منتقدان: بستن وتس‌اپ و تلگرام آغاز سانسور است

© Photo / Sam Azgorمنتقدان: بستن وتس‌اپ و تلگرام آغاز سانسور است
منتقدان: بستن وتس‌اپ و تلگرام آغاز سانسور است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تصمیم حکومت افغانستان برای بستن «موقت» شبکه‌های وتس‌اپ و تلگرام، سبب واکنش‌های فراوان در میان مردم و فعالان مدنی کشور شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از شبکۀ تلویزیونی طلوع، دو سه روز پیش، نامه‌های رسمی که از سوی ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) مربوط به وزارت مخابرات به شبکه‌های مخابراتی فرستاده شده بود، در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد این وزارت از شبکه‌های مخابراتی، خواهان بستن امکان دسترسی به فیسبوک و تلگرام برای مدت بیست روز شده است.

مقامات وزارت مخابرات این خبر را تأیید کرده اند و آن را به مسایل امنیتی کشور پیوند داده اند. به گفتۀ وزارت مخابرات ریاست امنیت ملی از آن‌ها خواسته است برای بیست روز، این شبکه‌ها را مسدود کند.

شماری از خبرنگاران، فعالان مدنی و شهروندان کشور به این مسأله به شدت واکنش نشان داده و آن را نقض آزادی بیان در کشور می‌دانند.

صدیق الله توحیدی، مسوول کمیتۀ مصونیت خبرنگاران می‌گوید: «محدودیت ها بر شبکه های اجتماعی خلاف آزادی بیان است و این کار باید صورت نگیرد. حکومت باید در این بخش جواب گو باشد.»

رمضان جمعه زاده، عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز به این شبکه گفته است: «توقف کار شبکه های اجتماعی نباید به اساس یک وسیله برای جلوگیری از ناامنی ها به‌کار گرفته شود. حکومت باید راه‌های بدیل را جستجو کند تا جلو استفاده سوء از این شبکه‌ها را از سوی مخالفان مسلح دولت بگیرد.»

هارون معترف یکی از فعالان سیاسی جوان و رییس جنبش گذار، در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: «شبكه های اجتماعی یگانه ابزار مؤثر برای افشای فساد و معرفی مفسدین و فاسقین سیاسی است. در تازه ترین مورد، حكومت خواستار بسته شدنِ «اپلیكیشن» های وتس‌آپ و تلگرام شده است. آیا این دو شبكه اجتماعی چه خطری به نظام وارد كرده است؟

این آغاز سانسور است. اگر حكومت قادر شد وتس اپ و تلگرام را بسته كند، مطمین باشید فردا نوبت فیسبوك، طلوع نیوز، روزنامه ماندگار، ٨ صبح ، خبرگزاری هشدار و… خواهد بود.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала