ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان می شود

© Sputnik / Vitaliy Ankovایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان می شود
ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حجم معاملات تجاری میان افغانستان و ایران افزایش یافته است و در صورت بهره‌برداری از بندر چابهار، ممکن است ایران به بزرگترین شریک تجاری افغانستان تبدیل شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مسؤولان اتاق تجارت و صنایع می گویند که با در نظرداشت سهولت های تجاری با ایران، ارزش حجم تجاری افغانستان با این کشور رو به افزایش است.

خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع می گوید که با بهره برداری بندر چابهار، احتمال دارد که ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان شود.

به گفتۀ وی، در حال حاضر به علت وجود مشکلات در بندرهای پاکستان، بیشتر تجار افغان تلاش دارند تا با ایران و از راه های این کشور با هند، داد و ستد شان را گسترش دهند.

خانجان الکوزی افزود: «تجارت ما با ایران در حال گسترش است؛ سهولت هایی که وجود دارند و دیگر این که بندر چابهار برای کالاهای تجاری و ترانزیتی افغانستان در حال گشایش است. بیشتر تجار تلاش دارند که از این راه کار و بارشان را رونق بخشند.»

از سویی هم، مقام های بخش گمرک های ایران به رسانه های ایرانی گفته اند که درهفت ماه گذشته به جز از مواد نفتی، به ارزش یک ونیم میلیار دالر کالاهای ایرانی به افغانستان صادر شده اند، که این رقم یازده درصد بیشتر از صادرات کالاهای ایرانی در سال گذشته به افغانستان است.

وزارت تجارت و صنایع می گوید شماری از همسایه های افغانستان در دو سال گذشته پیشرفت های مناسبی در گسترش روابط تجاری با افغانستان داشته اند.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع در این باره گفته است: «حکومت افغانستان تلاش دارد که روابط تجاری اش را با تمام کشورهای همسایه به ویژه با کشورهای که در این روابط صادقانه عمل می کنند، گسترش دهد.»

این درحالی است که اتاق تجارت و صنایع با خوشبینی به آغاز حمل و نقل کالاها از راه بندر چابهار به بازارهای جهانی می گویند که احتمال دارد داد و ستد تجاری میان افغانستان، ایران و هند از این هم بیشتر شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала