حکمتیار: انتخابات از سوی کمیسیون کنونی برگزار شود

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaحکمتیار: انتخابات از سوی کمیسیون کنونی برگزار شود
حکمتیار: انتخابات از سوی کمیسیون کنونی برگزار شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز شنبه گفت، آنانی که خواهان تشکیل حکومت موقت و تغییر کمشنران انتخاباتی‌اند، وقت را تلف می‌کنند.

عطا محمد نور: داعش از خارج نیامده، اما توسط هلیکوپترهای خارجی تامین مالی و تدارکاتی می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عطا محمد نور: داعش از خارج نیامده، اما توسط هلیکوپترهای خارجی تامین مالی و تدارکاتی می‌شود
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز شنبه با ارائه طرح خود گفت: برای برگزاری انتخابات سالم نباید تجربه‌های ناکام را تکرار کرد و کمیسیون با تشکیلات کنونی باید انتخابات را برگزار کند.

فراهم‌کردن زمینۀ رأی‌دهی پناهجویان در کشورهای همسایه و مناطق ناامن کشور، شامل‌بودن احزاب سیاسی در تمام مرحله‌های انتخابات، تعیین 249 حوزۀ انتخاباتی و برگزاری انتخابات حزبی از موارد عمدۀ این طرح است.

در این طرح آمده است، در هزینۀ انتخابات باید صرفه‌جویی شود و نماینده‌گان تمام احزاب و نهادها از این روند نظارت کنند. همچنان تمام گروه‌ها باید متعهد بر پذیرفتن نتیجۀ پایانی باشند.

نجیب‌الله احمدزی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات نیز در این نشست، طرح حزب اسلامی را همه‌جانبه و مفید می‌خواند. او از دیگر احزاب و گروه‌ها نیز می‌خواهد تا برای هرچه بهبود روند برگزاری انتخابات، طرح‌های‌شان را با این کمیسیون در میان بگذارند.

آقای احمدزی از حکومت می‌خواهد، در بودجه و تأمین امنیت انتخابات توجه داشته تا آنان در زمان تعیین‌شده انتخابات مجلس نماینده‌گان و شورای ولسوالی‌ها را برگزار کنند.

قرار است انتخابات مجلس و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ 16 سرطان 1397 برگزار شود.

این در حالی است که عطامحمد نور، والی بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی نیز چندی پیش پیشنهاداتی برای برگزاری انتخابات داشت. آقای نور، لغو کمیسیون انتخابات، اصلاحات، برنامۀ بدیل در صورت برگزاری انتخابات و نظارت گستردۀ احزاب سیاسی در انتخابات را برای حکومت وحدت ملی پیشنهاد کرده بود.

 او تأکید کرده بود که نتیجۀ انتخابات بدون در نظرداشت این موارد برای آنان قابل‌قبول نخواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала