهد. مصر همین اکنون راکت های مدافعه هوایی C-300VM در اختیار دارد که بنام «انتی — 2500» شهرت دارند و برای از بین بردن راکت های بالیستیکی برد کم و متوسط، راکت های بالدار، سلاح فوق العاده دقیق، طیارات استراتیژیک و تاکتیکی، طیارات کشف و توجیه و مبارزه رادیو الکترونی استفاده میشوند (در ابتدا اس-400 بنام C-300VMیاد میشد).
برعلاوه این، کومپلکس های اس-300 را یونان که عضو پیمان ناتو است، نیز در اختیار دارد. یونان این سیستم ها را از قبرس زمان که ترکان آن کشور را به اغاز جنگ در صورت که از راکت های خود صرفنظر نه کند، تهدید کردند، دریافت کرد. قبرس از همینرو آنها را به یونان دادند، تا بحران در مناسبات با ترکیه را حل کند.
کشورهای دیگر نیز چنین سیستم ها دارند که در جمله آنها چین و همچنان هند، اوکراین، وینزویلا، بلغاریا عضو ناتو و بسیاری کشورهای دیگر شاملند.
ولی اس-400 وضع امور را در ریشه تغییر میدهد. علت آن اینست که این کومپلکس میتواند راکت های شکاری انواع مختلف را پرتاب کند. اس-400 را میتوان توسط چهار نوع راکت تجهیز نمود: راکت فوق العاده دوربرد 40Н6Е (400 کیلومتر)، راکت برد زیاد 48Н6 (250 کیلومتر)، راکت 9М96Е2 (120 کیلومتر) و راکت برد کم 9М96Е (40کیلومتر). برای مقایسه باید گفت که کومپلکس امریکایی «پیترییوت» — فقط یک راکت مدافعه هوایی با برد پرتاب 96 کیلومتر دارد.
ولی این همه چیز نیست. راکت 9М96Е2 — یکی از شایستگی های عمده کومپلکس اس- 400 است. راکت با سرعت М=15 (تقریباً پنج هزار متر در ثانیه یا 18500 کیلومتر در ساعت پرواز میکند و اهداف را از بین برده میتواند که در ارتفاع فقط پنج متر بالای سطح زمین قرار داشته باشند. برعلاوه این، هنگام مانور تعجیل آن را میتواند تا 20G تشکیل دهد (انسان بیشتر از 9G را تحمل کرده نمی تواند و آن هم در لباس و کلاه خاص). این راکت برای نابودساختن طیارات و راکت های دشمن در نظر گرفته شده که مستقیماً بالای سطح زمین پرواز میکنند و همچنان نابودسازی راکت های بالدار.
کارلو کوپ (Carlo Kopp) یکی از کارشناسان برجسته رشته های هوایی فضایی جهان میگوید که اس-400 میتواند توسط ستیشن رادار کشف و نابودسازی اهداف تجهیز شود که برای طیارات عصری نامرئی، مانند F-22 و F-35 در نظر گرفته شده است. آنها در دامنه وسیع، منجمله در امواج بلند و فوق العاده بلند کار میکنند که به آنها امکان کشف طیارات شکاری فراهم می سازد که با استفاده از تخنالوژی های «ستیلس» ساخته شده اند.
در طیارات F-35 وسایل کم محسوس بودن عمده تاً در قسمت پوز طیاره قرار دارند و این بدان معنی است، وقتیکه طیاره از اهداف دور میخورد، پس آسب پذیر میگردد. با گذشت زمان تمام سیستم مدافعه ضد راکتی امریکا ومتحدان آن کهنه میشود، زیرا روسیه و چین تخنالوژی های کم محسوس بودن را هنگام ساختن طیارات و راکت های نو فعالانه انکشاف میدهند.
روسیه در پهلوی ستیشن های عصری رادارها سیستم بسیار قوی کومپلکسی مدافعه هوایی دارد، اگرچه روسیه در واقع طیارات عصری کمتر نسبت به امریکا و ناتو در اختیار دارد. روسیه دهه کامل را در عرصه مسابقات تسلیحاتی از دست داد، وقتیکه پول برای طراحی و ساختن طیارات نو نداشت.
یکی از شایستگی های راکت برد زیاد اس-400 اینست که میتواند اهداف را که در ناحیه فعالیت وسایل فعال مدافعه هوایی قرار نداشته باشند، مانند مراکز قومانده هوایی و طیاره راداری نوع آواکس، از بین ببرد. طیارات آواکس که امریکا و متحدان آن در ناتو از آنها استفاده میکنند، در جاپان در پایگاه هوایی کادینا و در امارت متحده عربی در ال دافر مستقر می باشند. آنها در برابر اس-400 آسیب پذیرند و از همینرو برتری شان را از دست دادند که قبلاً برای وسایل مدافعه هوایی دشمن قابل دسترسی نبودند. طوریکه معلوم میشود، پوتنسیال طیارات آواکس که در سال های 1960 ساخته شده بودند، امروز از بین رفته است.
اس-400 همچنان بر ضد راکت های بالیستیکی استفاده شود که به گمان اغلب مورد دلچسپی عربستان سعودی قرار گرفته است. آنها اثنای اجرای چنین وظایف تا چه حد بهتر می باشند؟ این دقیقاً به هیچکس معلوم نیست.
فیصله الریاض در باره خریداری اس-400 به این امر مربوط می باشد که مصر قبلاً کومپلکس های С-300ВМ خریداری نموده بود و میخواهد اس-400 را نیز بخرد. این احتمال وجود دارد که بهای سیستم های مصر را عربستان سعودی و دول عربی خلیج فارس پرداخه است.
روسان بطور معین، با ارسال سلاح به عده از کشورهای عضو ناتو که در چوکات این بلاک آینده کاملاً نامعین دارند (به طور مثال، یونان و ترکیه) و اقمار وفادار امریکا که در جمله آنها عربستان سعودی و غیره دول عربی خلیج فارس، مانند امارات متحده عربی، بر پیشرفت دست یافته اند. چندی قبل خبرهای در این باره منتشر شد که امارت متحده عربی بعد از چند ماه طیاره کثیرالاستفاده سو-35 که در حال حاضر نگین تاج نیروهای هوایی روسیه محسوب میشود، خریداری میکند.
پیشرفت روسیه از نقطه نظر تخنیکی نیز مهم است. امریکا رقیب واقعی سیستم اس-400 روسیه ندارد و ظاهراً، آنها نگرانی خاص را زمان احساس نمی کنند، وقتیکه می بینند که چگونه این کومپلکس ها در جهان گسترش می یابند. جای بسیار تاسف است، ولی حالا برای اتخاذ کدام اقدام بسیار دیر شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала