سیاره عظیم کشف شده که به دور ستاره بسیار کوچک می چرخد

© Photo / University of Warwick/Mark Garlickسیاره عظیم کشف شده که به دور ستاره بسیار کوچک می چرخد
سیاره عظیم کشف شده که به دور ستاره بسیار کوچک می چرخد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیم ستاره شناسان که در رصدخانه به منظور جستجوی سیارات خارجی NGTS کار میکند، سیاره عظیم کشف کرده که به دور ستاره می چرخد که برای جسامت آن بسیار کوچک است. تناسب کتله سیاره و آفتاب این جفت – نظر به همه آنچه که به علم معلوم اند، کوچکتر می باشد.

اگر ما هرقدرت خواسته هم باشیم، سیاره بصورت لایتناهی عظیم — حتی آنهایی که به دور ستاره های بیگانه می چرخند — بوده نمی توانند. به مجرد آنکه کتله آنها به حد بحرانی (210،0 کتله آفتاب) میرسد، در اعماق آنها تعامل ترموهستوی آغاز میشود و سیاره به ستاره تبدیل میشود. مشتری بزرگترین سیاره نظام شمسی — فقط 12 بار کمتر از ستاره نیمه نصواری کوچک امکان پذیر از نظر تیورتیکی می باشد؛ اگر اندکی بزرگتر شود — سیاره به جسم نیمه ستاره یی، ستاره کوچک نصواری مبدل میگردد.
سیاره کشف شده جدید NGTS-1b — نظر به کتله به هیچ وجه قایم کننده ریکارد نمی باشد. ولی به مقایسه ستاره خود، ستاره کوچک سرخ NGTS-1 ، آن اصلاً عظیم است: ستاره تقریباً دوبرابر از آفتاب ما کوچکتر است و کتله سیاره را 218،0 کتله مشتری تشکیل میدهد. به عباره دیگر، مشتری از آفتاب 1200 مرتبه کوچکتر است و NGTS-1 نسبت به سیاره خود فقط به اندازه 587 مرتبه کوچکتر است. این سیاره با موجودیت خود تیوری را رد میکند که مطابق آن سیارات با چنین جسامت نمی توانند به دور چنین ستارگان کوچک بچرخند. مشخصات مفصل آن را میتوان در راجستر سیارات خارجی exoplanet team پیدا کرد.
این جوره عجیب — سیاره عظیم و ستاره کوچک — در فاصله 600 سال نوری از ما قرار دارند. کشف سیاره و اندازه گیری کتله آن از برکت رصدخانه زمینی برای جستجوی Next-Generation Transit Survey (NGTS) که در صحرای اتاکاما در چیلی قرار دارد، ممکن شده است. برای رصدخانه افتتاح شده چندی قبل سیاره خارجی — عظیم به اولین کشف مبدل گشته است.
تیلسکوپ های NGTS پیوسته اهتزازات درخشیدن نور ستاره را اندازه گیری میکنند؛ اگر ستاره بصورت منظم اندکی، نسبت به معمول، تیره تر میگردد — این بدان معنی است که در این وقت بین آن و تیلسکوپ سیاره میگذرد که مانع نور ستاره میگردد. با اندازه گیری انحراف موقعیت ستاره، ستاره شناسان راجع به کتله سیاره نتیجه گیری میکنند: به هراندازه که سیاره بزرگتر باشد، به همان اندازه جاذبه آن ستاره را قوی تر«می جنباند». سیارهNGTS-1b نسبت به مشتری داغ تر است؛ این بدان معنی است که مدار آن به ستاره اش نزدیکتر قرار دارد؛ سیاره عظیم گازی در نزدیکترین نقاط از آن در فاصله، برابر با 3% فاصله از آفتاب تا زمین قرار دارد و سال در آن را فقط 6،2 شبانه روز زمستانی تشکیل میدهد. طبق محاسبات، درجه حرارت در سطح آن 530 درجه سانتی گراد تشکیل میدهد.
تشریحات NGTS-1b داغ تر از مشتری در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society نشر خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала