1.2 ملیون شهروند افغانستان غرق در «سونامی خاموش»

© AP Photo / Allauddin Khan1.2 ملیون شهروند افغانستان غرق در «سونامی خاموش»
1.2 ملیون شهروند افغانستان غرق در «سونامی خاموش» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان برنامه‌یی را با عنوان «شرح پلان عملی ملی مبارزه علیه موادمخدر و بازنگری پالیسی‌ها» در حوزۀ غرب کشور برگزار کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، در این برنامه که در هوتل ارگ هرات برگزار شده است، مقامات دولتی و روحانیون ولایت‌های نیمروز، فراه، بادغیس، غور و هرات شرکت کرده اند.

محمدآصف رحیمی والی هرات در این برنامه اعلام کرد که در این ولایت کشت مواد مخدر در حد بسیار کم وجود دارد و روحانیون و دولت محلی در تلاش برای از بین بردن کشت این پدیده در هرات است.

وی گفت که دهاقین و مردم هرات نیز تلاش دارند تا کشت مواد مخدر در این ولایت غربی به صفر برسد.

والی هرات با بیان اینکه مواد مخدر یک تهدید بزرگ برای مردم افغانستان و جامعۀ جهانی است گفت که قاچاقبران مواد مخدر از این راه درآمد بسیار زیادی را به دست می‌آورند.

بر اساس آمار ارایه شدۀ وزارت مبارزه با مواد مخدر، در افغانستان حدود 1.2 ملیون تن به مواد مخدر معتاد استند.

والی هرات می‌گوید که ریشۀ اصلی جنگ، دزدی، قمار و خشونت نیز در استفاده از مواد مخدر نهفته است.

در همین حال، سید فیصل حسینی معاون وزیر مبارزه با موادمخدر افغانستان کشت، پروسس و ترانزیت مواد مخدر را پس از فساد اداری دومین عامل بحران کشور می‌داند.

وی موادمخدر را یک «سونامی خاموش» خوانده و می‌گوید کشت مواد مخدر برنامۀ دهقانان افغانستان و برنامه‌های سیاسی کشور ما نیست بلکه این نتیجۀ جنگ‌های تحمیلی است که بر سر ما تطبیق می‌گردد.

وی ابراز امیدواری می‌کند که برگزاری این برنامه در غرب کشور بتواند اندکی از مشکلات موجود در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر در کشور را حل کند. مشکلاتی که به گفتۀ وی سبب مختل شدن امنیت و اقتصاد کشور شده است.

کارشناسان در افغانستان می‌گویند در صورتی که دولت بتواند برنامۀ خوبی برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشد، زعفران میتواند بهترین جایگزین مواد مخدر برای کشت در کشور باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала