امضا قرار داد امور بانکی برای گسترش تجارت میان روسیه و افغانستان

© Sputnik / Minaامضا قرار داد امور بانکی برای گسترش تجارت میان روسیه و افغانستان
امضا قرار داد امور بانکی برای گسترش تجارت میان روسیه و افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چندین بانک افغانستان با طرف روسی برای گسترش پیوندهای بازرگانی بین دو کشور قرارداد امور بانکی برای انتقال پول امضا کردند.

صادرات میوه افغانستان به پاکستان متوقف شد - اسپوتنیک افغانستان
صادرات میوه افغانستان به پاکستان متوقف شد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، روز دوشنبه در جریان سفر مدیر عامل اتاق تجارت روسیه و شماری از بازرگانان این کشور به کابل و دیدار آنها با مسئولان اتاق تجارت افغانستان این قرار داد را به امضا رساندند. 

عتیق الله نصر مدیر عامل اتاق تجارت افغانستان گفت: افغانستان خواستار گسترش پیوندهای بازرگانی با روسیه است و در نزد افکار عمومی افغانستان همواره از کیفیت کارهای ساختمانی روسیه خاطرات مثبتی ثبت شده است.

او در ادامه گفت: افغانستان در حال حاضر در بخش معدن، تولیدی انرژی برق از منابع آبی، آفتابی و گاز فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد و از سرمایه گذاران روسیه دعوت می شود در این بخش ها سرمایه گذاری کنند.

مدیر عامل اتاق تجارت افغانستان افزود:همچنین در بخش ساخت شهرک «کابل جدید» در منطقه «ده سبز» کابل که قراراست 600 هزار واحد مسکونی ساخته شود؛ روسیه پیشینه و تجربه خوب ساختمان سازی در این کشور دارد و این محور هم یک فرصت سرمایه گذاری است.

در همین حال خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت افغانستان نیز در این نشست به هیئت بازرگانی روسیه گفت: افغانستان سالانه 200 هزار تن میوه مازاد بر مصرف داخلی دارد، که باید آن را به کشورهای خارجی صادر کند اما به دلیل مشکلات که وجود دارد تاکنون بخش بزرگ از این میوه از صادرات باز مانده اند.

الکوزی در ادامه گفت: در گذشته افغانستان و روسیه پیوندهای خوب بازرگانی داشتند و 90 درصد صادرات این کشور به روسیه صورت می گرفت، اما به دلیل جنگ در افغانستان این پیوندها به حالت تعلیق درآمد که امروز ما خواهان راه اندازی دوباره این پیوندهای بازرگانی هستیم.

الکوزی میزان تجارت میان افغانستان و روسیه در حال حاضر 200 میلیون دالر عنوان کرد و گفت، که میوه خشک و تازه افغانستان به روسیه صادر می شود و از کشور روسیه خواست که برای رشد تجارت مالیات گمرکی بر اموال صادراتی این کشور را کاهش دهد.
به گفته وی، در حال حاضر کشمش افغانستان برای صدور به روسیه با 40 درصد مالیات گمرکی روبرو است و ما خواهان کاهش آن هستیم.

الکوزی درباره سفر هیئت افغانستانی به روسیه گفت: بزودی یک هیئت تجاری بلند پایه افغانستان همراه با رئیس راه آهن این کشور به روسیه عزیمت خواهد کرد تا قرارداد همکاری در حوزه راه آهن را بین دو کشور و اتصال به ازبکستان امضا خواهند کرد.

انتونیوس مدیر عامل اتاق تجارت فدراسیون روسیه در پاسخ به مقامات تجاری افغانستان گفت: ما از پیوندها بازرگانی با افغانستان استقبال می کنیم و روسیه خواستار وارد کردن میوه های تازه و خشک با کیفیت افغانستان است.
وی افزود: برای گسترش تجارت بین دو کشور بر علاوه قرارداد بانکی باید راه آهن نیز فعال شود تا از طریق آن میوه های افغانستان به روسیه انتقال داده شود.
دو طرف برای بهبود روابط و ثبات فعالیت بارزگانان و حل مشکلات آنها خواستار گسترش روابط اینترنتی شدند.
گفت وگوهای هیات تجاری افغانستان و روسیه تا آخر وقت امروز در کابل ادامه می یابد.

یادآوری می کنیم، که افغانستان برای یافتن بازارهای جدید برای صدور میوه های خود با کشورهای همسایه و منطقه در حال گفت و گو است. این گفت و گوها زمانی به شدت آغاز شد که پاکستان مالیات گمرکی بر صادرات افغانستان را افزایش داد و افغانستان هم در واکنش به این عمل پاکستان صادرات میوه خود را به این کشور متوقف نمود.

این در حالیست، که هندوستان هم دیروز پس از گشایش بندر چابهار نخستین محموله گندم خود را به افغانستان فرستاد.

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز وارد شدن لاری های پاکستانی به افغانستان را ممنوع کرده بود. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала