تاثير حوادث سیاسی بر بازار نفت

© Sputnik / Сергеј Гуњејев /  مراجعه به بانک تصاویر تائثیر حوادث سیاسی بر بازار نفت
تائثیر حوادث سیاسی بر بازار نفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رادنا تقی الدین (Randa Takia Ad-Din) در روزنامه الحیات، چاپ لندن می نویسد، بسیاری حوادث که در شرق نزدیک گسترش می یابند، به نامعینیت در سیاست تعیین قیمت نفت در بازارها منجر میگردند. حیدر ال عبادی صدراعظم عراق جهت کاهش صادرات نفت کردستان به ترکیه از طریق خط لوله نفتی کرکوک – جیهان بعد از همه پرسی راجع به استقلال کردستان دعوت بعمل آورد.

مولف می افزاید، اگر ترکیه به این کار موافقت کند، پس این کار برای آنکشور به از دست دادن نیم میلیون بیرل نفت در روز تمام خواهد شد. از منطقه کردستان از طریق این خط لوله روزانه مقدار 600 هزار بیرل نفت صادر میشود و بخش اعظم این مقدار نفت را اسرائیل خریداری میکند. باوجود آن که ترکیه تهدید مسدودساختن این خط لوله مطرح میکند، اما تا به حال این کار را نکرده است. وزیر انرژی ترکیه داماد رئیس جمهور اردوغان است و علاقمند آنست، تا خط لوله نفت فعال باقی بماند. هزاران کمپنی ترکی وجود دارند که در کردستان سرمایه گذاری میکنند و در آنجا کار مینمایند. برخلاف موجودیت تهدیدها، اجرای چنین مطلبه کار آسان نیست.
رئیس جمهور ولادیمیر پوتین نیز نقش مهم را در آشتی ترکیه و ایران در پروسه مقاطعه با نفت کردستان بازی نموده است. کردستان تن ها نفت را در تانکرها به ترکیه و ایران صادر میکند و همچنان محصولات نفتی تصفیه شده را از ایران وارد میکند. بدون شک، این کار بر بازار نفتی تائثیر میکند. نفت کردستان مانند گذشته از طریق خط لوله نفت ترکیه جریان دارد و عواید حاصل از فروش آن در بانک های ترکیه ذخیره میشوند که هیچ چیزی نه به حکومت عراق و نه هم به کردستان نمی پردازند. چیزی که به حادثه پرنفوذ در بازار نفتی مربوط میگردد، پس این بازدید سلمان ابن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از روسیه و مذاکرات موصوف با رئیس جمهور پوتین محسوب میشود. همکاری در سکتور نفتی که بین روسیه و عربستان سعودی آغاز شده و متوجه کاهش استخراج نفت در کشورهای اوپیک و خارج از آنها می باشد، مانع سقوط قیم نفت گردید. این همکاری همچنان به این ملاقات منجر شد که به قول پادشاه سلمان و خالد ال فلاح وزیر انرژی عربستان سعودی، نشان دهنده ادامه مشارکت در عرصه نفتی می باشد. باید کاهش تولید نفت تا مارچ سال آینده ادامه یابد. از برکت این بازدید اساسات برای کار مشترک در این جهت پی ریزی گردیدند. در نتیجه دو کشور بزرگ نفتی، عربستان سعودی و روسیه، به شرکا در مبارزه با سقوط بهای نفت مبدل گشتند و به آن امکان سقوط تا سطح ندادند که برای اقتصادهای شان، در شرایط افزایش استخراج نفت در امریکا، مخرب می بود. به مجرد آن که امریکا قیود بر صادرات نفت را لغو کرد، رقم صادرات به سطح بی سابقه 89،1 میلیون بیرل در روز رسید.
یک حادثه دیگر که میتوانست بر بر بازار نفت تائثیر نماید، به احتمال زیاد بازگشت تحریمات امریکا نسبت به ایران محسوب میشود. این کار کمپنی های بین المللی و منجمله کمپنی های اروپایی را می ترساند که فعالیت های شان را در ایران از سر گرفته و از پرداخت جریمه ها هراس دارند، طوریکه این کار با بانک Paribas رخ داد که قبلاً 8 میلیارد یورو به خاطر تخطی از قیودات امریکایی پرداخته بود. سوال اینست که آیا تحریمات امریکا علیه ایران تجدید خواهند شد یا خیر؟
اگر این کار صورت گیرد، آیا اروپا که 25% صادرات نفت ایران را خریداری میکند که 2،2 میلیون بیرل نفت را در روز تشکیل میدهد، از آن تابعیت خواهد کرد یا خیر؟ اداره رئیس جمهور ترامپ در هفته آینده فیصله خواهد کرد که آیا ایران در سال 2015 به اجرای معامله هستوی که با جامعه بین المللی امضا کرده بود، به حد کافی وفادار بود یا خیر. اگر تحریمات امریکا بازگردند، این به از دست رفتن چندین هزار بیرل نفت منجر خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала