گزارش نی: نقض حقوق 93 درصد از کارمندان در رسانه‌های افغانستان

© Fotolia / Rafael Ben-Ariگزارش نی: نقض حقوق 93 درصد از کارمندان در رسانه‌های کشور
گزارش نی: نقض حقوق 93 درصد از کارمندان در رسانه‌های کشور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر حمايت کنندۀ رسانه های افغانستان (نی) با انتشار یک گزارش می‌گوید، حقوق و امتیازات 93 درصد کارمندان رسانه در افغانستان از سوی صاحبان این رسانه‌ها نقض می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری پژواک، مجيب خلوتگر رييس اجرايی این دفتر می‌گوید این گزارش با عنوان «وضعیت خبرنگاران در داخل رسانه‌« بر اساس شکایت‌های رسیده از کارمندان رسانه‌ها در جریان پانزده سال گذشته تهیه شده است که نشان می‌دهد نپرداختن معاش به وقت معين، چگونگی قرارداد، نداشتن حقوق بازنشستگی، نداشتن رخصتی‌های قانونی، انفکاک غير موجه و مداخلۀ مديران و صاحبان رسانه‌ها در مسايل کار مسلکی مهمترین موارد نقض حقوق کارمندان رسانه‌ها در کشور بوده است.

بر اساس این گزارش 93  درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها، معاش ماهوار شان را در زمان معین آن به دست نمی‎آورند، 100 درصد کارمندان رسانه‌ها، از مصوونيت جانی در زمان اجرای وظيفه در بيرون از اداره  برخوردار نيستند و مديران رسانه‌يی، برای آن‌ها تضمين جانی  داده نمی‌توانند.

گزارش نشان می‌دهد که 50 درصد کارمندان رسانه‌ها در افغانستان از رخصتی‌های قانونی خود بر اساس قانون کار برخوردار نمی‌شوند و مجبورند در صورت نیاز از همکاران شان بخواهند تا کار آن‌ها را جبران کند. گزارش می‌افزاید که 70 درصد کارمندان رسانه‌ها در افغانستان فرصت رشد و ارتقای وظیفوی را ندارند و شماری از کارمندان رسانه‌ها حتا تا ده سال در یک پست باقی مانده اند.

وی از مسوولان رسانه‌های کشور خواست تا توجۀ جدی در این زمینه داشته و خود ناقض حقوق کارمندان رسانه‌ها نباشند، همچنان وی از دولت خواست تا بر اساس قانون رسانه‌های همگانی، موارد نقض حقوق خبرنگاران را پیگری کند و کسانی که از قانون سر باز می‌زنند را مورد مجازات قرار دهد.

در همین حال، شاه‌حسین مرتضوی سخنگوی رییس‌جمهور افغانستان در صفحۀ فیسبوکش به نشر این گزارش اشاره کرده و نوشته است: « پس از ١٧ سال، انتظار می ‌رود كه رسانه ‌های جمعی به اين موضوع مهم توجه نموده تا خبرنگاران در پرتو حمايت‌ های حقوقی و تضمين شغلی، به مسووليت خطير خبرنگاری با آرامش و اطمينان بيشتر انجام وظيفه نمايند.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала