کابینه افغانستان طرح بودجه سال ١٣٩٧ را تایید کرد

© Photo / ارگکابینه افغانستان طرح بودجه سال ١٣٩٧ را تایید کرد
کابینه افغانستان طرح بودجه سال ١٣٩٧ را تایید کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در جلسه کابينه، طرح بودجه ملی سال مالی (١٣٩٧)که ٣٥٧ ميليارد و ٦٩١ميليون و٤٩٣هزار افغانى است در پرنسيپ مورد تاييد قرار گرفت.

بیش از چهار میلیارد افغانی زیان و بدهکاری سه ساله ی وزارت معدن و پترولیم - اسپوتنیک افغانستان
بیش از چهار میلیارد افغانی زیان و بدهکاری سه ساله ی وزارت معدن و پترولیم
به گزار اسپوتنیک به نقل از ویب سایت ریاست جمهوری افغانستان، در جلسه کابينه که به رياست محمداشرف غنى رييس جمهور افغانستان عصر ديروز در ارگ داير گرديد، اکليل حکيم وزير ماليه بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۷ را به جلسه ارائه نموده و خاطرنشان کرد که بودجۀ عادی و انکشافی برای نخستین بار يکجا و به شکل واحد و به اساس تصنيف اقتصادی، وظايف و تقسيمات ولايتی در مطابقت با معيار های بين المللی، با در نظرداشت اصل حسابدهی ترتيب گرديده است.

موصوف افزود، که در اين بودجه برای نخستین بار شرح خطرات مالی، قرضه های مشروط و دارايی ها در نظر گرفته شده است.

حکيمى گفت که بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۷ تغييرات عمده را در رويکرد حکومت در عرصه پلانگذاری در پی داشته، اصلاحات در بودجه در راستای کاهش فساد و تقويت مديريت مالی عامه و تخمين های واقعبينانه‌تر برای پاليسی های موجود، حکومت را قادر می سازد تا محدوده مالی دست داشته را برای سرمايه گذاری های جديد به شکل بهتر مشخص نموده و روند انتقال منابع از فعاليت های دارای اجراآت ضعيف و دارای اولويت کمتر را به فعاليت های دارای اولويت بيشتر و دارای اجراآت خوبتر، تسريع بخشد.

وی افزود:- "سقف مجموعی بودجه برای سال مالی ۱۳۹۷ مبلغ (۳۵۷۶۹۱۴۹۳۰۰۰) سه صد و پنجاه و هفت ميليارد و ششصدو نود و يک ميليون و چهارصد و نود و سه هزار افغانی معادل (۵۱۲۸۵۹۵۰۰۰) پنج ميليارد و يکصد و بيست و هشت ميليون و پنجصدو نود و پنج هزار دالر امريکايی پيشبينی گرديده که از آن جمله، مبلغ (۲۶۷۰۷۶۹۳۲۰۰۰) دو صد و شصت و هفت ميليارد و هفتاد و شش ميليون و نه صد و سی و دو هزار افغانی معادل مبلغ (۳۸۲۹۳۶۰۰۰۰) سه ميليارد و هشت صد و بيست و نه ميليون و سه صد و شصت هزار دالر برای بودجه عادی و مبلغ (۹۰۶۱۴۵۶۱۰۰۰) نود ميليارد و ششصد و چهارده ميليون و پنجصد و شصت و يک هزار افغانی معادل (۱۲۹۹۲۳۵۰۰۰) يک ميليارد و دو صد و نود و نه ميليون و دو صد و سی و پنج هزار دالر امريکايی منحيث بودجه انکشافی در نظر گرفته شده است.

به گفته موصوف، از سرجمع بودجه انکشافی، مبلغ (۳۵۶۵۳۲۰۹۰۰۰) سی و پنج ميليارد و ششصد و پنجاه و سه ميليون و دو صد و نه هزار افغانی را بودجه انکشافی اختياری و مبلغ (۵۴۹۶۱۳۵۲۰۰۰) پنجاه و چهار ميليارد و نه صد و شصت و يک ميليون و سه صد و پنجاه و دو هزار افغانی آن را بودجه انکشافی غير اختياری احتوا می نمايد.

کابينه افغانستان پس از بحث ضمن ابراز سپاس از ابتکار و نو آوری وزارت ماليه که بودجه ملی را برای نخستین بار به شکل واحد و به اساس تصنيف اقتصادی، وظايف و تقسيمات ولاياتی ترتيب نموده، بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۷ را در پرنسيپ مورد تاييد قرار داد.

همچنان کابنيه، وزارت ماليه را موظف نمود تا مشکل عينی بودجوی وزارت ها را در همآهنگی با آنها در کميته بودجه در پنج روز بازنگری نموده و به جلسه کابينه ارائه نمايد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала