تصویب قانون کنترول فضای سایبری در افغانستان

CC0 / Pixabay / تصویب قانون کنترول فضای سایبری در افغانستان
تصویب قانون کنترول فضای سایبری در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انترنت در زندگی امروزه ما به عنوان یک امر ضروری و منبعی برای كسب اطلاعات روز دنیا به شمار می آید.
انترنت تکنالوژی جدید ارتباطی است که به نوعی توانسته تمام ابعاد زندگی شخصی و اجتماعی ما را تحت تاثیر خود در بیاورد. بدون شک انترنتسهولت های فراوانی در عرصه های مختلف فراهم نموده است، اما نباید فراموش کرد که استفاده از هر تكنالوژییک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد. در صورتی كه از آن استفاده نادرست شود منجر به ایجاد پیامدهای منفی و خطرناک می گردد.
به طور مثال جوانان قرن بیست و یک بیشتر اوقات فراغت خود را در فضای سایبری سپری میکنند. انترنت فضای نسبتا آزاد است و به شمول سازمان های تروریستی همه به آن دسترسی دارند. آنها با تبلیغاتخود میتوانند ا‌ذهان مردم را تغییر بدهند.
اگر چه بسیاری از بخش‌های افغانستان هنوزهم به انترنت دسترسی ندارند اما به اساس آمار مختلف بیش از ۸،۵ میلیون افغانبه طور فعالانه از انترنت استفاده میکنند. بنابراین نادیده گرفتن چنین یک تهدیدی نتیجه بسیار بدی خواهد داشت.
بخاطر جلوگیری از چنین پیامدهای در اکثر کشورهای جهان قانون کنترول ازفضای سایبری تصویب شده است. جمهوری اسلامی افغانستان نیز یکی از این کشورها است.
اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان بتاریخ ۱۰ جولای سال روان لایحه‌ی جرائم انترنتی را امضاء کرد. 
هدف این قانون جلوگیری از گسترش نفوذ طالبان، داعش و سایر سازمان های تروریستی،جلوگیری از گسترش دشمنی قومی، جلوگیری از سخنرانی های توهین‌آمیز، جلوگیری از افشای اسرار دولتی و جلوگیری از تروریسم انترنتی میباشد.
به اساس گزارش های به نشر رسیده، پس از تصویت قانون کنترول فضای سایبری وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی جمهوری اسلامی افغانستان اعلام کرد، کسانی که از این قانون سرکشی میکنند مجرم پنداشته میشوند. حسابهایانترنتی (اکونتهای) آنها مسدود خواهند، همه مجرمان ردیابیشده و سپس به محکمه معرفی خواهند شد. علاوه بر این دولت افغانستان تلاش میکند تا یک گروه پولیس انترنتی (سایبری) را ایجاد کند تا مجرمان را ردیابی کنند.
طوریکه پیش تر ذکر شد، تصویب و عملی شدن این قانوناقدام حیاتی است. اما اگر کمی دقیق شویم چند سوالی پیدا میشود. مثلا: از تصویب این قانون بیش از ۳ ماه میگذرد، آیا اقداماتی برای جلوگیری از جرایم انترنتی گرفته شده است؟ تا چه حدی این اقدامات موثر بودند؟ چی کسانی شامل گروه پولیس انترنتی خواهند شد؟ و از همه مهتر این قانون چی تأثیری بر آزادیبیان در کشور خواهد داشت؟
آقاینجیب ننگیال سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتیدر این مورد چنین میگوید:

«این قانون دارای ۷ فصل میباشد که فصل ۴ آن مربوط به جرایم سایبریمیشود. تا به حال فقط فصل چهارم این قانون که دارای ۲۸ ماده میباشد شامل قانون جزای افغانستان شده است، دیگر فصلهای قانون یاد شده تصویب نشده اند. این قانون بعد از سپری کردن مراحل تعین شده نافذ خواهد شد.ما بخاطر تامین امنیت فضایسایبریاقدامات موفقانه را انجام داده ایم، به طور مثال ویبسایتهای سازمان های تروریستی را بلاک کرده ایم. جلوگیری از تبلیغات داعش در فضایسایبری یکی از اولیت های کاری ما است. علاوه براین چندین سایت تبلیغاتی گروه طالبان هم بلاک شده اند.»

آقای ننگیال در مورد پولیس انترنتی گفت:

«وقتیکه فصل های باقی مانده قانون تصویب شود و به مرحله نافذه برسد، پولیس انترنتی ایجاد خواهد شد. وظیفه این گروه نه تنها مبارزه با تبلیغات سازمانهای تروریستی خواهد بود بلکه آنها از گسترش دشمنی قومی و دینی، از سخنرانی های توهین‌آمیز، از افشای اسرار دولتی و حملات بر سایتهای دولتی و غیر دولتی جلوگیری خواهند کرد.»

وی افزود:

«قانون کنترول فضای سایبری هیچ تأثیری بر آزادیبیان در کشور ندارد. حکومت افغانستان به آزادی بیان متعهد است. هدف این قانون فقط و فقط جلوگیری از جرایم است و در این کار تمام مردم و تمام رسانه ها باید با ما همکاری کنند. باز هم تکرار میکنم که تأثیر این قانون بر آزادیبیان در کشور صفر است و هر کس میتواند در روشنی با قانون اساسی افغانستان از حق آزادیبیان استفاده کند».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала